Jadi Geng OKC

Join OKC Networkedblog Team

Bersatulah...

Pertahankan Hak Melayu, Ketuanan Melayu - MBNS

Wednesday, July 23, 2014

Jawapan Isu MH17: Fakta Sahih Diputar Belitkan Pembangkang Malaysia



Patutkah MH17 Terbang Di Timur Ukraine?

Nahas syarikat penerbangan Malaysia MH17 telah menimbulkan banyak persoalaan mengenai kesesuaian pesawat itu terbang di timur Ukraine. Ramai telah menegaskan bahawa syarikat penerbangan lain telah melarang penerbangan mereka daripada beroperasi di ruang udara dimana MH17 terbang apabila nahas berlaku. Malangnya banyak komen-komen ini gagal untuk memahami kerumitan ruang udara dan peraturan operasi.

Secara umum, ruang udara di atas negara tertentu dikawal oleh negara itu sendiri. Ia adalah badan kawal selia penerbangan setiap negara seperti FAA di Amerika Syakrikat, CAA di Britain, SAA di Ukraine atau SCAA di Rusia. Organisasi kawalan trafik udara ini yang menentukan dimana, bila dan bagaimana pesawat dibenarkan untuk terbang.  Selain daripada peraturan-peraturan tempatan, juruterbang dan syarikat penerbangan dikehendaki untuk mengikuti arahan di negara-negara tersebut dimana mereka didaftarkan. Sebagai contoh, syarikat penerbangan British Airways yang terbang diatas Amerika Syarikat yang terikat dengan peraturan kedua-dua FAA dan CAA. Tambahan, setiap syarikat penerbangan boleh menetapkan kaedah-kaedah yang lebih ketat ke atas operasi mereka sendiri.

Oleh kerana itu, banyak kekeliruan telah timbul samada syarikat penerbangan tertentu dari negara-negara tertentu dilarang terbang diatas kawasan yang dipertikaikan di timur Ukraine.

Sekatan Ruang Udara

Sekatan ruang udara pada amnya ditetapkan dua sebab:-
- Untuk memastikan keselamatan pesawat dan penumpang
- Untuk memastikan keselamatan orang-orang diatas tanah.

Juaga terdapat sekatan ruang udara ketenteraan yang mungkin disebabkan latihan penerbangan atau ujian persenjataan.

Sekatan juga mungkin wujud kerana negara cuba untuk melindungi aset di dalam ruang udara yang terhad. Satu contoh yang baik ialah zon larangan penerbangan di dalam atau sekitar Washington, dimana penerbangan  dibawah 18,000 kaki biasanya dilarang tanpa kebenaran terlebih dahulu. Peraturan ini dicipta untuk mengurangkan risiko serangan udara menggunakan pesawat ke atas Amerika Syarikat seperti yang berlaku 11 September 2001. Walaupun sekatan wujud sebelum berlakunya serangan 11 September 2001, mereka telah menyemak semula peraturan ini sebagai tindakbalas daripada kejadian tersebut. Sekatan yang sama terjadi di ruang udara Disneyland di California dan di Walt Disney World di Florida.

Sekatan ini juga berlaku jika ada gangguan kepada perkhimatan penerbangan biasa. Sebagai contoh, jika radar kawalan trafik udara di lapangan terbang gagal, sesetengah penerbangan boleh dilarang.
Butir-butir khusus setiap sekatan penerbangan diterbitkan segabai nota kepada juruterbang.


Notis ini akan memberitahu lokasi, masa dan had tertentu bagi setiap kasawan ruang udara. Sebab-sebab sekatan dan akibat yang mungkin timbula daripada perlanggaran sekatan, juga ada disediakan dalam kebanyakan notis. Sebagai contoh, melanggar sekatan di ruang udara Washington boleh membawa kepada hukuman sivil dan jenayah. Jika kerajaan Amerika Syarikat menganggap bahawa pesawat ini merupakan "ancaman keselamatan yang pasti akan berlaku" tindakan yang mengakibatkan kematian boleh diambil (deadly force). Tambahan sekatan yang kekal ditunjukkan pada carta perjalanan udara.


Ramai yang telah menulis tentang FAA, CAA dan Eurocontrol telah mengeluarkan satu siri NOTAMS (Notice to Airmen) kepada juruterbang, syarikat penerbangan dan organisasi kawalan trafik mengenai risiko jika beroperasi di timur Ukraine. Beberapa artikel juga turut menyindir bahawa wilayah dimana MH17 terbang adalah dilarang untuk syarikat penerbangan AS kerana berisiko ditembak kerana berada ditengah-tengah zon konflik antara kerajaan Ukraine dan militan.

Tetapi jika diteliti daripada NOTAMs yang dikeluarkan oleh Ukraine, FAA, CAA dan Eurocontrol  notis mereka jelas tidak sama dan berbeza-beza. Dan ini adalah antara sebab yang Malaysia Airlines gunakan sebagai hujah pembelaan di atas tindakan yang diambil (menggunakan laluan tersebut).

Penggunaan laluan trafik udara dibenarkan selagi pesawat itu terbang dengan ketinggian 32,000 kaki, dan MH17 terbang pada ketinggian 33,000 kaki ketika ia ditembak jatuh.

Sebab-sebab untuk menutup laluan dibawah paras tersebut tidak dinyatakan dalam NOTAMs. Tetapi munasabah untuk dipercayai bahawa sekatan itu valid kerana operasi ketenteraan di kawasan tersebut dan risiko yang berbangkit kepada lalu lintas komersial.  Tambahan, ruang udara di negara jiran di atas Crimea telah disekat. Ini adalah kerana Ukraine dan Rusia cuba untuk menyediakan perkhidmatan kawalan trafik udara di wilayah ini dan banyak  meningkatkan risiko pelanggaran di udara. Bukan kerana risiko peluru berpandu.

