Jadi Geng OKC

Tuesday, February 25, 2020

Bubar Parlimen Amatlah Munasabah - Tok Mat


Umno/BN dan Pas sebagai mewakili Muafakat Nasional menyarankan Parlimen di bubar bagi membolehkan pilihanraya umum diadakan.

Cadangan ini amatlah munasabah, wajar dan sangat sesuai untuk menyelesaikan kemelut politik pasca kejatuhan Pakatan Harapan.

Masa depan negara dan kestabilan politiknya mesti ditentukan oleh rakyat dan bukan elit politik.

Kembali kepada rakyat untuk mendapatkan mandat adalah jalan terbaik untuk demokrasi Malaysia berfungsi sebaiknya. .

Semoga dilimpahkan rahmat taufik dan hidayah daripada Allah swt buat semua demi mendapatkan keputusan terbaik buat sekalian rakyat Malaysia... InsyaAllah.

Krisis Politik Suatu Petunjuk Dari Allah SWT



Malaysia segar dan ceria tanpa DAP. Selepas kejatuhan ini sukar lagi untuk DAP bangun. Ini adalah kerana kemenangan sebentar yg diberikan Allah kpd DAP itu ialah untuk memperkenalkan wajah  DAP yg sebenar kpd rakyat Malaysia. Kini rakyat malaysia sudah kenal DAP. Lalu Allah kalah kan DAp kembali. Apakah rakyat malaysia masih mahukan DAP?.

Allah berikan PKR kemenangan bersama PH. Untuk Ahli Pas kenal PKR dan Anwar. Betapa angkuhnya Anwar mebelasah PAS  dan TGHH, org yg pernah satu ketika memapah beliau dari lembah penghinaan. Itu lah aturan takdir Allah.

Allah kalahkan UMNO dan BN dlm pru 14 agar UMNO dapat mengenal PAS secara lebih dekat dan PAS dapat mengenal UMNO. Lalu Allah tautkan hati2 PAS dan UMNO atas kepentingan agama, bangsa dan Negara. Indah sungguh percaturan Allah.

Allah pecahkan PKR terbelah dua dan Bersatu keluar sepenuhnya dari PH agar PH lumpuh dan tumbang. Allah tumbangkan PH untuk menyelamatkan rakyat dan negara ini dari ideologi tanpa tuhan yg sedang cuba disebarluaskan oleh DAP.

Allah berikan PAN kemenangan besar bersama DAP dan PH. Sehingga mereka merasakan tindakan mereka keluar dari PAS adalah satu tindakan yg benar. Kalau mereka salah masakan Allah berikan mereka kemenangan secepat itu. Sehingga mereka merasakan tindakan keluar dari PAS itu satu tindakan yg tepat dan melanggar baiah itu tiada salahnya pada agama. Lalu semakin bersemangatlah mereka membelasah PAS. Namun Allah Maha Bijaksana. Kini dengan tersungkurnya DAP tiada lagi pohon untuk dedalu PAN menompang. Belum puas Pimpinan PAN menyedut manisnya saripati dan madu jawatan menteri dan timbalan menteri, lalu Allah sentap mereka dari kelopak segar menjadi layu serta merta. Allah Maha Kuasa. Ianya pengajaran buat siapa yg gelojoh dan tidak ikhlas dlm perjuangan.

PAS..?. Begini lah PAS. Dlm apa situasi pun PAS akan terus hidup. Kerana Rasul mengajar PAS, jagan sombong ketika menang dan jangan berputus asa ketika kalah. Selagi Allah ada dlm hati para pejuang PAS, selagi itu mereka akan terus hidup. Hatta jika di pancung sekalipun mereka tetap hidup. Kerana syuhada itu tidak pernah mati.

Teman... Ternyata perjanjian Hudaibiyyah PAS dan UMNO telah membawa kita kepada hampirnya Fathul Makkah. Ingat teman2... Jgn sekali2 sombong dengan kemenangan. Saat memasuki kota makkah bersama golongan muslimin yg ramai, Rasulullah saw menundukkan kepalanya penuh tawadhuk sehingga janggut baginda yg mulia mencecah bulu2 diatas tengkuk kudanya. Baginda berzikir, memuja dan memuji Allah. Ingatlah semuanya dari Allah.

UMS
Pondok An Nuur Kuantan
25. Feb. 2020

Monday, February 24, 2020

DIAMNYA TUN MAHATHIR MUSUHNYA BERKECAI...



Sejak PRU lepas, Tun mahathir di angkat menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke 7. Kali ni corak pimpinan Tun berubah 360°. Bukan seperti Tun dulu kerana Tun hari ini dilihat begitu lemah, pendiam dan lembik. Itu rata-rata yang mula melihat sosok tubuh ini hari ini. Bertali arus di tibai pihak pembangkang, katanya Tun baruah DAP. Tun ni jadi badut je.

Segala propaganda di momokkan. Cuba dikucar kacirkan dari dalam barisan Kerajaan sedia ada. Tapi Tun tetaplah Tun.

Dalam diam, musuhnya hancur berkecai. Orang terlupa banyak perkara tentang Tun Mahathir sehingga mula sambil lewa memandang Diamnya Tun Mahathir. Sedang musuh meremehkan Tun Mahathir, mula cuba menekan Tun Mahathir, mereka terlepas pandang. Tun Mahathir sedang kusyuk menulis, merangka sesuatu yang besar.

