Jadi Geng OKC

Join OKC Networkedblog Team

Tuesday, December 16, 2014

Kenapa Melayu Berasa Terancam?



Semua pejuang dan NGO Melayu anti-pindaan Akta Hasutan 1948 pasti berasa lega dan berpuas hati dengan keputusan ini. Namun, seperti diperingatkan Tun Abdul Hamid, cabaran lebih hebat sedang menanti: “Masalah yang dihadapi oleh orang Melayu sekarang bukan sekadar melibatkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Akta Hasutan 1948… Masalahnya adalah orang Melayu menghadapi ancaman akan menjadi ‘Red Indian’ di tanah air sendiri!”

Prospek Melayu menghadapi masa depan serupa Red Indian, iaitu Bumiputera yang kehilangan hak di bumi sendiri mesti dianggap ancaman serius.

Sebelum merdeka lagi, kuasa pemerintahan di tanah Melayu dan Malaysia cuba dirampas pengganas komunis menggunakan senjata dan kekerasan. Setelah gagal, tidak hairan jika selepas merdeka terdapat pula kelompok yang menggunakan saluran politik untuk mencapai matlamat sama, menyelimutkan strategi halus dengan menggunakan undang-undang dan kaedah legitimis demokrasi.

Justeru, bagi Melayu musuh kali ini payah dikenal pasti. Mereka datang dari sudut tidak disedari, mengguna senjata tidak dikenali. Apa pun, jika gagal, tragedi lebih buruk pasti menanti, kerana tidak seperti Red Indian, Melayu warga majoriti pemegang teraju pemerintahan negara.

Persoalannya: Sekali pun warga majoriti dan raja-raja Melayu bertakhta sejak berabad, kenapa Melayu berasa terancam? Hak dan kepentingan Melayu termaktub dalam Perlembagaan.

Perdana Menteri sejak merdeka semuanya Melayu, dan kemungkinan bukan Melayu dilantik PM atau Menteri Besar di negeri Melayu beraja hampir mustahil terjadi. Namun kenapa ramai Melayu masih cemas, resah dan gelisah, tidak yakin terhadap masa depan anak cucu?

Apakah kerana ramai melihat kuasa dan takhta di tangan tidak memanfaatkan Melayu? Apakah kerana semuanya mudah “dibeli” orang lain yang lebih kaya dan berharta, atau diperalat seumpama takhta dan istana raja-raja Melayu diguna dan diperalat penjajah British di zaman penjajahan?

Atau apakah kerana Melayu berasakan semua peruntukan undang-undang, juga institusi untuk melindungi kepentingan Melayu, termasuk hak keistimewaan Melayu, tanah rizab Melayu dan seumpamanya, semuanya dikompromi setelah terlalu lama dilupai, terketepi, atau dipandang sepi oleh pemimpin Melayu sendiri yang diamanahkan dengan pangkat dan kuasa?

Awasi “selimut nafsu-nafsi”

Jika kelemahan Melayu berkelangsungan, yang wajib dipersoalkan kerana telah gagal menjalankan tugas dan menyempurnakan kewajipan ialah pemimpin dan penguasa Melayu sendiri yang selama ini gagal membawa pembaharuan bermakna.

Apakah kerana pemimpin Melayu melampau kecil jiwa, takut kepada bayang-bayang lalu tunduk kepada semua orang lain yang kelihatan lebih sofistikated, lebih tinggi darjat dan lebih berharta, lalu dianggap lebih mulia?

Saya bertanggapan antara punca kelemahan pemimpin Melayu berlaku apabila ramai lupa jati diri, hilang semangat kepahlawanan bangsa dan terhakis roh Islam serta jiwa jihad dalam hati sanubari.

Semua ini mudah hilang dan lenyap terutama apabila Melayu terlalu lama memakai “selimut” warisan penjajahan ditenun mengikut corak kapitalis Barat, mengakibatkan suburnya sikap Melayu melampau individualistik nafsu-nafsi.

Lalu keutamaannya ialah memperjuangkan kepentingan diri dan peribadi, merebut pangkat dan mengaut harta, langsung membunuh jiwa ijtimaai dan mematikan semangat mengutamakan kepentingan besar agama bangsa dan negara.

Lepas Jepun, Thai... New Zealand Pula Tak Nak Ketum Masuk Negara Mereka



Malang sungguh nasib peliwat, mungkin inilah balasan kecil dari Tuhan. Anwar dan keluarga sepatutnya bercuti di New Zealand semalam, tapi tak dapat kerana kerajaan New Zealand tidak benarkan Anwar masuk ke negara mereka kerana Ketum masih dalam kes liwat ll dan banyak kes lagi.

Kalau ketum nak masuk juga, kena dapatkan pas Visa Khas dari kedutaan New Zealand di Kuala Lumpur.

Bertambah malang dan bersebablah Anwar tak dapat ke mana-mana. Biarpun dia ada tiket Zionist, itu tak bermakna semua negara setuju dengan kabel zionist yang Anwar ada.

Jika sebelum ni Jepun, Thailand tak bagi dia masuk, sekarang New Zealand pula, lepas ni tentu ramai lagi negara yang takut nak bagi Anwar ni masuk, maklumlah, nanti timbul huru-hara pula di negara mereka....aduhai ketum..

Monday, December 15, 2014

Mudahnya Umno Tertipu Dek Pembangkang



Pihak pembangkang tidak pernah sekuat kini dalam sejarah politik negara. PKR yang tidak pernah menyumbang apa-apa kepada negara boleh muncul bagi menyatukan PAS dan DAP yang semestinya musuh ketara dari segi ideologi. Keretakkan mereka hanya menunggu rebah dan kini kita dapat melihat betapa gagalnya perkahwinan mu’taah mereka.

Kegagalan pemimpin tertinggi PKR, DAP dan PAS untuk mengadakan perjumpaan sejak bulan Mei akibat pergolakkan krisis Menteri Besar Selangor dan kes liwat ketua pembangkang sememangnya telah melemahkan Pakatan Rakyat. Tetapi UMNO tidak sedar bahawa dalam pergolakkan mereka telah lahirnya idea bahawa cara terbaik untuk selindung kelemahan pembangkan adalah dengan mencipta pergolakkan dalam UMNO.

PKR ini bukan sebarang parti, lebih 70 peratus kepimpinan mereka bekas ahli UMNO. Mereka juga tahu siapa dalam UMNO boleh diguna pakai untuk melemahkan parti. Yang amat sedih adalah ahli-ahli itu sendiri telah tertipu dengan agenda mereka.

Kita dapat lihat dengan penggunaan kes 1MDB, dimana pihak pembangkang berjaya menghebohkan kes ini sehingga timbalan ketua bahagian UMNO sendiri melakukan laporan polis terhadap 1MDB, malah pihak pembangkang pun tidak pernah melakukan sedemikian.