Walaupun sukar untuk menentukan samada Malaysia Airlines telah menilai risiko tersebut secara mendalam kerana terbang diatas kawasan dipertikaikan di Timur Ukraine, namun tidak ada kata sepakat bahawa penerbangan komersial  di laluan trafik udara yang telah wujud sekian lama dan penerbangan diatas 32,000 kaki di wilayah itu adalah benar-benar berisiko.

Ya, beberapa pihak telah mengesyorkan langkah berjaga-jaga dalam merancang penerbangan di wilayah tersebut  dan sentiasa memeriksa sekatan ruang udara secara kerap. Tetapi pada masa kemalangan itu, tidak ada sekatan ditempat bagi mana-mana penerbangan komersil di atas 32,000 kaki di kawasan dimana MH17 terhempas.

Hanya sekarang selepas insiden yang dahsyat ini, barulah NOTAMs dikeluarkan dengan menutup semua laluan untuk penerbangan yang berpangkalan di AS. Dan, banyak syarikat penerbangan  lebih berhati-hati dan ada juga yang memilih untuk mengelak menggunakan laluan Ukraine sepenuhnya. - The Washington Post


Tulisan Hollingworth di atas hanya sekadar penerangan asas bagi saya menjawab isu pembangkang yang mainkan isu MAS dan kerajaan tidak peka kerana FAA telahpun mengeluarkan notis berjaga-jaga di laluan udara timur Ukraine. 

Poster ini telah disebarkan oleh pembangkang bukti kepada notis yang dikeluarkan FAA sekaligus menuduh MAS dan kerajaan tidak peka dan mengakibatkan nahas MH17.


Sekali lihat seakan fakta ini betul, malangnya mereka jelas menipu dan memutarbelitkan fakta tersebut kerana notis berjaga-jaga yang dikeluarkan FAA adalah notis berjaga-jaga kerna ruang udara yang terbatas.
Pihak Ukraine dan Rusia mahu mengawal ruang udara masing-masing dan ini telah mengecilkan ruang udara bagi pesawat. Seperti semua maklum, ruang udara ini adalah antara ruang udara tersibuk di dunia.
Oleh kerana banyak pesawat melalui laluan tersebut, dan kecilnya ruang udara, pihak FAA mengeluarkan notis tersebut kerana langkah berjaga-jaga supaya tidak berlaku perlanggaran di udara, bukan kerana ianya zon konflik atau kerana peluru berpandu. Lihat print skrin ORIGINAL di bawah:- 


Bukti tambahan yang notis FAA tersebut bukan kerana 'war zone' adalah masih ada syarikat penerbangan dari AS melalui laluan tersebut.  Jika notis berkenaan mengenai 'war zone', sudah pasti tiada satu pun syarikat penerbangan dari AS akan melalui laluan tersebut sebelum ini. Lihat gambarajah dibawah:- 


Jadi, pembangkang menipu dari notis yang dikeluarkan oleh FAA. Notis itu adalah berkaitan 'traffic conflict', bukannya kerana 'war or militant or missile conflict. Tidak hairan isu ini dimainkan pembangkang  kerana jika dilihat sejarah, semua isu yang dibangkitkan oleh pembangkang adalah dari fakta yang dimanipulasi. Fakta tipu.
Seperti isu 40k Bangla, pengundi hantu, SPR dan pelbagai isu lagi yang kebanyakkannya mempunyai fakta tapi malangnya fakta yang telah diputar belitkan.

Kesimpulan
Cukup-cukuplah menipu. Ini adalah isu pengganas. Kita patut bersatu menentang pengganas. Bukan kita menuding jari, akhirnya pengganas dibiarkan bebas begitu saja.

**Admin: 
Oleh: Peter Hollingworth
Pensyarah Kejuteraan Aeroangkasa, Universiti of Manchester
Penterjemah Sebastian Phiu adalah seorang Cina Mualaf.
Sumber: www.n9kini.net

Tuesday, July 22, 2014

Bapak Kroni Malaysia



Semakin hari semakin nampak belang si Anwar Ibrahim kutty ni.

Kalau dulu beria-ria benar dia minta Tun Mahathir letak jawatan sebab memecatnya, tetapi akhirnya dia terpenjara kerana 'kenakalannya' sendiri.

Kemudian dia desak pula Tun Abdullah letak jawatan kononnya dia dapat sokongan 30 ahli Parlimen BN yang akan lompat parti dalam drama 16 September 2008. Tu pun gagal. Sebaliknya beliau yang melompat ke kedutaan Turki cari perlindungan.

Bila dah terlalu kemaruk nak jadi PM, habis lanun-lanun Kiram diupahnya membuat onar di Sabah.

Masih tak puas hati dengan keputusan PRU 13, dia buat pulak drama black out, fitnah 30,000 undi Bangla, undi hantu dan dakwat kekal yang tak kekal untuk menekan DS Najib meletakkan jawatan dan menyerahkan jawatan Perdana Menteri secara free kepadanya.

Konon beliau menang undi popular yang melayakkan Pakatan Rakyat memerintah bukannya UMNO-BN dan Najib.

Kini Anwar buat hal lagi, tak dapat perintah Malaysia dia buat hal di Selangor pulak. Dari lantik diri sendiri sebagai Penasihat Ekonomi Negeri, dia paksa kosongkan kerusi DUN Kajang untuk letak bininya jadi ADUN baru. Sekarang dia namakan pula bininya sebagai Menteri Besar yang baru.

Tak cukup jadikan PKR jadi harta pusaka dia, sekarang kerajaan Selangor pun hendak difaraidkan pada kaum keluarganya.

Dahlah salah di segi moral, apa yang Anwar buat di Selangor hari ini jelas menunjukkan perjuangannya dalam politik selama ini adalah untuk kepentingan peribadinya semata-mata, langsung tiada kepentingan rakyat.

Bininya si Azizah, selain berkipas ke hulu ke hilir, apa yang dia tahu pasal pentadbiran negeri, melainkan hanya menjadi boneka kepada si suaminya semata.

Mana pergi janji-janji manifesto PRK Kajang dulu, berapa banyak yang terlaksana? Kajang semakin sesak, tiada perubahan pun sejak Azizah jadi ADUN? Harga sate pun tak pernah turun, makin sikit isi dan kuah adalah.