Harimau kertas dipanggilnya? Alamak.

Apa yang mustahil bila disebutkan tentang Tun Mahathir?

Sejarah Mahathir dalam politik sendiri sepatutnya kau dah perlu ambik tahu, tua-tua dia. Licik dia tu level power. Di saat kau tengah berfoya, dia tengah leka mentelaah buku-buku Perang. Di saat kau sedang mentertawakan dia, Dia fokus menghuraikan di atas kertas segala kelemahan-kelemahan kau. Di saat kau mula rasa kau dah boleh makan dia, masa tu lah Senjata Besar dia dah siap. Endingnya apa?

Bersujudlah musuh-musuh swing 360°. Nak lawan pasti mati, nak sujud tercalar maruah. Akhirnya pilih spin pendirian dan create pandangan-pandangan yang meneutralkan hubungan antara mereka dan Tun Mahathir. Dalam tempoh beberapa tahun merasa menang besar, endingnya keliru, tak sangka dan terjerat.

Gila punya game Tun Mahathir. Game Tun nampak gila pun sebenarnya sebab team lawan terleka je. Terbiasa dengan perangai mudah selesa. Nampak sedang menguasai, padahal sebenarnya sedang dikuasai. Tup tup terjerat. Nahh, menyembah.

Kalau kau perasan, game Tun Mahathir bemula seawal dia di angkat semula menjadi Perdana Menteri. Dari dulu sewaktu bersama UMNO lagi, mana-mana meeting Tun akan tekankan betapa bahayanya DAP yang berkepalakan Lim Kit Siang. Betapa rasisnya Lim Kit Siang. Tiba-tiba Tun boleh bersama DAP? Realitinya semudah tu kah boleh berkawan? No no. Cerita dia sebenarnya, permainan baru bermula.

Dalam terpaksa, nak taknak inilah perjuangan. Kalau tak ambil keputusan gila tubuhkan PPBM dan bekerjasama dengan Pakatan, mungkin waktu tu kalau kalah, semuanya habis musnah. Dah lama UMNO terkubur sebaik tumbang PRU lepas kalau PPBM tak diwujudkan dan Tun jadi perdana menteri. Takda lagi siapa yang boleh pertahankan. Game ni pihak pembangkang jarang nak bercerita. Ramai tak berani nak akui yang Tun sebenarnya dah selamatkan diorang dari awal game bila UMNO tumbang. Ramai tak berani nak cakap pada masyarakat, yang Tun Mahathir nekad keluar dari UMNO dulu sebenarnya kerana Tun Mahathir nampak, melayu akan dibelasah cukup-cukup bila hilang kuasa.

Situ bermulanya susunan demi susunan. Macam mana Tun susun kabinet. Tiba-tiba diwujudkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, di binakan pengaruh kepada orang kanan Anwar Ibrahim, dia hantar pula orang bersyair pada pimpinan-pimpinan UMNO dan PAS. Waktu gerak kerja ni berjalan, pembangkang buat apa? Ghairah cuba meneka dan merasa jaguh bila dapat teka permainan Tun? Untuk apa? Buang masa!

Kau tak akan dapat jangka!

Orang buat kerja, kau sibuk nak bagi pandangan itu dan ini untuk orang nampak kau pandai. Last sekali kepandaian kau dimakan oleh orang yang buat kerja.

Apa je gerakan yang Logik dari Tun Mahathir? Banyak yang tak masuk dek akal.

UMNO buat pertama kali dalam Sejarah di tumbangkan pun satu perkara yang sangat tak masuk dek akal. Kalau cerita dekat moyang-moyang kita dulu yang hari ni UMNO dah berjaya ditumbangkan, diorang gelak je. Tak masuk akal. Tapi Tun berjaya buat. Lagi angpa mau pandang kecik orang tua ni? Parti keramat orang Melayu yang tak pernah kalah sejak Merdeka. Di tumbangkan oleh sosok tua yang geng lawan kata dah nyanyuk. Hina betul. Tapi kesudahannya yang Hina tu siapa? Pastinya yang kalah lawan orang nyanyuk. Kena faham satu perkara. Dalam perlawanan bola sepak sekalipun, untuk menang dan dapat mata, kau kena menang. Apa cara kau menang, itu cerita lain. Waimah kau gol pakai tangan sekalipun, kalau menang, menang lah jawabnya. Kau yang akan julang PIALA!

Ibarat Liverpool lawan Manchester United. Keputusan akhir, Liverpool menang 3-2. Kau sebagai penyokong Liverpool peduli ke bila penyokong Manchester united asyik ulang yang team kau menang nasib? Sebab penalti je? Lepas tu depa cakap pulak team depa nasib tak baik sebab bola banyak kena tiang? Eh peduli apa. Sembang boleh lah.

HATI-HATI DENGAN GAME GILA SI PEMIMPIN TUA. MUDA DIA PANGLIMA PERANG, BUKAN PENDEBAT ULUNG. DIA MEMBINA PENGARUH DENGAN TINDAKAN, BUKAN PERCAKAPAN.

Banyak musuh di bunuh mati, tapi ramai masih tak belajar lagi. Tak ulangkaji. Balik-balik nak sedapkan hati, cerita keburukan orang tua ni berbanding kebaikan orang tua ni. Selama ni dia senyum, game LAST ni kau boleh nampak muka dia dah tak senyum. Ketat semacam. Macam tahan berak pun ada. Siapa mati dulu kita tak tau, kita cuma boleh pura-pura happy, pura-pura menganjing sambil simpan dalam-dalam apa game seterusnya bakal jadi. Ini bukan cerita siapa teka betul, ini cerita siapa kena kitai dulu dan mati terus.