Sedarlah bahawa kemenangan UMNO pada PRU-14 tidak terjamin dan paling menyedihkan adalah di waktu pembangkang begitu lemah dengan pelbagai masalah, UMNO tertipu dengan permainan mereka.

Sedarlah bahawa bangsa-bangsa lain melihat dengan penuh gelak ketawa dengan penikaman UMNO tersendiri.

Sedarlah diwaktu ekonomi negara tidak menentu dan sokongan pengundi baru harus dimenangi, UMNO masih berpolitik semasa sendiri. Cukuplah dengan niat jatuh-menjatuhkan pemimpin kita. Sedarlah bahawa ahli UMNO harus memahami pelan transformasi ekonomi dan politik kerajaan bagi meyakinkan rakyat bahawa Malaysia dilandasan yang betul dan boleh menangangi krisis ekonomi yang bakal melanda.

Janganlah kita tertipu dengan muslihat pembangkang dengan isu-isu seperti menyoalkan institusi raja-raja Melayu, kedudukan Islam dan 1MDB. Satukanlah perjuangkan kami, ingatlah musuh kami sebenar di luar sana, pihak pembangkang senyum melihat UMNO menunding jari dan menikam sesama sendiri.

Sudahlah, tiada masa lagi untuk parti keramat UMNO ini berpolitik semasa sendiri dan janganlah kita tertipu dengan sandiwara pihak lawan.

Thursday, December 11, 2014

Isu RTC Bukan Boleh Tarik Undi Pun...



Salam to all,

Sepanjang minggu ini, heboh memperkatakan soal  RTC@Rural Transformation Centre. Pertikaman dalam Facebook berebut nakkan RTC tu dibina di kawasan memasing.. Isu ni timbul bila Adun Palong, YB Dato' Lilah bertanya bila lagi nak bina RTC di Jempol dan kenapa tak jadi bina...bina di Rembau pulak??

Jawapan tu sepatutnya di jawab dan di panjangkan kepada pihak kementerian..bukan menyalahkan MB dengan tuduhan kononnya MB berbohong kepada rakyat Jempol...Alaahaiiii...mana bukti MB bohong dengan rakyat Jempol?? Ke Lilah sengaja memalukan MB dalam Dewan Undangan Negeri?

Lagi satu, apakah dengan wujudnya RTC di Jempol kan menutupi segala kecacatan yang masih mengharapkan perubahan? Apakah RTC mampu memikat undi dan memperkukuhkan parti Umno sehingga mampu menawan DUN Bahau daripada DAP?

Anak melayu dahagakan RTC, tapi anak cina tak hairan pun RTC sebab kemudahan yang selama ini tidak menyusahkan mereka pun.

Hentikanlah propaganda menyalahkan orang...RTC satu perkhidmatan yang baik dari kerajaan, di mana sahaja ianya dibina, kita manfaatkan..tak pelru nak bertekak berebut suruh bina di kawasan sendiri..Adun perlu muhasabah..

Jika Adun pemimpin bijak, wujudkan satu pusat khidmat yang mempunyai pelbagai kemudahan menyerupaikan RTC melalui kerjasama kementerian dan kerajaan negeri,.


Tuesday, December 9, 2014

PANAS!!!! Bila Adun Bodoh Pengetahuan, Salahkan MB Tutup Kesalahan...

Sebelum ni OKC dedahkan tentang perangai gampang bekas ketua bahagian yang angkut bawak lari semua perabot dalam pejabat Umno Bahagian.. kini sekali lagibekas Ketua Bahagian tu meroyan bilamana melalak menuduh MB berbohong dengannya mengenai isu RTC.

Semalam sewaktu Sidang Dewan Undangan Negeri berlangsung, bekas Ketua Bahagian yang kini menjawat sebagai ADUN, beria-ia menuduh MB berbohong kerana tidak membina RTC di kawasan Jempol sebaliknya di Rembau.

Weii..taik lalat!! ko faham ke tidak? RTC dibina oleh Kementerian bukan kerajaan negeri. dan kerajaan negeri tak layak pun nak tentukan lokasi pembinaannya. Apalah bangang sangat!!

Disebabkan kebodohan kau la, maka ko diletak di ceruk kampung jadi ADUN. Itupun kau kena ingat!! Jempol bukan kawasan Palong.. Jadi yang sibuk sangat hal Jempol kenapa?? Jaga Palong tu baik-baik..Orang Palong pun dah fed up la....


Monday, December 8, 2014

Ditangkap Kerana Ajar Anak Baca Quran...


Nauzubillahiminzalik.... Apa nak jadi dengan kita umat Islam hari ini? Islam makin diperlekehkan dunia biarpun Islam adalah anutan agama nombor dua terbesar di dunia, namun kafir laknatullah langsung tidak hormat dengan Islam.

Hari ini, usaha mendidik anak-anak Islam membaca dan mendekati Al-Quran mendapat tentangan. Kerajaan Uzbekistan memang sudah gila dan memang gila. Kita fikir dan renungkanlah... hari ini di negara orang berlaku..apatah tidak mungkin di bumi Malaysia ini boleh terjadi sedemikian??? Pandanglah ke hadapan masa depan Islam ini....

Tashkent: Pihak berkuasa Uzbekistan menahan sekumpulan wanita Islam di daerah Yangiyul di bandar raya ini selepas mendapati mereka bersalah mengajar kanak-kanak perempuan membaca kitab suci al-Quran.

Menurut laporan World Bulletin baru-baru ini, wanita berkenaan mengajar kanak-kanak itu di rumah mereka apabila mereka ditahan Khamis lalu.

Stesen televisyen milik kerajaan pula melaporkan mereka didakwa atas tuduhan ‘radikalism’ kerana mengajar kitab suci itu.

Antara yang ditahan ialah Hanaife Mirganieva yang didakwa mengetuai kumpulan berkenaan.

Pegawai Uzbekistan berkata, beberapa wanita berjaya melepaskan diri dan dijangka mendapatkan perlindungan di Turki.

Kumpulan hak asasi manusia sudah sekian lama menuduh Uzbekistan menindas kebebasan beragama sebagai sebahagian daripada kempen menentang kebangkitan Islam di negara itu.

Penindasan itu termasuk menahan dan mendera masyarakat Islam yang mengamalkan suruhan agama.