Tapi pada tangan yang sibuk mengipas dan mengelap peluh ini jugalah yang akan diserahkan masa depan Selangor untuk dia kendalikan.

Kalau hal Rosmah sibuk Nuar anak beranak dan para macai canangkan itu dan ini. Penyudahnya, bini dia pulak yang semakin over nak dijadikan Menteri Besar wanita pertama di Selangor...PAS dah mula kata; Jijah ni boleh jadi imam solat kami kaa?

Dulu kata BN kroni dan nepotisme. Tapi sekarang siapa yang lebih kronisme dan nepotisme?

Habis anak beranak jadi ketua itu dan ini dalam parti.

Manusia macam Anwar ni mana ada soal moral dan integriti. semuanya auta dan flip-flop. Sekejap nafi, lepas tu salahkan orang lain tetapi akhirnya jawatan Menteri Besar jadi idaman.

Habis rakyat diperbodohkan. Sampai orang nak jadi ahli PKR pun malu. Lebih baik masuk DAP...kononnya lebih cool tak dak main baling-baling kerusi sampai berdarah bila nak kalah.

Nampak sangat Anwar dah terdesak...Mungkin ini kifarah yang diterima Anwar setelah begitu banyak menimbulkan huru-hara di Malaysia ini.

Friday, July 18, 2014

MH17 Ditembak Jatuh Kerana Terbang Di Kawasan Konflik – Ukraine



GRABOVO, Ukraine: Ukraine memberitahu pesawat penumpang, MH17 milik Penerbangan Malaysia (MAS) ditembak jatuh pada Khamis kerana memasuki ruang udara kawasan konflik antara kerajaan negara itu dengan puak pemisah pro-Rusia.

Bagaimanapun Ukraine menafikan telah menembak jatuh pesawat tersebut.

Petugas media agensi berita antarabangsa, Associated Press (AP) yang sempat ke lokasi nahas di timur Ukraine mendedahkan telah menemui 22 mayat.

Pesawat itu didakwa hancur akibat terhempas dengan kesan terbakar termasuk barangan penumpang yang bertaburan di kawasan ladang gandum berkenaan.

Nahas itu mengorbankan 295 penumpang dan anak kapal yang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur.

Sementara itu, Presiden Ukraine, Petro Poroshenko menyatakan nahas itu merupakan tindakan pengganas serta meminta siasatan antarabangsa dijalankan terhadap insiden berkenaan.

Kerajaan negeri Donetsk pula memberitahu, kawasan tersebut telah diambil alih oleh puak pemisah pro-Rusia dan pertempuran udara antara mereka dan kerajaan telah berlaku sejak beberapa hari lalu.

Penasihat Menteri Dalam Negeri Ukraine, Anton Gerashenko berkata, pesawat awam itu ditembak jatuh menggunakan sistem peluru berpandu darat ke udara ketika ia berada di ketinggian 10,000 meter (33,000 kaki).

Jelasnya, sistem peluru berpandu tersebut berupaya menembak jatuh pesawat di ketinggian 22,000 hingga 72,000 kaki.

Wednesday, July 16, 2014

Pecat 3 Ahli, PAS Lupa Nak Pecat S/U & Naib Yang Berzina




PAS rasa bangga dan adil bila pecat tiga ahli yang di dakwa terlibat dalam kumpulan militan tapi PAS menunjukkan kebodohan apabila si 'ikan jerung' dalam PAS sendiri bebas dari tindakan biarpun jelas terbukti pimpinan PAS terlibat dengan ZINA & KHALWAT dan DADAH.

Even diorang berjuang demi Islam, biarlah Allah yang menilai isi hati dan niat mereka. Tapi bila berzina dengan bini orang, dengan janda apakah PAS menutup mata?? PAS memang sebuah parti yang GILERRR!!


Tipu Duit Orang Ke Apa PAS Ni???



Sejak Bila Parti Pas Diiktiraf Sebagai Amil Zakat Fitrah? Tidak cukupkah dengan amil yang dilantik oleh Majlis Agama Islam setiap negeri sehingga memaksa sebuah parti politik melantik dirinya sebagai amil atau pengutip wang zakat fitrah? Kita boleh bersangka baik di bulan Ramadhan ini. Namun dengan 'track record' yang ditunjukkan oleh parti politik PAS ini membuatkan kita menjadi sangsi. Berapa banyak tabung dan kutipan derma yang diwujudkan sebelum ini semuanya hangus tanpa khabar berita.

Sebut sahaja Tabung Memali, Tabung Lahad Datu, Tabung Kemanusiaan Gaza dan banyak lagi tabung-tabung lain, ke manakah wang berkenaan disalurkan dan di mana laporan audit tabung berkenaan? Ditambah pula sekarang PAS hendak jadi amil wang zakat? Bagaimana PAS hendak membezakan wang zakat dengan wang derma parti yang lain supaya dapat diagihkan wang zakat berkenaan kepada asnaf-asnaf yang terlibat? Ini merupakan penipuan yang terang di siang hari, tidak begitu?

Macam-maca, tabung wujud puak PAS ni buat...ish..ish..ish..

Saturday, July 12, 2014

Penyokong Khalid Ibrahim Buat laporan Polis Terhadap Rafizi & 3 Pemimpin PKR



Satu lagi laporan polis dibuat oleh Pakatan Anak Selangor Menyokong Menteri Besar (PASMEB) hari ini terhadap kebiadapan beberapa pemimpin PKR yang didakwa menyebarkan maklumat palsu berkenaan peletakan jawatan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada minggu lalu.


Antara dalang penyebaran mesej tersebut dipercayai dilakukan oleh Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Kuala Langat Abdullah Sani, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Caves Amirudin Shari dan ADUN Seri Muda Shuhami Shafie.


Ahli Jawatankuasa PASMEB, Wan Adnan Wan Abdul Rahman menyifatkan ia sebagai satu tindakan yang kurang ajar, apatah lagi turut mengheret nama istana di dalam isu pengguguran menteri besar.