DAP nampak gaya dah mula kenal erti sopan santun. Jalan depan pun dah tunduk, nak angkat dada risau esok kena tanam. Dah mula tahu, baki legasi Bangsa Melayu Kurang ajar masih belum mati. Meniti usia, sambil mencorak sejarah baru yang terakhir. Jauh lebih kurang ajar daripada DAP itu sendiri. Kurang Ajar lawan Bapak Kurang Ajar.
.
.

Sekarang ni mana suara Tun Mahathir khadam DAP? Kalau game last ni berjaya, HERO yang belum pernah dikalahkan oleh DAP dalam sejarah Malaysia ni bukan UMNO. Tapi Tun Mahathir Mohamad. Nak kata Tun Mahathir minta talian hayat? Bukan minta talian hayat, ceritanya Tun dah cengkam telur seko-seko dari awal lagi untuk follow perancangannya. Kalau berani, tolak lah talian hayat tu. Kalau betul Tun terhegeh. Aku bagi contoh, kau bergaduh dengan sorang member kau yang dah khianat kau gila-gila. Dia tinggalkan kau. Esok member kau tu datang jumpa kau ajak join dia. Kau join tak? Mustahil. Melainkan member kau tu keluarkan satu bukti perangai buruk kau, yang boleh buat imej kau tercalar teruk dan kau dibuang oleh keluarga kau sendiri. Situ baru kau akan fikir untuk akur join dia. Kan? Ni basic punya logik. Kena ada benda yang menggetarkan jantung kau untuk kau boleh terima untuk join.

Lenyap segala prasangka jahat dan zalim yang dah di doktrin dalam minda masyarakat oleh puak yang melebihi nafsu dari akal kepada satu-satunya Fighter Tua berusia 94tahun bangsa melayu ini. Yang mendesak dari kem PKR hari ni, tersepit lain macam dah. Agaknya dah kena penampar dengan Anwar sorang-sorang sebab taktik tu mengeruhkan lagi keadaan. Melenyapkan cita-cita.

Ibarat sekarang ni kita boleh bayangkan Tun Mahathir dengan sinis bercakap macam ni kepada puak-puak yang tengah konfiden nak makan dia.

"Masa aku berjaya bina KLCC, korang baru belajar mengaji. Bila dah khatam, kau cuba nak ajar aku pasal ABC? "

Inilah Godfather politik MELAYU MALAYSIA BARU.

Sunday, February 9, 2020

Bukan Di Pecat!! Tapi Di Buang!?? Ada Paham Ka?

“Datuk Lokman Noor Adam bukan dipecat daripada jawatan MKT UMNO tetapi dibuang daripada menjadi ahli UMNO. Justeru, Lokman hilang kelayakan sebagai ahli MKT.


“Sesungguhnya Lokman dalam banyak perkara tidak bercakap benar dan tidak memahami Perlembagaan UMNO terutama membabitkan kedudukan dan bidang kuasa Presiden dan ahli MKT yang dilantik,” kata Annuar.


Ahli MKT UMNO, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi mendedahkan selepas mesyuarat MKT bahawa Lokman dipecat sebagai ahli UMNO atas syor Biro Politik dan bukan atas syor Lembaga Disiplin serta menyifatkan tindakan itu sebagai ‘kurang bijaksana’.


Lokman yang tidak hadir mesyuarat berkenaan, dalam satu kenyataan selepas itu mendakwa beliau dipecat melalui “proses mengundi angkat tangan”.


Mengulas lanjut, Annuar menegaskan, Lokman cuba mencipta persepsi kononnya Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyalahguna kuasa, selain melaga-lagakan bekas Presiden, Datuk Seri Najib Razak dengan kepemimpinan tertinggi parti.


“Datuk Seri Najib Razak telah beberapa kali mengatakan bahawa beliau tidak berhasrat untuk menjadi Presiden dan Perdana Menteri semula. Lokman berbohong dan cuba mengelirukan selain memberi harapan palsu kepada pengikut beliau,” katanya.

Sumber: Berita Harian Online

Saturday, February 8, 2020

PRU15 masih jauh??

Saya ada sikit gusar. betul ke suara majoriti rakyat? atau suara ahli parti? PRU masih jauh. mampukah nak hadap bila Anwar naik PM? dah tentu dia akan ubah balik segala rungutan rakyat. spt yg kita tahu, dia manusia yg sanggup habiskan segalanya demi dilihat cantik dimata rakyat. mampukah kita nak lawan dgn kekangan kewangan yg kita hadapi?

Berapa kos kena keluar utk menang setiap PRK? dan berapa pula kos setiap bahagian utk hadap PRU? berapa kerat Ketua Bahagian sanggup keluar duit sdiri? atau memang kita mengharapkan kesedaran pengundi semata2?dlm PRK pun bkn 100% kesedaran pengundi, apatah pula PRU nant yg melibatkan 1 Malaysia. yakinkah kita semasa PRU nant, selepas Anwar tabur segala2nya rakyat masih kekal utk jatuhkan PH spt hari ini?
PRU masih jauh, bukan esok hari..