Pada Mac 2012, kerajaan mengharamkan penjualan pakaian menutup aurat.
Negara itu pada 1998 meluluskan undang-undang mendenda dan memenjara mereka yang mengenakan pakaian bercirikan keagamaan, termasuk hijab. - Agensi

Wednesday, December 3, 2014

Mahasewel Pro Pakatan Belajar Pandai Kalau Tak Mampu Bayar PTPTN

Rupanya Kerajaan BN Malaysia bijak. Bijak kerana sanggup memberi pinjaman PTPTN kepada anak bangsa demi melihat mereka berjaya dalam hidup, seterusnya menjadi rakyat yang berbakti pada agama, bangsa dan negara.

Dengan adanya skim pinjaman PTPTN, sedikit sebanyak meringankan beban kepala hotak mak bapak macam gua ni, untuk jadi giler fikir pasal duit bila anak dapat belajar IPT.

Mana tidaknya, bukan ratus-ratus..tapi puluhan ribu kos perlu ditanggung.

Ramai pula yang liat tak bayar hutang PTPTN. Tambahan bila mahasewel pro pembangkang kata tindakan zalim apabila pihak PTPTN blacklist nama diorang yang tak bayar hutang.

Kemudian gerembolan mahasewel tidor diatas jalan bantah dan mahukan pendidikan percuma .

Nak free senang jer bai! Belajar pandai-pandai. Capai CGPA.. tak payah nak bayar hutang.

Tapi budak budak pro pakatan bukan nak belajar..tapi kecanduan Ketum hingga tidor atas jalan dan ada yang sanggup tinggalkan pelajaran demi Ketum..

Tuesday, December 2, 2014

Meroyan Ke Masyitah? Hukum Allah Jangan Memain..



Masya Allah...Gua xtau la nak cakap pe dah dengan orang yang rasa bijak pandai ni.. Gua pun musykil gak ni..Samada kenyataan dia ni real disebut atau trick pembangkang memecah-belahkan parti keramat Umno.

Tapi kalau betul apa diungkapkan, gua mintak la sangat-sangat dia ni perbetulkan keadaan.. Kalau sebaliknya, kedepan la tuntut keadilan.. #wakonpiusbeb

Chong Wei Saman Razif Bila Tuduh Hisap Dadah



Kerana mulut macam sial, jawab la sendiri akibatnya. Itulah sebabnya jika tidak tahu hujung pangkal kisah disebalik atau perihal sesuatu itu.

Sekarang jawab la sendiri bila si cina tetap nak bantai melayu...

Kuala Lumpur: Pemain badminton nombor satu negara, Lee Chong Wei mengesahkan bahawa beliau kini sedang memfailkan saman terhadap Razif Sidek yang mendakwanya menggunakan bahan terlarang sejak dari dulu lagi.
Bekas pemain badminton kebangsaan Razif Sidek sebelum ini memberitahu Kosmo pada 11 Nov lalu bahawa beberapa pegawai BAM menyedari Chong Wei telah mengambil bahan terlarang sejak dulu lagi, tetapi rahsia itu disimpan kerana Chong Wei adalah pemain badminton terkemuka dunia.
Selain itu dia juga mendakwa Chong Wei pernah mengupah seorang doktor asing untuk merawat dia.
“Peguam saya sudah menghantar surat kepadanya beberapa hari yang lalu dan kami akan menyelesaikan perkara ini di mahkamah. Beliau (Razif) telah menelefon saya untuk meminta maaf selepas menerima surat itu, tetapi apa yang terjadi sudah terjadi, “kata Chong Wei yang marah dengan perkara tersebut.
“Saya tidak boleh membiarkan perkara ini kerana dia memfitnah saya.

Thursday, November 20, 2014

Bila Cadangan Bodoh Dalam Pelan Pembangunan Kerajaan Jadi Pilihan..

Gua tertarik dengan BERITA berKENAan penutupan OPERASI Hentian Putra yang mengendalikan BAS-BAS EKSPRES ke Pantai Timur.. Dalam beBERAPA ASPEK yang diNYATAkan, kita SETUJU dengan penutupan OPERASI di Hentian Putra yang sudah lebih 30 TAHUN itu.. 

Namun begitu, memang HARAM JADAH untuk BAHAGIAN Pengurusan HARTANAH JPM ini memindahkan pulak OPERASI BAS-BAS EKSPRES ini ke TBS.. NAMPAK sangat mereka di JPM ini nak meMUDAHkan KERJA mereka tanpa kena berFIKIR dan BUAT 'Feasibility STUDY'!


Agaknya BUDAK PTD manalah kat JPM tu yang mengemukakan IDEA BANGANG sebegini? MUDAHnya CARA mereka berFIKIR.. TUTUP dan ARAHkan berPINDAH? Agaknya mereka INGAT ini macam HALAU orang 'HOMELESS' kot? Ini ke yang diKATAkan SLOGAN RAKYAT diDAHULUkan keBANGANGan diTUNJUKkan dalam KONTEKS sebegini? HE!HE!HE!

Kenapakah agaknya TBS diBINA? Kenapa tak diGUNAkan aje Puduraya tuh sePENUHnya? Kenapa kena BINA seBUAH TERMINAL BAS yang KHUSUS untuk ke arah selatan? JAWABnya kerana KL dah terLALU SESAK dengan kenderaan hingga amat MUSTAHIL untuk seBUAH TERMINAL BAS yang BESAR berOPERASI di tengah-tengah BANDARAYA ini.. Mungkin semasa TBS diBINA, BUDAK PTD di JPM yang mengemukakan IDEA BANGANG ini belum lepas SEKOLAH lagi kot?


Bila keluar IPT aje, kena pulak yang SPESIS ANAK-ANAK VIP tuh MUDAH aje MAK BAPAK mereka REKOMENkan jadik PTD.. Lepas tuh kasi IDEA BANGANG sebegini kerana menyangka mereka ajelah SPESIS yang LAYAK menjadik PTD atau KERJA dengan JPM pasal orang lain tak BELAJAR seperti mereka kot?

KL dah terlalu SESAK.. Kita SETUJU bahawa TERMINAL BAS seperti Puduraya dan Hentian Putra perlulah diTUTUP.. Namun begitu, TIDAK ada orang di KL ini yang BANGANG untuk PERCAYA bahawa memindahkan OPERASI BAS ke Pantai Timur di TBS mampu mengurangkan keSESAKan di KL.. BAS-BAS ini terpaksa berpatah BALIK samada menerusi MRR2 atau mana-mana JALAN menuju ke Plaza TOL Karak sebelum meneruskan perJALANan ke Pantai Timur.. Apakah ini akan mengurangkan keSESAKan di MRR2? Ini jugak menambahkan KOS bagi pengGUNA samada dari segi MASA dan jugak dari segi jauh JARAK perJALANan..