"Dakwaan ini dibuat terhadap Habib Mazlan (Facebooker), Najwan Halimi (Setiusaha Politik Azmin Ali), Shamsul Iskandar Md Akin, Shuhaimi Shafiei, Abdullah Sani Abdul Hamid, Rafizi Ramli dan Amiruddin Shaari.


"Kami mempunyai bukti dari yang tersebut melalui laman sosial dan Internet, ia bukti yang sah mereka menjadi dalang terhadap komplot yang telah dirancang untuk menjatuhkan dan mengaibkan Khalid.


"Di dalam beberapa kenyataan memetik istana telah memperkenankan peletakan jawatan MB," katanya kepada pemberita di depan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Klang Utara, petang tadi.


Menegaskan Khalid seorang berintegriti dan tidak wujud masalah kepimpinannya, Wan Adnan dalam pada itu berkata atas nama tanggungjawab PASMEB akan mengadakan jelajah ke seluruh Selangor untuk memberi penjelasan terhadap konflik jawatan nombor satu negeri itu.


"Kami sedang merangka beberapa 'road tour' untuk menangani hal ini bagi memberi maklumat dan penjelasan kepada rakyat supaya mereka faham akan kedudukan sebenar. Siapa yang menjadi dalang dan siapa yang menjadi mangsa dalangnya," ujarnya lagi.

Persidangan Umno Bahagian Bermula 8 Ogos Hingga 30 September 2014



Mesyuarat UMNO Bahagian yang dijadual bermula 8 Ogos hingga 14 September dilanjutkan tarikh persidangannya kepada 30 Setember, kata Presidennya Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Jelas beliau, ini dibuat memandangkan tarikh Perhimpunan Agung UMNO akan berlangsung pada 25-29 November 2014.

Perhimpunan tersebut akan bermula sebagaimana biasa iaitu Taklimat Presiden pada 25 November yang kemudiannya akan diikuti oleh perasmian Perhimpunan Agung pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO pada sebelah malamnya.

Seterusnya Perhimpunan Agung Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO akan berlangsung pada keesokan harinya iaitu 26 November dan diikuti dengan persidangan perhimpunan Agung UMNO 2014 bermula pada 27 November.

Dalam masa yang sama, beliau turut menyatakan sokongan terhadap pendirian kerajaan yang berdiri teguh dalam perjuangan hak rakyat Palestin dan mengutuk sekeras-kerasnya kekejaman rejim Zionis terhadap serangan kepada orang-orang awam.

“MT juga menyarankan supaya sembahyang hajat dilakukan di seluruh negara di peringkat bahagian-bahagian dan akan turut memberi sumbangan kepada mangsa-mangsa serangan tersebut apabila tiba masanya,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di Menara Dato Onn, petang ini.

Tuesday, July 1, 2014

Nurul Izzah Perlukan Suruhanjaya Mencari Jam Omega Papanya



Nurul Izzah digesa agar menubuhkan badan siasatan bebas mencari jam Omega Papa dia yang hilang sejak dua tahun lepas.

Apa yang nyata, insiden kehilangan jam tersebut sebelum ini telah mendedahkan banyak kelemahan sistem kekeluargaan dalam keluarga dia sendiri.

Salah satu fokus yang perlu diberi perhatian pastinya berkenaan dakwaan berzina yang dilemparkan terhadap Papanya dengan seorang Chinadoll sebelum ini.

Rakyat khususnya mengharapkan tindakan dan khidmat serta merta dari pihak Si Nurul Izzah, tidak seperti yang telah dinafikan oleh Papanya sebelum ini.

Demi menjaga maruah serta nama baik keluarga, rakyat Malaysia menyeru agar Si Nurul Izzah tu kembali menyiasat 'Sistem Radar' Papanya sendiri sebelum nak mempertikaikan orang lain. Jangan setakat pandai bercakap je kerjanya!!!

Sedangkan jam sekecil itu pun dia tak dapat nak cari, tak payah la dia nak sibuk - sibuk suruh orang cari pesawat MH370 yang hilang tu.

Tuesday, June 24, 2014

Seronok Bila Dengar PKR Huru-Hara..Sebab Penubuhan Pun Huru-Hara



Dalam status Si Chegubard tu jugak turut dinyatakan bahawa agenda 'Geng Hari Raya' tu hanyalah sekadar tipu helah semata - mata. Semuanya TIPU belaka.

Selain itu, dia jugak turut mendakwa bahawa 'Geng Hari Raya' ni buat kerja perang saraf terhadap BN pun tak seberapa. Tapi bila tiba pemimpin sendiri, bukan main lagi.

Siap ada yang sanggup menipu. Tak kurang ada jugak yang menggunakan khidmat 'Gengster' untuk menang dalam pemilihan sampai mampu mewujudkan kekecohan.

Tapi itulah HAKIKATnya. Puak - puak PKR ni bukannya boleh hidup tanpa MENIPU. Tak dapat nak TIPU RAKYAT, diorang sanggup TIPU sesama sendiri pulak. Kerja diorang pun memang tak de benda lain. Bangun pagi pun, MENIPU aje la kerjanya!!!

Monday, June 23, 2014

Palestin Mengharapkan Bantuan Malaysia


Pemimpin Hamas, Khaled Meshaal meminta Malaysia menggerakkan usaha politik dengan pihak antarabangsa, bagi menamatkan keganasan serta tindakan Israel di Tebing Barat dan Gaza.Perkara itu disuarakan Meshaal, dalam temubual menerusi telefon dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Meshaal juga menekankan mengenai kedudukan berpengaruh Malaysia terhadap keperluan Palestin. Memetik laman web rasmi pergerakan Hamas, Meshaal menghubungi Datuk Seri Najib bagi membincangkan perkembangan terkini di Tebing Barat dan Gaza.

Antara perkara yang diketengahkan adalah nasib tahanan Palestin yang mogok lapar sejak dua bulan lalu dan kempen oleh rejim Zionis bagi menahan Anggota Parlimen Palestin.