Maaflah.. ini kegusaran dlm hati sy jer. jgn marah.. kerana hakikatnya pilihanraya dlm media social adalah lbh mudah berbanding di lapangan.

* budak pasang bendera pun x akan gi pasang kalo x hulur..

Wednesday, February 5, 2020

KAMI TAKNAK MAHATHIR! KAMI TAKNAK ANWAR! KAMI TAKNAK DAP!



Pertama sekali, harap maaf kerana penulisan saya kali ini mungkin agak panjang. Penulisan saya kali ini lebih kepada ingin menyatakan pandangan yang telah saya pendam untuk sekian lamanya.

Dua tiga hari ini semakin kuat khabar angin yang mengatakan Tun M akan menyertai Muafakat Nasional bersama-sama dengan UMNO dan PAS. Kononnya untuk menghalang kemaraan Kem Anwar dan DAP.

Apabila saya terdengar mengenai perkara ini, saya meluangkan masa untuk berborak bersama beberapa orang (pelbagai peringkat umur) untuk mendapatkan pandangan mereka mengenai hal ini. Majoriti daripada mereka semua mengatakan mereka tidak bersetuju dengan perkara ini (Tun M dalam Muafakat Nasional).

Saya juga mempunyai pendapat yang sama seperti mereka. Kenapa ? Pertama sekali kita perlu ingat siapa itu Tun M. Kita semua tahu taktik politik beliau. Sangat licik dan busuk. Lihat semula sejarah politik beliau. Siapakah seteru politik beliau yang selamat dari ditipu oleh beliau ? Tiada. Semuanya tersungkur belaka.

Jadi berbaloi ke untuk kita percaya kepada Tun M sekarang ? Apa jaminan yang beliau tidak akan belot kepada Muafakat Nasional ? Berbaloi ke berkerjasama dengan beliau walaupun kita tahu ianya satu risiko yang besar terhadap jangka hayat Muafakat Nasional ?

Yang kedua, saya ada terdengar suara-suara yang mengatakan mereka kasihan melihat Tun M “berjuang” seorang dalam mentadbir kerajaan Pakatan Harapan. Ya, saya faham perasaan itu, saya pun pernah rasa begitu (Maklumlah rasa kesian tengok orang tua).

Tetapi, kalian semua jangan lupa! Kenapa Tun M berapa di dalam kemelut politik hari ini ? Adakah kita yang minta beliau supaya kerjasama dengan DAP ? Tidak! Adakah kita yang merayu kepada beliau supaya bersama dengan Anwar dalam PRU 14 yang lepas ? Tidak! Adakah kita yang paksa beliau untuk kembali semula ke kancah politik setelah pencen ? Jawapanya Tidak!

Tun M berada dalam keadaan hari ini adalah kerana silap dan pilihan beliau sendiri. Beliau ingatkan beliau mampu untuk kawal kem DAP dan Anwar. Tapi realitinya beliau tersilap langkah dan kini beliau tersepit. Sekarang beliau terdesak dan buntuh (padan muka), sebab itu beliau perlukan kita (UMNO & PAS) untuk selamatkan beliau.

Tapi wahai saudaraku sekalian, takkan kita lupa apa yang Tun M lakukan pada kita tatkala beliau sedang senang (Bersama DAP) ? Kita dicaci, dihina dan dicerca sebagai sebuah parti yang konon sudah mati. Beliau sendiri yang talkinkan kita! Sekarang bila susah, cari kita pula ?! Cis, hina sangat ke kita ini ? Tiada maruah ke kita ini ? Sudahlah beliau yang mahu menyertai kita, tetapi beliau pula yang meletakkan bermacam-macam syarat. Pelik dan ajaib sungguh! Fikir-fikirlah saudaraku.

Yang terakhir, perenggan ini dan seterusnya saya tujukan khas kepada kepimpinan atasan UMNO & PAS. Wahai pemimpinku sekalian, tolonglah buat keputusan yang bijak. Dan tolonglah dengar apa yang akar umbi mahukan. Jangan buat keputusan syok sendiri ! Jangan hanya fikir nak selamatkan tembolok sendiri ! Terdesak sangat ke nak jadi kerajaan semula ? Terdesak sangat ke nak jadi menteri semula ? Ingat, rakyat dibawah ini perhati semua gerak geri kamu.

Jika ditambah jumlah ahli UMNO dan PAS, mencecah hampir 5 juta, bermakna jika dibahagikan jumlah barisan kepimpinan dan jumlah ahli, barisan kepimpinan adalah lebih kurang 1% sahaja, yang 99% adalah akar umbi. Jadi bila membuat sesuatu keputusan besar itu, tolonglah dengar suara kami yang 99% ini.

Suara akar umbi jelas ! Ya, kami MAHU kerajaan ditukar, TETAPI kami TIDAK MAHU ianya kerajaan PINTU BELAKANG. Kami TIDAK MAHU Mahathir, Kami TIDAK MAHU Anwar dan Kami TIDAK MAHU DAP. Apa yang kami mahu ? Kami MAHU Muafakat Nasional menjadi kerajaan melalui cara yang bermaruah, iaitu PILIHANRAYA UMUM.

Mungkin akan ada yang jawab “Tapi nak tunggu PRU lama lagi (2023)”. Jawapan kami, tidak mengapa ! Kami sanggup tunggu ! Kalau kami yang dibawah ini sanggup tunggu, takkan yang diatas tak sanggup ? Jelas dan nyata kemahuan kami. Tolong jangan buat-buat pekak dan buta !