Penumpang BAS EKSPRES ke Pantai Timur dari arah PJ, Segambut, Ampang, Wangsa Maju dan tengah KL pulak kena berSESAK ke TBS untuk NAIK BAS sebelum BAS terSEBUT berpatah semula menghala ke Plaza Tol Karak.. Macam kena 'GOSTAN' dulu BARU boleh ke DEPAN.. BIJAK ke NAMAnya tuh? 

Bukankah lebih BAIK diBINAkan seBUAH lagi TERMINAL di Gombak KHUSUS untuk BAS-BAS EKSPRES ke Pantai Timur?Lebih BAIK lagi jika ianya berDEKATan dengan Putra LRT di sana? KATA nak menDAHULUkan RAKYAT? Atau sememangnya nak menyusahkan RAKYAT pasal RAKYAT di Pantai Timur bukan SOKONG kerajaan sangat?

Tuesday, October 21, 2014

Surat Terbuka Buat Anwar: Bersaralah Dan Bertaubatlah



Berikut ialah surat terbuka daripada Koordinator Pusat LENSA, Ekhsan Bukharee:

28 dan 29 Oktober ini merupakan tarikh yang amat penting untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim iaitu tarikh perbicaraan dan keputusan rayuan Kes Liwat II di Mahkamah Persekutuan Putrajaya.

Hanya ada dua kemungkinan untuk Datuk Seri. Sama ada Datuk Seri dibebaskan sama seperti 901, atau didapati bersalah dan dihumban sekali lagi ke dalam penjara yang boleh mencecah 20 tahun.

Angkatan Muda Keadilan (AMK) di bawah pimpinan YB Nik Nazmi pada 14 Oktober lalu telah melancarkan kempen Rakyat Hakim Negara dengan tujuan ingin memobilisasi rakyat untuk bersolidariti di Mahkamah pada 28 dan 29 Oktober ini.

Jelas sekali modus operandinya sama dan berulang seperti tahun tahun terdahulu. Setiap kali Datuk Seri akan disumbat ke dalam penjara, maka setiap kali itulah rakyat akan diheret ke jalan raya.

Datuk Seri, sampai bila rakyat akan terus terheret dalam semua ini? Berhimpun, berkumpul, bersorak melaung-laungkan nama Datuk Seri.

Sampai bila Datuk Seri ingin melihat rakyat berpanas, berkeringat di bawah panas matahari, hanya kerana bersolidariti bersama Datuk Seri.

Kerana Datuk Seri masih di sini, musuh-musuh Datuk Seri terus merancang strategi untuk menghambat Datuk Seri.

Kerana Datuk Seri masih di sini, segala kekuatan rejim diperalatkan untuk membunuh perjuangan politik Datuk Seri.

Andai kata Liwat II ini berakhir dengan kemenangan berpihak kepada Datuk Seri, maka mungkin akan hadir pula Liwat III, LIwat IV, Liwat V yang akhirnya akan menyebabkan rakyat menjadi mangsa, terus terheret dalam kancah politik kotor.

Kenapa Datuk Seri tidak terima sahaja pelawaan pihak dari ‘sebelah sana’ yang menawarkan Datuk Seri jawatan Timbalan Perdana Menteri di bawah nama Konsensus Nasional?

Kenapa Datuk Seri menolak pelawaan tersebut? Sedangkan jika Datuk Seri menerima idea itu, sudah pasti segalanya akan berakhir, dan Datuk Seri tidak perlu lagi mengheret rakyat dalam isu ini.

Kenapa Datuk Seri tidak menerima sahaja pelawaan dari Turki, yang menawarkan posisi tertentu untuk Datuk Seri menetap di sana? Bukankah lebih baik Datuk Seri berhijrah ke Turki daripada terus berhadapan dengan kerakusan rejim yang tidak akan berpuas hati sehinggalah Datuk Seri tunduk pada mereka.

Andai kata Datuk Seri dipenjara lagi, apakah Datuk Seri menjangkakan kami akan bersolidariti di hadapan penjara? Apakah Datuk Seri menjangkakan kami akan memenuhi jalan raya dengan laungan reformasi? Apakah Datuk Seri menjangkakan kami akan bangkit merempuh rejim?

Tidak Datuk Seri. Ini bukan lagi tahun 1998 atau 1999. Kami memiliki jalan perjuangan tersendiri.

Datuk Seri pada era 60an memilih untuk memimpin Gerakan Mahasiswa sehingga disumbat ke dalam ISA.

Datuk Seri pada 1998 memilih untuk bertembung dengan Mahathir Muhammad sehingga sekali ditangkap bawah ISA dan terhumban ke penjara.


Hari ini, Datuk Seri pada usia 60an sekali lagi memilih untuk ke penjara. Kami anggap itu pilihan Datuk Seri yang sengaja memilih jalan sengsara sedangkan ada jalan-jalan lain yang lebih mudah untuk Datuk Seri.

Apa yang amat kami harapkan ialah, demi rakyat, Datuk Seri bersaralah, berhijrahlah.

Nyata semakin ramai yang tidak menggemari Datuk Seri. Bahkan dalam lingkungan rakan sendiri pun semakin ramai yang percaya pada istilah ‘Semua Salah Anwar’ sehingga ada yang tidak mahu lagi bersolidariti bersama Datuk Seri di Mahkamah pada 28 dan 29 Oktober ini.

Seolah-olah mereka tidak lagi peduli pada kezaliman rejim yang ditimpakan ke atas Datuk Seri.

Maka apa lagi yang ingin Datuk Seri harapkan. Reformasi 98/99 tidak mungkin berulang.

Mungkin sudah tiba masanya, Datuk Seri ambil masa untuk kehidupan peribadi Datuk Seri, setelah dari muda sehingga tua, Datuk Seri sia-siakan dengan perjuangan yang akhirnya membawa Datuk Seri ke penjara.

*Ekhsan Bukharee adalah Koordinator Pusat LENSA


OKC : Tersebar kat Whatsapp..

Saturday, October 18, 2014

Orang Dah Benci Kat Anwar...Bertaubat Nasuha laa..

Panass. Dimaki Dan Dicaci Di FB, Anwar Ibrahim Terkejut Besar Dengan Reaksi Negatif Follower Apabila Diajak Berdemonstrasi Untuk Dirinya. Ini Tandanya Majority Rakyat Sudah Bencikannya.

Dengan lebih 1000 lebih komen yang tersiar dengan 99% menghentam Anwar Ibrahim atau admin yang menjaga Facebooknya, ternyata ajakan Anwar Ibrahim agar rakyat menyertainya untuk berdemonstrasi dan menggulingkan kerajaan sepertimana cubaan yang dilakukan pada 1998, bagaikan mempalitkan tahi ke muka sendiri.

Ini adalah hampir kesemua pembuat komen menyatakan bahawa demonstrasi yang mahu dianjurkan oleh Anwar Ibrahim itu adalah kerja orang gila, mementingkan diri dan terlalu mengagungkan diri sendiri.