Tambahnya, tindakan kejam berterusan oleh Israel memperlihatkan dasar 'berat sebelah' antarabangsa terhadap nasib negaranya.

Dalam konteks sama, Meshaal turut dilaporkan menghubungi Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.-Buletin TV3

Puak Gereja Menangis Kecewa Gagal Pecah-Belahkan Islam



Mahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan Gereja Roman Katolik untuk mendapat kebenaran merayu berhubung penggunaan kalimah Allah dalam majalah mingguan The Herald terbitan versi bahasa Melayu.

Panel tujuh hakim diketuai oleh ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria dalam keputusan majoriti 4-3 menolak permohonan itu.

Friday, June 20, 2014

630 orang mnggunakan nama Malaysia sebagai nama pilihan mereka




Ini mungkin pelik untuk kita dengar namun statistik terbaru yang keluar menunjukkan sepanjang 2013, terdapat 630 orang bayi perempuan telah dinamakan dengan nama Malaysia.

Tapi mungkin bukan kerana negara kita tetapi lebih kepada pengaruh selebriti bernama Malaysia Pargo yang merupakan isteri kepada pemain bola keranjang popular, Jannero Pargo.

Bagaimana pun ianya masih sesuatu yang unik untuk kita banggakan. HAHA!


An online publication, Swimmingly, says Malaysia is the country that has inspired the most baby names for the whole of 2013. About 630 girls were known as Malaysia, followed by Kenya (462 girls and 10 boys), America (346 girls), India (255 girls), Ireland (252 girls), Holland (206 girls and 44 boys), Egypt (163 girls and 36 boys), Italy (86 girls), Great Britain (31 boys and 27 girls) and China (44 girls). Other countries that have inspired baby names include Australia, Mali, Brazil, Trinidad and Tobago, New Zealand, Cyprus, Sierra Leone and Jamaica.

Saturday, May 31, 2014

Bila si Cina Dedah Rahsia Pelacur



Pelacur dan melacur..! Menggadai maruah dan menjual kehormatan diri demi nikmat yang sementara..! Lebih jijik dari seorang pelacur ialah pelacur politik yang melacur diri, agama, bangsa dan negara nya demi kenikmatan tuhan politiknya DAPig..!

Calon gadis Melayu muda bujang parti ultra kiasu PRK Parlimen Teluk Intan, begitu ghairah untuk bertanding setelah ditawarkan. Beliau dengan megah berkata untuk memecahkan tembok perkauman, mewakili parti ultra kiasu. Mampukah? Berapa lama sudah berpolitik? Fahamkah sepak terajang politik? Benarkah ultra kiasu parti semua kaum? Cermin diri, lihatlah sekeliling. Percayalah, kamu sedang diperalatkan.

Jika terlalu benci pun dengan UMNO, masuk PAS, PAS for all lah katakan, tetapi bukan ultra kiasu. Peliknya kenapa ibu bapanya yang begitu lama berjuang dalam politik Melayu, tidak menasihati anaknya itu, malah memberikan sokongan padu kepada beliau? Mahu tumpang semangkok bila menang nanti?

Tuesday, May 27, 2014

PENYOKONG PAS BERTAKBIR...FAHAM-FAHAMLAH. DILUAR BUNYINYA ALLAH HUAKBAR ALLAH YANG MAHA BESAR). DI DALAM HATI POLITIK MEREKA "UNDI MAHA-MAHA BESAR"



-SAMA TUNGGU DAN SAMA-SAMA LIHAT. JANGAN TERLALU OVER COMMENT. KORANG TAK TENGOK KE "LIM KIT SIANG" MALAM BERADA DISITSI DYANA (DIA TAK IKUT DYANA KE TANDAS/BILIK TIDUR/DAN BERSOLAT JE! SELAIN DARI ITU LIM KIT SIANG MEMBONTOTI DYANA KE MANA JUA DIA PERGI: KE PASAR SAYOR/PASAR BABI/GERAI MAKAN JUAL MAKAN HALAL KE HARAM KE. TAK NAMPAK LAK LIM DAN DYANA MASUK MESJID/TOK KONG CHINA/HINDU/SIKH. HADI AWANG DAN KONCO2 PKR BERI SOKONGAN MORAL JUGAK. WALAU DAP DAN CALON DAP MENENTANG HUDUD, HJ HADI SECARA DIAM2 SOKONG DAP TAU. UNDI PUNYA PASAL...GADAI ALLAH GADAI AGAMA... PENYOKONG PAS BERTAKBIR...FAHAM-FAHAMLAH. DILUAR BUNYINYA ALLAH HUAKBAR ALLAH YANG MAHA BESAR). DI DALAM HATI POLITIK MEREKA "UNDI MAHA-MAHA BESAR"

Pas parti "KELURGA 69" dah. Tonggang terbalik dah.PAS tentang DAP kerana tentang HUDUD,tapi tidur satu selimut dengan DAP dan begitulah sebaliknya. Kat orang kampung PAS kata nak laksana Hudud bila depan kaum cina..MANA ALA HUDUT MA? K "pd orang Islam, HUDUD dan Negara Islam dan hudud matlamat kami (PAS) kpd kaum lain PAS For All,Negara Berkebajikan dan macam-macam lagi lah. Kalau ikut ajaran para ustaz (yang rata menyokong/peminat PAS) DIA KATA ORANG MACAM INI BERSIFAT MUNAFIK dan akan kekal di kerak NERAKA JAHANNAM...

Monday, May 19, 2014

Lepas Penamaan Calon PRK Teluk Intan, PAS Akhirnya Akur Batalkan Hukum Hudud..ceh!!



Apalah nasib PAS di dalam naungan panji Pakatan Rakyat. Jika sebelum ini lagak mereka ibarat ulamak tersohor dunia islam, sekarang mereka rebah dikelangkang kafir laknatullah.

Admin masih ingat sebuah artikel yang diterbitkan oleh blog rasmi Dewan Pemuda PAS Wangsa Maju.