Akhir kata, saya mohon maaf kerana penulisan saya kali ini mungkin agak kasar dan kurang sopan. Saya sudah cuba melalui cara dan bahasa yang lebih berkias dalam penulisan saya sebelum ini, namun jelas cara tersebut tidak sesuai dalam keadaan politik hari ini. Penulisan saya kali ini mungkin menjejaskan perjalanan politik saya, tapi tidak mengapalah, saya terima ianya sebagai satu risiko dan pengorbanan yang perlu saya lakukan sebagai seorang akar umbi yang sayangkan Muafakat Nasional.

Bantu saya sebarkan penulisan ini hingga pemimpin kita dapat baca dan hadamkan.

Sekian. Terima kasih.

Madyasir Ahmad Basir
Akar Umbi Muafakat Nasional

OKC said:-

Saya bukan pemimpin tinggi UMNO dan saya tiada apa-apa autoriti untuk bercakap bagi pihak UMNO. Tetapi jika saya pemimpin UMNO, saya akan belajar daripada DS Najib Razak

Selepas PRU14, beliau disakiti, dinista, dilayan bagai tiada jasa. Beliau disekat dengan pelbagai cara, dihakimi oleh media massa. Tetapi dia tidak pernah sesekali tunduk menyerah kalah kepada sesiapa.

Apabila Anwar Ibrahim beri jaminan bahawa jika UMNO menyokongnya maka DS Najib akan diberi keadilan yang sempurna, dia tetap tidak memilih untuk menyambut tangan yang mahu mengeluarkan dia daripada bahaya.

Walaupun itu menyebabkan sebelah kakinya bagaikan sudah di penjara. ketika untung nasibnya menjadi taruhan, dia tidak memilih Anwar dan tidak memilih Mahathir
Tetapi dia memilih saya. Dia memilih kamu. dia memilih untuk bersama kita semua.

Kerana DS Najib mahu UMNO bangkit dengan bermaruah, bukan dengan menumpang tuah.

UMNO mesti bangun sendiri dengan gagah daripada rebah, bukan dengan memaut tongkat yang salah. UMNO mesti berdiri sendiri menjulang senjata, bukan menjadi perisai kepada musuh yang nyata.


Thursday, August 22, 2019

Jangan Mudah Isytihar "PERANG" (Baca & Hadamkan)

Setelah beberapa hari berfikir dan istikharah, saya buat keputusan untuk publish tulisan ni.

Hari tu saya ada up status ringkas kenapa saya tak up atau share apa² provokasi kaum. Juga ada saya up status ada tulisan saya nak up tapi takut sensitif. Ada yang suruh tulis jawi lah apa lah. Tapi saya nak tulis rumi. So tentang kenapa saya tak mahu up pasal provokasi kaum, pasal cina biadap, pasal terbalikkan bendera (macam isytihar perang sebab dulu DAP bawak penyapu merata isytihar "sapu melayu" sebelum tercetusnya rusuhan kaum 13 Mei),

Hari ni saya jawab.

Jawapannya mudah.

Saya tak bodoh untuk promosikan sebuah "keganasan".

Memainkan sentimen perkauman bermakna meniupkan api peperangan.

Korang yang tak pernah perang ni tahu ke tak perang tu apa?

Punya sembang lah 13 Mei, 13 Mei, 13 Mei, masalahnya korang tau tak apa tu 13 Mei? Apa berlaku?

Saya berguru dengan beberapa guru yang pernah berperang. Mereka ajarkan saya, perang bukan pilihan, ianya terjadi. Bukan dicari. Jangan sekali-kali mencari perang. Kamu bakal ustaz, bakal pemimpin masyarakat, kamu kena ajarkan umat supaya elak perang kerana perang adalah fitnah iblis. Memang iblis sudah sumpah untuk sesatkan kita.

 Perang adalah antara dosa yang paling besar. Apabila perang berlaku, segala rule of law akan terhapus. Kita SEMUA akan berada dalam situasi "self survival". Manusia akan keluar segala sifat binatangnya.

Tiada lagi undang-undang, semuanya bebas dilakukan.

Boleh pecah rumah, pecah supermarket, boleh culik orang, boleh rogol orang, boleh sembelih sesiapa sahaja, boleh curi apa sahaja. Bekalan air, elektrik, makanan, internet, akan terputus. Lembu, kambing, ayam akan dicuri. Hidup akan jadi berkelompok dan masing-masing jadi brutal. Kelompok mana yang kuat, dia kuasai kawasan. Tiada siapa boleh tidur malam kerana bila² masa rumah akan dipecah masuk oleh orang asing untuk merompak, mencuri, menyembelih, merogol.

Inilah PERANG. Inilah DARURAT.

Orang yang pernah merasa perang, tidak akan mahu ianya berulang.

Kita rasa kita hebat, kita rasa kita kuat, kita rasa kita majoriti, kita rasa boleh menang.

Tapi setiap perang pasti akan ada "Collateral damage". Macam mana dengan nasib wanita, kanak-kanak, orang tua dan orang-orang lemah lainnya?

Hospital, sekolah, pejabat, bank, semuanya akan ditutup.

Macam mana dengan harta dalam bank? Bank dah kena rompak.