Ramai yang mengambil contoh tindakan kejam yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim ke atas Khalid Ibrahim. Menurut mereka, ketika tindakan tersebut dilakukan, Anwar Ibrahim langsung tidak mempedulikan suara rakyat dan berpura-pura seperti tiada apa-apa yang berlaku tetapi apabila tiba gilirannya, Anwar Ibrahim meminta rakyat bersama-samanya.

Kebanyakan pecacai Anwar Ibrahim yang ramai di Facebook juga nampaknya tidak berani untuk memberikan sokongan dalam posting terbabit, sebaliknya mereka menjadi pemerhati dan membuat posting di laman sendiri untuk memberikan sokongan kepada Anwar.

Berbeza dengan keadaan sebelumnya.

Anda boleh membaca kesemua komen satu persatu di FB Anwar Ibrahim, link dibawah..

https://www.facebook.com/anwaribrahim.keadilan/photos/a.10151324968561840.1073741825.16194831839/10152806843336840/?






PENGHASUT TEGAR

Friday, September 5, 2014

Dah Sewel Ke Pergi Rasmi Buku Kapir Gereja?

Kononnya nak tunjuk liberal la..! semua perkara boleh diliberalkan..! termasuk la perkara yang menyentuh hal hal agama..! Apa perlu nya Ketua Pemuda ni pergi melancarkan buku di gereja? Apa dah takde tempat lain?

Melancarkan buku di gereja yang di serbu oleh Majlis Agama Islam Selangor kerana disyakki menjalankan kerja memurtadkan umat Islam..! gereja yang berjuang untuk mengotorkan kesucian nama sang pencipta Khaliq bagi dipermainkan penggunaannya oleh puak sesat ini...!

Apa penting sangat sampai Menteri bangang ni ke gereja? Kan ke itu sama tindakan dengan Nurul dan Mujahid yang mempertahankan isu murtad ?

UMNO tak boleh benarkan budaya liberal ini ada dalam arus perjuangan parti keramat yang kental dengan roh dan semangat kebangsaan yang meletakkan Islam, Agama dan Negara sebagai teras perjuangan..!

Kita orang Islam ni jangan kata nak masuk gereja...nak tengok gereja pun kalau boleh kita elak...kita elak...!

Bodoh punya KJ..! pttuuiihhh..!!!

Lu Fikir La Sendiri!!!









Friday, August 15, 2014

Macam Sial Bila Keling Pundek Lawyer Buruk Anwar Desak Sultan Tabal Azizah Jadi MB



Pejabat menteri besar Selangor kini dianggap kosong selepas Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim enggan meletak jawatan walaupun Wan Azizah sudah memiliki majori sokongan ketika ini, kata seorang peguam kes Liwat Anwar.

Tommy Thomas merupakan peguam kanan di Majlis Peguam Malaysia yang rapat dengan pemimpin DAP, malah beliau pernah dilantik oleh ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng untuk mewakili kerajaan negeri Pulau Pinang.

Thomas berkata, Sultan Selangor sepatutnya kini melantik Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang Datuk Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar baharu kerana beliau menerima sokongan 30 Adun daripada 56 ahli DUN.

“Bukti hilang keyakinan tidak semestinya terhad kepada usul yang dibawa ke persidangan DUN. Sebaliknya, bukti sudah dikumpul daripada sumber berkaitan,” katanya

Thomas berkata Khalid kini bukan lagi menteri besar Selangor berikutan sokongan yang ditunjukkan Adun kepada Wan Azizah.

Thomas berkata, Khalid yang bersiap sedia untuk bertempur tidak mampu menahan undang-undang lebih lama berhubung jawatannya sebagai menteri besar.

Beliau berkata, susulan sidang akhbar Wan Azizah, apabila 30 Adun mengisytiharkan bahawa mereka kurang yakin terhadap Khalid, ditambah dengan sokongan daripada 2 Adun Pas kepada Wan Azizah.

Kisah Benar Seorang Diktator PKR

video

Friday, August 8, 2014

ADUN PKR Ijok, Idris Ahmad Menteri Besar Baru Selangor?



Pasti ramai yang terkejut dengan perkhabaran yang sedang bertiup kencang dalam iklim politik Selangor yang tidak menentu sejak sebulan yang lalu.

Dr Idris Ahmad Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Ijok,Kuala Selangor disebut-sebut sebagai calon sesuai mengantikan Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail jika PAS terus bertekad dengan pendirian tidak mahu wanita menggepalai urustadbir di Selangor.

Sumber dalaman PKR memaklumkan bahawa, Dr Idris yang juga difahamkan Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan dicalonkan sebagai ganti jika keputusan PAS pada 10 Ogos nanti berkeras tidak mahu menukar Khalid melainkan PKR mencalonkan lelaki sebagai penganti.

Turut dimaklumkan,PAS turut menuntut jawatan Exco kanan dan lebih banyak dari sekarang sebagai balasan persetujuan menukar Khalid Di Selangor.

Khalid sebelum ini diasak hebat dari dalam PKR sendiri melalui setiausaha agungnya,Saifuddin Nasution yang mendedahkan salahlaku Khalid Ibrahim sepanjang menjadi Menteri Besar serta beberapa dokumen dan dalil bagi menyokong usaha dan tindakan mengapa Khalid wajar mengosongkan kerusi Menteri Besar.

Khalid juga telah diberi surat tunjuk sebab oleh lembaga displin PKR dan beliau sudah[un menjawabnya lewat petang semalam. Terbaru krisis politik Selangor dilihat semakin parah apabila Majlis Syura Ulama PAS menyatakan pendirian menolak cadangan Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk melantik Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.

Pendirian itu dinyatakan empat hari sebelum Jawatankuasa PAS Pusat mengadakan mesyuarat khas bagi membincangkan mengenai rancangan sekutu mereka itu untuk menggulingkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Wednesday, August 6, 2014

9 Sebab Kenapa Palestin Perlu Dipertahankan



1. Kiblat pertama orang Islam.

2. Tanah para ambia.
Di antara para anbia yang pernah dilahirkan, dibesarkan dan disemadikan di bumi Palestin ialah Nabi Ibrahim, Nabi Ismail, Nabi Ishak, Nabi Yaakub, Nabi Syuib, Nabi Musa, Nabi Zakaria, Nabi Yahya, Nabi Isa dan lain-lain lagi.


3. Terdapatnya Masjidil Aqsa.
Sabda Rasululllah SAW:

“Masjid apakah yang pertama dibangunkan di atas muka bumi ini?” Baginda menjawab “Masjid al-Haram.” Selepas itu masjid apa pula? Baginda menjawab “Masjid Al-Aqsa”. [HR Bukhari dan Muslim].