Bagaikan adiwira dunia islam mereka pernah mempertikaikan penampilan Datin Seri Rosmah Mansor yang tidak bertudung ketika lawatannya ke Oman sekitar tahun 2011.

Sememangnya Allah maha kaya, segala lakonan PAS dalam menjual agama ditunjukkan secara TUNAI hanya dalam tempoh lebih setahun.

Semalam, Dyana Sofya menegaskan bahawa beliau tidak akan mengundi untuk perlaksanaan hudud sekiranya dipilih sebagai Ahli Parlimen.

Mungkin nanti bakal ada yang mengatakan bahawa pencabar DAP di kerusi itu (GERAKAN) juga tidak bersetuju untuk perlaksanaan hudud. Namun begitu, admin ingin bertanya kepada pembaca.

Apakah hanya itu alasan untuk PAS menghalalkan bantuan mereka terhadap parti itu?

Sejujurnya, sekiranya mereka benar- benar serius, mereka harus mengambil tindakan memboikot pilihanraya kecil itu sebagai bukti mereka adalah konsisten memperjuangkan hudud.

Namun begitu, hanya kerana calon yang ditampilkan DAP itu beragama islam, setiap ucapan Dyana Sofya disambut dengan laungan takbir walaupun beliau tidak akan menyokong perlaksanaan hudud!!!

Kita lihat sebahagian sumbangan mereka dalam membantu membantutkan perjuangan hukum hudud ini di bumi Teluk Intan.



Friday, May 16, 2014

Aku Bukan Rasis Tapi Aku Nasionalis



Banyak kali dan banyak pihak menyatakan bahawa MCA adalah tangan kanan Cina manakala DAP pula adalah tangan kirinya. Sikap 'Kiasu'nya telah mengajar kaum itu untuk merebut dan bahkan merampas segala walaupun ianya hak kaum lain.

Inilah realitinya di negara kita ketika ini, hak-hak orang Melayu cuba dinafikan atas alasan kesamarataan. Islam sebagai agama resmi Persekutuan juga cuba dinafikan. Segala yang hak bagi orang Melayu sebagai 'tuan' di Tanah Melayu ini cuba dipertikaikan, bahkan sejarahpun cuba mereka ubahkan.

Apabila kita menuntut sesuatu yang hak kita, mereka tuduh kita tiada sikap tolak-ansur, apabila kita pertikaikan perbuatan mereka yang sememangnya salah maka kita akan dituduh rasis. Berilah segunong intan sekalipun, mereka tetap tidak akan berpuas hati. Jika negara ini kita benarkan mereka perintah sekalipun tetap mereka akan membenci dan mengkhianati kita. Mereka adalah 'yahudi' sebelah sini.

Mereka menyusup dikalangan kita dan memecahbelahkan kita. Mereka akan sentiasa menghalang kita dari bersatu kerana mereka sedar bahawa mereka masih minoriti, justeru kita dipecahbelahkan kepada beberapa kumpulan namun dalam masa sama mereka tetap teguh bersatu dan menjadi majoriti serta suara penentu.

Perpecahan dikalangan orang Melayu telah memberi peluang dan ruang yang besar untuk mereka merebut seberapa banyak kuasa dalam politik yang akhirnya juga akan menentukan kekuasaan ekonomi dapat mereka cengkam 100%.

Apabila Melayu UMNO dan Pas sudah hampir kearah penyatuan maka mereka sudah menjadi semakin gusar. Lalu Cina MCA tidak dapat lagi menyembunyikan 'warna' mereka yang sebenarnya. Lihat akhir-akhir ini, terutama dalam isu hudud, DAP dan MCA sudah semakin akrab bersatu dan mula memberikan tekanan kepada kerajaan UMNO.

Ketika kaum Cina itu semakin merasa terancam (oleh perpaduan Melayu), mereka semakin akrab mereka bersatu sedangkan bangsa Melayu sendiri apabila dilanda kesusahan semakin susah untuk bersatu padu. Mungkin ini bukan kehendak orang Melayu sendiri, namun terpengaruh dan akur terhadap kehendak pemimpin parti mereka yang hanya mementingkan diri sehingga sanggup menolak perpaduan.

Demi pertahankan agama dan maruah bangsa, orang Melayu mesti bersatu walau atas nama apa sekalipun. Ini kalilah, bangsa Melayu mesti mempertahankan tanah air kita sendiri kerana kita tidak ada tanah air selain Tanah Melayu ini sendiri, berbeza dengan sikap kaum pendatang, mereka tidak ada kesetiaan kepada negara. Jika Melayu menganggap negara kita sebagai tanah tumpah darah, mereka hanya menganggap se bagai negara tanah tempat berak yang sanggup mereka tinggalkan bila-bila masa saja.

Aku tidak takut digelar rasis, kerana aku tahu dan pasti bahawa aku adalah nasionalis.

Tuesday, May 13, 2014

Hadiah Ulangtahun 68 Dari Umno Terengganu


Terkini!! 6 ADUN BN umum keluar parti...terkini..Permaisuri YB jidin, Hulu Besut YB Nawi, Kemasik YB ir rosli othman...terdahulu, dato seri mat said(kijal), YB ghazali(ajil) dan YB Rosli ( bukit besi). Parah dah ni...tak sampai 24jam 6 Adun angkat kaki lambung!!

MENGAPA INI BOLEH BERLAKU TAK SAMPAI 24 JAM, SAMBUTAN HARI ULANGTAHUN UMNO DIRAI, KITA DIKEJUTKAN DGN KEPUTUSAN MANTAN MB, HARI NI SATU LAGI KEJUTAN BERLAKU.....

Monday, May 12, 2014

Nak Tanya TS Muhyiddin, Ini Bukan Rasis ke?? Sekolah Vernakular Camni Sepatutnya Tutup..Janganlah Nak Jaga Perut Cina Jer..



Bila DAP cuba ambil kesempatan untuk memanipulasikan ahli-ahli Lembaga Pengelola Sekolah SMJK Pulau Sebang, Melaka untuk membuat satu demonstrasi menentang Kementerian Pelajaran dan guru-guru Melayu.