Kemungkinan duit pun dah tak laku, hanya sistem barter yang laku sebab orang bandar mana ada tanah nak tanam padi, bela lembu ayam. Jadi terpaksa bergantung makanan dari supermarket semata-mata.

Saya mengembara melihat dunia, saya melawat ramai mangsa perang, saya melawat negara kaya dan miskin.

Orang mangsa perang selalu berpesan supaya jangan sekali-kali mulakan perang. Sebab bila ia mula, akan makan bertahun-tahun.

Orang luar akan bebas keluar masuk seperti di Syria. Boleh culik ramai anak dan wanita kita untuk dijual sebagai hamba dan pelacur atau dijual organ seperti yang berlaku pada rakyat Syria.

Memang senang nak provok. Share video racist, share bangsat² Zionist funded dari parti Komunis punya provokasi. Biar semua mengamuk.

Memang. Memang mereka harap kita mengamuk. Supaya perang berlaku, darurat berlaku, kekecohan berlaku, jadi sempadan boleh dibuka untuk "tuan²" mereka keluar masuk tanah Melayu untuk assassinate "individu tertentu" tanpa dikesan atau dikenakan tindakan undang-undang memandangkan negara sedang "darurat" dan "perang". Siapa sahaja boleh mati di tepi jalan sebagai mangsa perang. Tiada siapa akan fikir ia pembunuhan terancang atau konspirasi pihak tertentu.

Makanya, saya tidak lakukan apa-apa provokasi terutamanya keganasan, perang kaum, sembang gajah terbang 13 Mei. Kerana saya TIDAK BODOH.

Korang pun tahu dengan izin Allah tulisan saya boleh mempengaruhi orang. Anytime saya boleh tulis sesuatu untuk membentuk batalion² perang. Kalau zaman Jepun dulu mereka guna suratkhabar, guna poster dan propaganda pada orang ramai. Asia For Asia katanya. Boleh menghasut orang ramai dengan flyers Dan lain². Zaman sekarang pulak orang guna media sosial.

Jadi saya tidak sewenang-wenang boleh tulis sesuatu yang kesannya buruk. Sebab saya orang agama. Saya ada guru tareqat, ada guru tasawuf, ada kesan yang saya kena fikir. Bukan boleh main ikut nafsu nak tulis dan provok. Saya hanya boleh guna pengaruh yang ada untuk ajak manusia pada Allah, tauhid yang benar, sunnah nabi, cinta dan sayang nabi. Dan kalau berlaku juga perang, ya sudah, kami sudah sedia bersama hizib² perang dan rabitah² bersanad kami.

Umat Islam itu penyayang dan lemah lembut, tapi bukan pengecut. Umat Islam tidak mengganggu dan provokasi tetapi kalau berlaku keganasan, mereka sudah siap sedia pertahankan diri, harta dan maruah.

Saya tinggal dengan orang Arab di negara Arab, kiri kanan atas bawah saya semuanya jiran Arab mangsa perang dari Iraq dan Syria.

Saya lihat dan rasai sendiri pedihnya hidup mereka merempat di negara orang.

Yang paling sedih, peperangan telah mengakibatkan ramai umat Islam jadi murtad, atheist, tiada agama dan tak kenal siapa Allah Rasul.

Sangat sedih bila tunjukkan pada anak² Syria kalimah Allah dan tanya apa ini, mereka jawab tak tahu.

Kalau perang berlanjutan selama 7 tahun, bayi yang lahir pada awal perang akan membesar 7 tahun tu dalam keadaan jahil, barbaric, brutal, tiada belas kasihan dan jadi penjenayah, kerjanya hanya mencuri dan mencarut. Ramai juga yang terlibat dadah untuk cari ketenangan.

So, ini ke yang korang nak?

Korang boleh jaga ke anak perempuan, isteri, saudara perempuan, ibu, nenek korang dari kejahatan manusia?

Kalau anak perempuan korang kena culik dan dijadikan hamba seks tentera kafir macam di Syria dan Iraq, apa korang boleh buat?

Korang pernah tengok manusia dilapah hidup-hidup?

Pernah tengok ke sekumpulan manusia tangkap lelaki dari satu kampung dan bunuhnya perlahan-lahan dengan korek² dadanya dengan pisau untuk keluarkan jantungnya?

AKU PERNAH.

Walaupun bukan live depan mata.

Saya ada ramai kawan mangsa perang yang kongsikan video yang mereka dan rakan mereka rakam sendiri keganasan² yang berlaku akibat perang. Dan mereka juga adalah saksi mata kepala segala kekejaman tu.

Ada yang tengah jalan-jalan dengan isteri dan anak perempuan, tiba² si bapa kena sniper, pecah kepala. Anak dan isteri diculik untuk dijadikan pelacur.

Ada yang dah geram lama kat sorang perempuan ni, tapi perempuan tu dah kahwin. Bla perang berlaku, dia carik perempuan tu, culik dan jadikan hamba seks dia.

Ada yang dah lama geram dengan jiran dia. Bila perang berlaku, dia sembelih jiran dia.

Sebab mereka tahu, mereka sudah outlaw. Ketika perang, tiada lagi law, tiada polis, tiada mahkamah, tiada undang-undang. Silap² dengan polis dan tentera pun jadi jahat, nak selamat kena rasuah, serah body dan lain-lain. Ni semua berlaku di luar negara.

Undang-undang mana nak lindungi korang waktu perang?

Polis, tentera semua akan sibuk berperang jugak.