4. Masjid ketiga suci umat Islam.
Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah kamu bersusah payah untuk bermusafir kecuali untuk menuju ketiga buah masjid, Masjid al-Haram, Masjidku ini (Masjid Nabawi) dan Masjid al-Aqsa.”

5. Merupakan padang Mahsyar selepas kiamat dan merupakan pusat keamanan sejagat.

Sabda RasuluLAH SAW:

“Ia adalah bumi Mahsyar dan kebangkitan.” [HR Imam Ahmad dan Ibn Majah].

6. Orang tinggal di sana kerana Allah diibaratkan seperti orang yang berjihad di jalan Allah dan dikenali sebagai bumi pertahanan jihad. Rasulullah SAW bersabda:

“Ahli Syam akan berterusan dalam jihad dan ribath di jalan Allah.” [HR at-Tabrani dan Al-Haitami].

7. Pusat untuk kumpulan-kumpulan yang sentiasa teguh menegakkan kebenaran dan hak orang Islam sehingga hari kiamat. Sabda Rasulullah SAW:

“Sekelompok dari umatku akan tetap berada dalam kebenaran yang nyata dan akan mengalahkan musuh-musuh mereka dan mereka tidak akan disakiti oleh musuh-musuh mereka kecuali apabila ditimpa kesusahan dan sehingga datang pertolongan dari Allah dan keadaan mereka akan kembali seperti sedia kala.” Para sahabat bertanya, “Di manakah tempat mereka itu ya Rasulullah?” Baginda menjawab “Di Baitul Maqdis dan di aknaf (bawah lindungan) Baitul Maqdis.” [HR At Tabrani].

8. Tanah yang diberkati Allah. Firman Allah SWT:

“Maha suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) kami. Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui. [Al-Israk: 1].

9. Bumi yang akan didirikan ibu negara umat Islam di akhir zaman dan kemajuannya akan membawa kepada tanda-tanda akhir zaman. Rasulullah SAW bersabda:

“Pembangunan Baitul Maqdis membawa kepada kehancuran Madinah (kerana diserang wabak).”

Rujukan

Hanif Ismail (2006). Baitul Maqdis Kesucian yang Dipertahankan. Petaling Jaya: Hijjaz Records Sdn Bhd.

Maszlee Malik (2006). Al-Aqsa dalam Bahaya. Kuala Lumpur: Pertubuhan Jemaah Islah Malaysia.

Mohsen Saleh & Riyard Mahmoud. Kenangi Palestin Selami Isunya. Bandar Baru Bangi: Aman Palestin Bhd. Mohd.

N. Azran M. & M. Mahadi Isa (2005). Gerakan Freemasonary, Musuh dalam menghancurkan ISLAM. Selangor: La Khauf Resources.

Sunday, August 3, 2014

Lepas 10hb Ogos ni..PAS Akan Buktikan Mereka PArti Pak Turut Atau Tidak



Semua orang tahu, pada 10 Ogos ini PAS akan bermesyuarat bagi membincangkan isu pertukaran Menteri Besar Selangor sekaligus menyatakan pendirian mereka terhadap pelbagai desakan banyak pihak untuk melihat Khalid Ibrahim di 'remove' dari kerusi Menteri Besar.

Kalaulah keputusan Mesyuarat PAS pada 10 Ogos nanti bersetuju dengan pelucutan Khalid, memang sahlah, PAS adalah parti yang dianggap DAP dan PKR, kalau disuruh duduk, maka duduk, kalau disuruh berdiri maka berdiri, kalau disuruh berlari maka berlari, ertinya parti itu hanya parti pak turut; demi mencapai agenda DAP dan PAS.

Adalah malang bagi sebuah parti yang mengaku berlandaskan agama, sudah tentu parti yang berkiblatkan kepada kaum melayu; hanya menjadi pak turut kepada parti-parti yang berlandaskan kepada hawa nafsu.

Juga malang bagi parti yang terkanan dalam Pakatan, namun para pemimpinnya bagaikan tidak berkutik berdepan dengan Anwar dan Kit Siang; seolah-olah parti itu berkiblatkan pemimpin lain, bukannya pemimpinnya sendiri.

Mungkinkah Parti PAS akan mengekalkan gelaran Parti Pak Turut pada DAP dan PKR? Langkah Kajang pada awalnya ditentang oleh PAS, namun akhirnya akur. Perlucutan jawatan Tan Sri Khalid Ibrahim, bukan calang-calang lagi pemimpin PAS yang menentangnya- Presiden dan Mursidul Am parti itu; apa kah akhirnya PAS akan akur?

Wednesday, July 30, 2014

Apakah Akta Keharmonian Nasional Setanding Akta Hasutan?




Pada 14 Jun lepas, Pengerusi Jawatankuasa Penyediaan Memorandum Perpaduan Nasional Datuk Ibrahim Ali dipetik sebagai berkata Akta Hasutan 1948 masih diperlukan untuk mencegah insiden yang boleh mengancam keselamatan negara.

Sebelum itu, pada 10 Jun, Pertubuhan Pembela-Pembela Islam (Pembela) mahu kerajaan mengekalkan Akta Hasutan 1948 dengan beberapa penambahbaikan dan mengkaji semula tiga draf rang undang-undang baharu yang dicadang menggantikan akta berkenaan.

Pengerusi Pembela Hafiz Nordin dilapor sebagai berkata perkara itu perlu dilakukan memandangkan Akta Hasutan 1948 ialah akta yang diluluskan untuk melindungi asas-asas negara khususnya Perkara 153, Perkara 152, Perkara 181 dan Bahagian Ketiga Perlembagaan Persekutuan yang tidak boleh dipersoal oleh mana-mana pihak termasuk Parlimen.

UNDANG-UNDANG KEHARMONIAN NASIONAL

Kerajaan pada 30 Mei lepas mengumumkan cadangan memperkenalkan akta baharu bagi menggantikan Akta Hasutan dan mengesahkan menerima tiga draf rang undang-undang baharu berhubung keharmonian nasional.

Ini susulan pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 2012 untuk menghapuskan akta kontroversi itu antaranya untuk meningkatkan kebebasan bersuara di kalangan rakyat.

Tiga rang undang-undang itu ialah Rang Undang-undang Harmoni Nasional, Rang Undang-undang Perpaduan Nasional dan Rang Undang-undang Suruhanjaya Perpaduan dan Integrasi Nasional.

Kebimbangan banyak pihak sekiranya rang undang-undang baharu berkenaan tidak setanding dengan Akta Hasutan 1948, seharusnya menjadi input kepada kerajaan untuk menilai kembali keputusannya.