Demonstrasi tersebut telah dibuat dari jam 6:00 pagi tadi sehingga jam 7:00 pagi di hadapan SMJK Pulau sebang berhubung isu Guru Penolong Kanan (GPK) 1 yang bukan dari aliran Cina ditugaskan di sekolah berkenaan. Bantahan dianjurkan oleh Lembaga Pengelola Sekolah (LPS) SMJK yang diketuai oleh LEE KHEE YOON, Pengerusi LPS SMJK Pulau Sebang.

LEE KHEE YOON merupakan salah seorang pemimpin DAP tempatan.



Bantahan tersebut telah dihadiri seramai lebih kurang 30 orang Cina. Antara yang dikenali termasuklah:

(1) YANG YIN CHONG - Pengerusi Dong Zhong Negeri Melaka
(2) LIM MENG KING - Setiausaha Dong Zhong Negeri Melaka
(3) LEE YON HUA - Presiden Sekolah-Sekolah Jenis Kebangsaan (SJKC) Malaysia.
(4) KHOO PAOY TIONG - ADUN Ayer Keroh
(5) GINIE LIM SIEW LIN - Naib Ketua PKR Cabang Alor Gajah
(6) VEERAPAN A/L SUPARMANIAM - ADUN Repah

Dalam tunjuk perasaan itu, kumpulan terbabit telah menaikkan dua sepanduk besar berukuran 2x6 kaki yang mengandungi tulisan dwi-bahasa iaitu Cina dan Melayu. Antara isi kandungan kain rentang tersebut adalah:

(a) KAMI MEMBANTAH GUU YANG TIDAK BERKELAYAKAN BAHASA CINA SEBAGAI GURU PENOLONG KANAN 1 SMJK PULAU SEBANG.

(b) TETAP MEMBANTAH JABATAN PELAJARAN NEGERI MEAKA MENGHANTAR SEORANG GURU PENOLONG KANAN 1 YANG TIDAK MEMPUNYAI ALIRAN CINA KE SMJK PULAU SEBANG.

Pengerusi Dong Zhong Negeri Melaka, Yan Yin Chong dalam ucapannya berkata, apa yang mereka lakukan adalah mempertahankan hak sekolah tersebut dan hanya menuntut agar guru yang beraliran Cina sahaja dibenarkan bertugas di sekolah berkenaan. Dia juga mendakwa, SMJK Pulau Sebang merupakan sekolah Cina TETAPI TELAH DIJAJAH oleh Melayu memandangkan 60% daripada guru-guru di sekolah tersebut adalah guru-guru Melayu.



Menurutnya lagi, disebabkan lebih ramai guru Melayu di sekolah itu, maka seluruh warisan, pendidikan dan kebudayaan serta kesenian orang Cina telah terhakis secara perlahan-lahan. Bukan itu sahaja, Kerajaan menerusi Kementerian Pelajaran mempunyai niat jahat untuk menghapuskan Cina dan seluruh sistem pendidikan Cina apabila secara beransur-ansur menjadikan sekolah-sekolah Cina sebagai sekolah campuran.

Pendapat Pengerusi Dong Zhong Melaka itu dipersetujui oleh Pengerusi Lembaga Pengelola Sekolah SMJK Pulau Sebang, Lee Khee Yoon yang berkata, LPS SMJK Pulau Sebang berpendirian, Jabatan Pelajaran Negeri Melaka seharusnya akur dengan tuntutan mereka agar dihantar seorang Guru Penolong Kanan 1 yang beraliran Cina.

Manakala Lee Yoon Hua pula berkata, sekolah-sekolah Cina perlu dipertahankan kerana wujud perjanjian semenjak tahun 1961 manakala demonstrasi yang dilakukan pagi tadi, tidak mempunyai sebarang maksud politik mahupun bertujuan perkauman walaupun yang dinyatakan adalah hak-hak Cina dan tentangan terhadap guru-guru Melayu. Malah dia turut menggesa agar orang Melayu turut bangun menentang dan mempertahankan hak-hak sekolah Cina.


Sependapat dengan Pengerusi Dong Zhong Melaka, Pengerusi Sekolah-Sekolah Jenis Kebangsaan Malaysia itu juga kecewa kerana Kementerian Pelajaran telah beransur-ansur menjadikan SJKC sebagai sekolah campuran.

Hari ini, jam 7:40 pagi tadi, Pengetua Sekolah SMJK Pulau Sebang, TEE KIM THIENG telah mengadakan pertemuan dengan semua guru-guru sekolah. Dalam pertemuan tersebut, Pengetua yang bimbang peruntukan daripada Kementerian Pelajaran disekat, telah memaklumkan bahawa sekolah tidak akan turut serta atau terlibat dengan bantahan Lembaga Pengelola Sekolah di luar pintu pagar sekolah. Sebaliknya, menurut pengetua itu lagi, sebagai penjawat awam, mereka seharusnya mengikut segala perancangan yang ditetapkan oleh pihak kerajaan.

Pertemuan itu turut dihadiri oleh Cikgu Md. Nor bin Md. Yusof yang dibantah oleh Lembaga Pengelola Sekolah.

Cikgu Md. Nor bin Md. Yusof telah dihantar ke SMJK Pulau Sebang sebagai Penolong Kanan 1 untuk menggantikan Cikgu Hj. Radzuan bin Kamaruddin yang sudah bersara pada 28 Februari 2014 lalu. Sama seperti Cikgu Radzuan, Cikgu Md. Nor juga tidak fasih berbahasa Cina. Cikgu Md. Nor telah melapor diri untuk memulakan tugas di SMJK Pulau Sebang pada 2 Mei 2014 lalu.

SMJK Pulau Sebang merupakan SEKOLAH BANTUAN MODAL KERAJAAN yang mempunyai 69 orang guru. Terdapat seramai 40 orang guru Melayu, 19 orang Cina dan 9 orang India bertugas di sekolah berkenaan. Pelajar-pelajarnya pula adalah seramai 993 orang dengan pecahannya 72 orang Melayu, 743 orang Cina dan 178 orang India.