"Habis tu, tak kan nak biar kaduk naik junjung, kita ada maruah, kita bukan pengecut."

Hello brother.

Aku Melayu. Ini tanah Melayu. Kita ada Sultan Melayu. Hanya Sultan kita sahaja boleh keluarkan arahan jihad. Selain mereka, jihad korang tak sah. Mati katak je.

Tu satu.

Keduanya. Aku Melayu. Ini tanah Melayu. Ada sebab kenapa keturunan kita sentiasa bertolak ansur dan bersabar dan biarkan je apa orang asing nak buat apa mereka suka. Mereka bakar masjid, baling kepala khinzir dalam masjid, hina nabi, hina Allah, bunuh bomba, bunuh ahli bait, marah azan, hina Jawi sebagai taik lembu, mereka boleh provok apa mereka suka. Mereka memang dibayar untuk semua tu dan terima arahan dari "supreme leader" diorang. Keturunan kita, Sultan kita, nenek moyang kita, terus layaaaannn aje. Hingga dalam sejarah dunia, kitalah satu²nya bangsa yang paling tolak ansur.

British kita maafkan, Jepun kita maafkan, Cina Komunis pun kita maafkan siap bagi kerakyatan, daftarkan parti politik untuk mereka , siap bagi undi jadi menteri lagi untuk anak keturunan mereka yang satu masa dulu menyembelih nenek moyang kita.

Kita bertolak ansur, move on dan biarkan je. Semua tu ada sebab. Bahkan walaupun bangsa kita ditindas dan ditindas, kita tak pernah terhapus, melayu dulu dan sekarang sama je. Walaupun melayu suka kutuk Melayu, bangsatkan sesama melayu, tapi time kahwin, pakai busana Melayu siap keris jugak. Waktu raya, pakai baju melayu siap sampin jugak. Pergi surau tetap dengan baju melayu dan kain pelikat, sama je sejak dulu sampai sekarang.

Tak kan melayu hilang di dunia tu bukan saja² disebut.

"Habis tu? Sampai bila nak sabar? Sampai habis semua hilang? Tiada lagi hak atas tanah sendiri?"

Tak... Buatlah apa pun. Demi Allah hal itu tidak akan berlaku.

Sekali lagi saya tegaskan, tanah ini tanah Berdaulat. Tanah ini bertuan. Tanah ini ada tuannya yang menjaga. Tiada orang asing yang berjaya memiliki tanah ini kecuali sementara. Bertukarlah berapa ratus bangsa pun menjajah. Tetap akhirnya tanah ini kembali jua kepada tuannya.

"Jadi tak kan nak biar mereka hina kita? Sampai bila? Kita kena ajar mereka!"

Bodoh. Ini pemikiran bodoh dan iblis.

Sekumpulan anak² dajjal yang Zionist funded ni buat hal, pastu nak bunuh berjuta orang lain yang tak terlibat hanya kerana mata mereka sama sepet? Atau kulit mereka sama hitam?

Tahu apa tu marah nyamuk bakar kelambu?

Korang tak ada kawan bangsa lain ke atas muka bumi ni? Makan gelak bersama, tiba-tiba kau nak bunuh dia? Hanya kerana mata dia sepet atau kulit dia gelap? Hancur sebuah keharmonian dan persahabatan sekian lama?

Saya ramai kawan Cina, India, Bengali, ada yang muslim ada yang belum muslim. Saya sayang mereka. Kami saling menghormati. Korang ada tak? Ke korang tak bercampur?

Lagi² Cina dan India di Kelantan yang mempunyai kadar racism yang rendah berbanding negeri lain. Cina India kat sana jangankan bahasa Melayu, loghat Kelantan pun pekat. Kalau negeri lain, bahasa Melayu standard pun tergagap, yang jadi menteri pun pelat teruk.

Saya tengok di sesetengah tempat di utara pun ramai Cina India yang cakap loghat utara sama pekat dengan orang tempatan. Kadang nampak mereka lebih "Melayu" dari Melayu. Mereka lebih pandai Jawi dari kebanyakan Melayu lain.

Saya jumpa Cina di Melaka dulu tengok anak beranak cakap Melayu. Bila dengan mak bapak, cakap Melayu. Tapi sesama anak cakap Cina. Pelik pulak. Bila kenal² dan tanya, rupanya mak ayah keluarga tu tak reti cakap Cina walaupun mereka pure Cina. Tapi anak² pandai cakap Cina sebab masuk sekolah Cina.

Macam mana pula dengan muallaf? Oh muallaf takpa, dia saudara Islam kita. Tapi muallaf tu ada saudara yang belum Islam jugak, so macam mana? Diorang pun tungkus lumus tunjuk akhlak, dakwah dan menyentuh hati saudara² belum Islam lain kepada Islam. Tiba-tiba dah jadi rusuhan kaum, semua kena?

So yang jenis tak racist macam ni kau nak lancar perang jugak?

Sebab kalau dah lancar perang atas nama kaum. Tentulah yang tak bersalah pun tiba² kena sembelih. Bila huru-hara berlaku, tiada lagi "damage control".

So kena paham permainan Iblis Dajjal ni betul-betul.

Biasanya mereka create war menggunakan "a group of people" yang claim diri "mewakili" sesebuah kelompok besar. Kadangkala "suara" tu diterima oleh beberapa kelompok yang lain tapi sekadar sokongan dari jauh.