Ramai badan bukan kerajaan (NGO) dan pengamal undang-undang, termasuk bekas perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak bersetuju dengan cadangan itu kerana ia akan mencetuskan keadaan huru-hara serta mewujudkan krisis perlembagaan yang serius.

Dr Mahathir pada 30 Jun lepas dilapor sebagai berkata undang-undang baharu itu tidak mampu untuk menghalang pelbagai bentuk hasutan yang berlaku.

Ada yang berpandangan tanpa Akta Hasutan 1948, empat perkara utama yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan seperti kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi, kedudukan Raja-Raja Melayu, kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan hak keistimewaan orang Melayu akan disentuh sesetengah pihak dengan sembrono tanpa rasa takut.

AKTA HASUTAN MASIH RELEVAN

Yang sedemikian, benarkah Akta Hasutan 1948 yang akan dimansuhkan sudah tidak lagi relevan?

Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Ahmad Atory Hussain berkata beliau melihat Akta Hasutan 1948 masih relevan dan diperlukan pada masa ini memandangkan masih ada pihak yang mempersoalkan isu-isu sensitif sesuatu kaum.

Katanya untuk membatal atau memansuhkan sesuatu undang-undang, ia perlu melihat 'darjah kerelevanan' sesuatu akta itu dengan keadaan semasa.

"Macam Akta Hasutan, masih ada lagi orang yang melakukan hasutan, sudah tentu ia masih relevan. Jika darjah kerelevanan itu menurun, orang tidak menghasut dan hidup aman damai, maka bolehlah dihapuskan.

"Pada saya Akta Hasutan masih diperlukan dan perlu dikaji semula oleh kerajaan untuk mengelakkan mereka yang menghasut ini boleh diambil tindakan ke atas mereka," katanya kepada Bernama di sini.

LAHIRKAN RAMAI GOLONGAN PELAMPAU

Benarkan ketiadaan Akta Hasutan 1948 akan melahirkan lebih ramai golongan pelampau?

Dr Mahathir berkata tanpa akta seumpamanya, pelampau di kalangan rakyat bebas mengkritik raja dan sistem beraja secara terbuka, dan akhirnya membuat desakan dan tuntutan supaya institusi raja dihapuskan.

Bagi Ahmad Atory, Akta Hasutan 1948 lebih kepada pelindung kepada perkara-perkara sensitif seperti hak sesuatu kaum yang cuba dibangkitkan mana-mana pihak, manakala undang-undang baharu yang cuba dilaksanakan kelak lebih bersifat mementingkan kebebasan bersuara.

"Melalui akta baharu ini, yang saya perhatikan ialah sesiapa sahaja meskipun berbeza ideologi politik bebas memberi pandangan dan mengkritik dalam apa jua isu dan tidak akan diambil tindakan.

"Soalan saya, jika seseorang itu mempromosikan ideologi komunis, apakah boleh akta baharu ini mengambil tindakan? Seperti yang kita tahu, kalau di bawah Akta Hasutan, sudah tentu pihak ini tidak terlepas," katanya.

PELENGKAP AKTA HASUTAN

Ahmad Atory berkata akta baharu - Rang Undang-undang Harmoni Nasional, Rang Undang-undang Perpaduan Nasional dan Rang Undang-undang Suruhanjaya Perpaduan dan Integrasi Nasional - sekiranya tidak menyentuh dan menjejaskan perkara seperti hak istimewa orang Melayu, haruslah disokong dan dilihat sebagai pelengkap kepada Akta Hasutan sedia ada.

"Kalau ia tidak memberi ancaman kepada peruntukan perlembagaan, ia tidak menjadi masalah... cuma kita risau apabila ia menjejaskan hak kaum tertentu," katanya.

Wednesday, July 23, 2014

Jawapan Isu MH17: Fakta Sahih Diputar Belitkan Pembangkang Malaysia



Patutkah MH17 Terbang Di Timur Ukraine?

Nahas syarikat penerbangan Malaysia MH17 telah menimbulkan banyak persoalaan mengenai kesesuaian pesawat itu terbang di timur Ukraine. Ramai telah menegaskan bahawa syarikat penerbangan lain telah melarang penerbangan mereka daripada beroperasi di ruang udara dimana MH17 terbang apabila nahas berlaku. Malangnya banyak komen-komen ini gagal untuk memahami kerumitan ruang udara dan peraturan operasi.

Secara umum, ruang udara di atas negara tertentu dikawal oleh negara itu sendiri. Ia adalah badan kawal selia penerbangan setiap negara seperti FAA di Amerika Syakrikat, CAA di Britain, SAA di Ukraine atau SCAA di Rusia. Organisasi kawalan trafik udara ini yang menentukan dimana, bila dan bagaimana pesawat dibenarkan untuk terbang.  Selain daripada peraturan-peraturan tempatan, juruterbang dan syarikat penerbangan dikehendaki untuk mengikuti arahan di negara-negara tersebut dimana mereka didaftarkan. Sebagai contoh, syarikat penerbangan British Airways yang terbang diatas Amerika Syarikat yang terikat dengan peraturan kedua-dua FAA dan CAA. Tambahan, setiap syarikat penerbangan boleh menetapkan kaedah-kaedah yang lebih ketat ke atas operasi mereka sendiri.

Oleh kerana itu, banyak kekeliruan telah timbul samada syarikat penerbangan tertentu dari negara-negara tertentu dilarang terbang diatas kawasan yang dipertikaikan di timur Ukraine.

Sekatan Ruang Udara

Sekatan ruang udara pada amnya ditetapkan dua sebab:-
- Untuk memastikan keselamatan pesawat dan penumpang
- Untuk memastikan keselamatan orang-orang diatas tanah.

Juaga terdapat sekatan ruang udara ketenteraan yang mungkin disebabkan latihan penerbangan atau ujian persenjataan.

Sekatan juga mungkin wujud kerana negara cuba untuk melindungi aset di dalam ruang udara yang terhad. Satu contoh yang baik ialah zon larangan penerbangan di dalam atau sekitar Washington, dimana penerbangan  dibawah 18,000 kaki biasanya dilarang tanpa kebenaran terlebih dahulu. Peraturan ini dicipta untuk mengurangkan risiko serangan udara menggunakan pesawat ke atas Amerika Syarikat seperti yang berlaku 11 September 2001. Walaupun sekatan wujud sebelum berlakunya serangan 11 September 2001, mereka telah menyemak semula peraturan ini sebagai tindakbalas daripada kejadian tersebut. Sekatan yang sama terjadi di ruang udara Disneyland di California dan di Walt Disney World di Florida.

Sekatan ini juga berlaku jika ada gangguan kepada perkhimatan penerbangan biasa. Sebagai contoh, jika radar kawalan trafik udara di lapangan terbang gagal, sesetengah penerbangan boleh dilarang.
Butir-butir khusus setiap sekatan penerbangan diterbitkan segabai nota kepada juruterbang.