Saturday, May 10, 2014

Rafizi: Antara Bodoh & Bangang...Siri 1



Antara orang yang wajar dipijak-pijak dan dijentik-jentik telurnya adalah Rafizi Ramli. Orang ini sentiasa mewujudkan pelbagai isu untuk memastikan negara ini tidak aman, sentiasa berlaku kekecohan, kekacauan dan dia akan cukup senang hati kalau rakyat keluar beramai-ramai ke jalanraya, memburu setiap kepimpinan negara ini dan membunuh mereka seperti yang berlaku di beberapa negara Afrika atas alasan kononnya menyelewengkan wang negara.

Rafizi Ramli yang terbabit dalam tiga saman besar membabitkan isu BAFIA, NFCorps dan MOSTI, terus-menerus mempersoalkan tentang Rosmah Mansor yang menurutnya, merupakan umpan terbaik kepada para penyokong dan pengikut Pakatan Rakyat, khususnya PKR, terutama dalam menghadapi masalah memalukan dari dalam PKR sendiri ekoran pergaduhan dan kekacauan ketika proses pemilihan yang turut menyaksikan beberapa Cabang PKR digantung proses pengundian memandangkan wujudnya terlalu banyak pembohongan, penipuan serta pengecohan.

Rafizi Ramli mempersoalkan segala-galanya tentang Rosmah Mansor. Agak aneh, dia tidak pula mempersoalkan mengapakah Rosmah Mansor tidak bertelanjang sahaja ke sana ke mari kerana segala pakaian yang menyaluti tubuh Rosmah Mansor itu mungkin dari wang negara. Mengapa hanya dipersoalkan tentang kedudukan Rosmah Mansor selaku isteri Perdana Menteri yang menemani suaminya membuat lawatan. Apakah Rafizi Ramli buta dan benak serta tidak melihat sendiri pembaziran yang melibatkan Ketua Umum dan Presiden partinya sendiri?

Rakyat Malaysia membayar segala kos membabitkan Ketua Umum PKR, Presiden PKR dan Naib Presiden PKR yang merupakan Ahli-Ahli Parlimen Malaysia. Ketiga-tiga mereka adalah dari sebuah keluarga dan ketiga-tiganya berusaha untuk mewujudkan sebuah dinasti dalam politik di Malaysia. Rakyat Malaysia membiayai keseluruhan perbelanjaan keluarga ini termasuklah kos perceraian Nurul Izzah dan suaminya tanpa sedar membabitkan keistimewaan dan peruntukan selaku Ahli Parlimen.

Begitu juga dengan segala perbelanjaan Anwar Ibrahim yang bergerak ke sana ke mari dengan menggunakan pesawat tanpa sebarang tujuan yang jelas dan tidak mendatangkan keuntungan kepada Malaysia mahupun Selangor apabila Anwar merupakan Penasihat Ekonomi Selangor.





Wan Azizah ketika menjadi isteri Timbalan Perdana Menteri turut menggunakan segala keistimewaan termasuklah menaiki pesawat dengan pembiayaan wang rakyat. Mengapa tidak dipersoalkan oleh Rafizi Ramli?

Nurul Izzah melanjutkan pelajarannya dengan pembiayaan wang negara menerusi PETRONAS, bahkan Rafizi sendiri, mengapa tidak dipersoalkan? Anwar Ibrahim menggunakan wang negara untuk mengumpulkan kekayaan dengan bukti nyata membabitkan rumah besarnya di Bukit Segambut, mengapa langsung tidak disentuh dan dipersoalkan?

Mengapa hanya Rosmah? Mengapa tidak keluarga Anwar Ibrahim? Adakah Anwar Ibrahm menggunakan wangnya sendiri? Sumber mana yang Anwar Ibrahim perolehi sedangkan seluruh keluarganya bukanlah dari golongan berada dengan bapanya sendiri hanyalah bekas pembantu perubatan?

Bodoh punya budak!!

Friday, May 2, 2014

Macai Demo Semuanya Buta Maklumat Tentang GST



Ooo...ini yang macai2 tuntut semalam... Nampak sangat macai yang datang Dataran semalam ketinggalan maklumat..so macai, ni penjelasan tuk korang yang jadi badut macai kt dataran merdeka semalam..

1. Realitinya, gaji minima sudah dilaksana mulai 1hb Januari 2014. Tetapi pencacai pakatan pembangkang baru mahu minta gubal? Nampak sangat mereka diperkudakan dan ketinggalan maklumat.

2. Mansuhkan ISA? ISA sudah pun dimansuhkan. Kerajaan pusay berniat baik tapi mereka salah guna utk menganggu KL kelmarin.

3. BN di dalam Akujanji PRU13 berjanji akan bina 1 juta rumah mampu milik dalam 5 tahun. Malangnya, Buku Jingga Pembangkang hanya bermimpikan 150 ribu rumah dalam masa 5 tahun. Jauh benar perbezaan keprihatian kerajaan BN dibandingkan dengan Pakatan Pembangkang.

4. Harga barang naik di antara sebabnya ialah peniaga-peniaga tertentu secara senyap mengadakan sabotaj ekonomi. Namun kadar inflasi 3.4% masih terkawal kerana kerajaan BN terus menjaga ekonomi dengan baik.

5. Pilihanraya Majlis Tempatan adalah strategi pihak tertentu kerana penyokong mereka yang sudah senang dan menjadi rakyat kelas pertama di negara ini dan menguasai bandar-bandar.

6. Mana ada lagi penswastaan khidmat asas? TNB, Prasarana, KTMB, MAS semuanya GLC, milik Kerajaan.

PENGUMUMAN

Dalam Memperjuangkan Martabat Bangsa dan Maruah Melayu
Jejaka Berharapkan Kepada Rakan-Rakan Sepanji Bersatu Demi "Amar Mak'ruf Nahi Mungkar!!"