Notis ini akan memberitahu lokasi, masa dan had tertentu bagi setiap kasawan ruang udara. Sebab-sebab sekatan dan akibat yang mungkin timbula daripada perlanggaran sekatan, juga ada disediakan dalam kebanyakan notis. Sebagai contoh, melanggar sekatan di ruang udara Washington boleh membawa kepada hukuman sivil dan jenayah. Jika kerajaan Amerika Syarikat menganggap bahawa pesawat ini merupakan "ancaman keselamatan yang pasti akan berlaku" tindakan yang mengakibatkan kematian boleh diambil (deadly force). Tambahan sekatan yang kekal ditunjukkan pada carta perjalanan udara.


Ramai yang telah menulis tentang FAA, CAA dan Eurocontrol telah mengeluarkan satu siri NOTAMS (Notice to Airmen) kepada juruterbang, syarikat penerbangan dan organisasi kawalan trafik mengenai risiko jika beroperasi di timur Ukraine. Beberapa artikel juga turut menyindir bahawa wilayah dimana MH17 terbang adalah dilarang untuk syarikat penerbangan AS kerana berisiko ditembak kerana berada ditengah-tengah zon konflik antara kerajaan Ukraine dan militan.

Tetapi jika diteliti daripada NOTAMs yang dikeluarkan oleh Ukraine, FAA, CAA dan Eurocontrol  notis mereka jelas tidak sama dan berbeza-beza. Dan ini adalah antara sebab yang Malaysia Airlines gunakan sebagai hujah pembelaan di atas tindakan yang diambil (menggunakan laluan tersebut).

Penggunaan laluan trafik udara dibenarkan selagi pesawat itu terbang dengan ketinggian 32,000 kaki, dan MH17 terbang pada ketinggian 33,000 kaki ketika ia ditembak jatuh.

Sebab-sebab untuk menutup laluan dibawah paras tersebut tidak dinyatakan dalam NOTAMs. Tetapi munasabah untuk dipercayai bahawa sekatan itu valid kerana operasi ketenteraan di kawasan tersebut dan risiko yang berbangkit kepada lalu lintas komersial.  Tambahan, ruang udara di negara jiran di atas Crimea telah disekat. Ini adalah kerana Ukraine dan Rusia cuba untuk menyediakan perkhidmatan kawalan trafik udara di wilayah ini dan banyak  meningkatkan risiko pelanggaran di udara. Bukan kerana risiko peluru berpandu.

Walaupun sukar untuk menentukan samada Malaysia Airlines telah menilai risiko tersebut secara mendalam kerana terbang diatas kawasan dipertikaikan di Timur Ukraine, namun tidak ada kata sepakat bahawa penerbangan komersial  di laluan trafik udara yang telah wujud sekian lama dan penerbangan diatas 32,000 kaki di wilayah itu adalah benar-benar berisiko.

Ya, beberapa pihak telah mengesyorkan langkah berjaga-jaga dalam merancang penerbangan di wilayah tersebut  dan sentiasa memeriksa sekatan ruang udara secara kerap. Tetapi pada masa kemalangan itu, tidak ada sekatan ditempat bagi mana-mana penerbangan komersil di atas 32,000 kaki di kawasan dimana MH17 terhempas.

Hanya sekarang selepas insiden yang dahsyat ini, barulah NOTAMs dikeluarkan dengan menutup semua laluan untuk penerbangan yang berpangkalan di AS. Dan, banyak syarikat penerbangan  lebih berhati-hati dan ada juga yang memilih untuk mengelak menggunakan laluan Ukraine sepenuhnya. - The Washington Post


Tulisan Hollingworth di atas hanya sekadar penerangan asas bagi saya menjawab isu pembangkang yang mainkan isu MAS dan kerajaan tidak peka kerana FAA telahpun mengeluarkan notis berjaga-jaga di laluan udara timur Ukraine. 

Poster ini telah disebarkan oleh pembangkang bukti kepada notis yang dikeluarkan FAA sekaligus menuduh MAS dan kerajaan tidak peka dan mengakibatkan nahas MH17.


Sekali lihat seakan fakta ini betul, malangnya mereka jelas menipu dan memutarbelitkan fakta tersebut kerana notis berjaga-jaga yang dikeluarkan FAA adalah notis berjaga-jaga kerna ruang udara yang terbatas.
Pihak Ukraine dan Rusia mahu mengawal ruang udara masing-masing dan ini telah mengecilkan ruang udara bagi pesawat. Seperti semua maklum, ruang udara ini adalah antara ruang udara tersibuk di dunia.
Oleh kerana banyak pesawat melalui laluan tersebut, dan kecilnya ruang udara, pihak FAA mengeluarkan notis tersebut kerana langkah berjaga-jaga supaya tidak berlaku perlanggaran di udara, bukan kerana ianya zon konflik atau kerana peluru berpandu. Lihat print skrin ORIGINAL di bawah:- 


Bukti tambahan yang notis FAA tersebut bukan kerana 'war zone' adalah masih ada syarikat penerbangan dari AS melalui laluan tersebut.  Jika notis berkenaan mengenai 'war zone', sudah pasti tiada satu pun syarikat penerbangan dari AS akan melalui laluan tersebut sebelum ini. Lihat gambarajah dibawah:- 


Jadi, pembangkang menipu dari notis yang dikeluarkan oleh FAA. Notis itu adalah berkaitan 'traffic conflict', bukannya kerana 'war or militant or missile conflict. Tidak hairan isu ini dimainkan pembangkang  kerana jika dilihat sejarah, semua isu yang dibangkitkan oleh pembangkang adalah dari fakta yang dimanipulasi. Fakta tipu.
Seperti isu 40k Bangla, pengundi hantu, SPR dan pelbagai isu lagi yang kebanyakkannya mempunyai fakta tapi malangnya fakta yang telah diputar belitkan.

Kesimpulan
Cukup-cukuplah menipu. Ini adalah isu pengganas. Kita patut bersatu menentang pengganas. Bukan kita menuding jari, akhirnya pengganas dibiarkan bebas begitu saja.

**Admin: 
Oleh: Peter Hollingworth
Pensyarah Kejuteraan Aeroangkasa, Universiti of Manchester
Penterjemah Sebastian Phiu adalah seorang Cina Mualaf.
Sumber: www.n9kini.net

PENGUMUMAN

Dalam Memperjuangkan Martabat Bangsa dan Maruah Melayu
Jejaka Berharapkan Kepada Rakan-Rakan Sepanji Bersatu Demi "Amar Mak'ruf Nahi Mungkar!!"