Illuminati telah create group² ni untuk manusia berbunuhan dengan skala besar.

Contoh. Mereka cipta group Zionist yang kononnya mewakili bangsa Yahudi. Padahal mereka cuma satu pertubuhan ekstrimis yang guna nama agama Yahudi. Jadi ramai sekali Yahudi sebenar menentang fahaman Zionisme dan negara haram Isra*l tu. Di Amerika para Yahudi sebenar selalu berkumpul buat bantahan pada Zionist. Maka kesan dari kumpulan kecil ekstrimis ni yang claim mewakili bangsa besar, maka seluruh Yahudi dibenci dan bila² masa akan cetus perang.

Begitu juga mereka cipta teroris ISIS. Kononnya mewakili Islam. Padahal ianya sekelompok ekstrimis yang membawa fahaman Wahhabi Jihadi dan fokus mereka lebih kepada membunuh muslim tak sefahaman. Mereka menyerang negara² Islam sahaja. Kalau ada negara kafir yang mereka sedang, itu cuma serangan kecil dan umpama "wayang" sahaja yang mereka adalah sekumpulan pengganas yang membunuh sesiapa sahaja. Disebabkan mereka, habis semua muslim sedunia difitnah, berlaku Islamophobia sampai ramai yang takut dan paranoid dengan muslim. Sampai jadi kes bunuh dalam masjid di NZ dan lain-lain negara.

Begitu juga di Malaysia, ada kumpulan tertentu yang ekstrim dan sangat racist bekerja keras untuk kuasai negara dan anggap mereka mewakili satu bangsa lalu melakukan provokasi-provokasi kepada bangsa lain untuk menumpahkan darah. Jadi disebabkan mereka, seluruh bangsa dianggap jahat, racist seperti mereka dan mesti dibunuh/dihalau. Padahal kumpulan tu je yang ekstrim dan racist dan berperangai Komunis, majoriti bangsanya pulak hanya jadi "mangsa penipuan" sebab kumpulan tu tabur janji manis. Jadi nampak macam "betul" kumpulan itu mewakili seluruh bangsa. Padahal dah mula di kalangan bangsa tu dah sedar yang mereka pun kena game, disebabkan permainan racist kumpulan tu, maka bangsa mereka semakin dibenci, produk mereka diboikot, banyak perniagaan mereka yang dulu gah kini terpaksa ditutup. Bila kumpulan tu dimarah, dengan mudah mereka spin dan salahkan orang lain.

So, konsep deception a group of people represent the whole nation ni adalah fitnah besar untuk manusia yang sengaja dibuat untuk menumpahkan darah.

So kalau nak benci, benci hanya pada kumpulan teroris, racist dan Komunis tu je. Bukan pada seluruh bangsa. Itu tak cerdik namanya.

"Mereka kafir, bunuh je."

Kata guru kami, mana² muslim yang berfikir seperti ini, adalah anak² iblis.

Sebab orang kafir kalau kita bunuh, mereka akan terus ke neraka tanpa bicara dan kalau kita dahagakan sangat nak hantar umat nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم ke neraka, fahamilah hanya 1 makhluk sahaja yang telah bersumpah akan bawak seramai mungkin anak Adam ke neraka.

Iaitulah Iblis.

Jadi kalau kau begitu gembira menghantar anak Adam ke neraka, apa beza kau dengan Iblis?

"Habis tu nabi dan sahabat dulu pun pergi perang."

Kau pun sama termakan hujah orientalis yang kononnya agama Islam tersebar dengan pedang dan pertumpahan darah.

Padahal Rasul kita mengelak seboleh mungkin daripada perang sebab perang itu fitnah.. Selagi boleh bincang, mereka bincang. Tapi kalau dah kena serang, nak cangak apa lagi? Pertahan diri lah cerdik. Bahkan tidak sedikit yang masuk Islam ketika berperang.

Waktu perang pun masih berdakwah!

Jadi dalam fikiran mereka, mereka nak orang kafir ini masuk Islam, bukannya fokus mereka nak hantar kafir² ini ke neraka. Orang kafir serang mereka jadi mereka terpaksa pertahan diri.

Kita pulak?

Kita pulak yang buat provokasi dan nak perang berlaku.

"Ala sembang pumpang pumpang semua orang boleh, aku jumpa ramai orang macam kau, asyik bahas masalah, tapi tak bagi penyelesaian."

Ok, penyelesaian dia simple . 2 step je.

1. Sabar dengan segala provokasi dari ejen Zionist ni, mereka tak akan berhenti provok, habis isu ni, isu baru pulak next week, next month, next year. Kerana mereka memang nak perang berlaku kemudian akan ada campur tangan kuasa luar, PBB dan lain-lain yang akhirnya akan gugat kuasa raja-raja Melayu dan mungkin perlembagaan baru diperkenalkan dengan dibuang hak² istimewa bumiputera oleh PBB kononnya demi kedamaian. Pastu diberi pula autonomi seperti yang berlaku di banyak negara seperti Sudan, Palestin dll yang akhirnya akan membentuk negara sendiri, diiktiraf pulak oleh Amerika dengan buka kedutaan. Lalu bumiputera akan dihalau, tanah dirampas, rumah dirobohkan, seperti yang berlaku di Palestin. Saya dok bagi hint lama dah tak paham². Ni saya cakap direct, kalau tak paham jugak, saya tak tau nak cakap apa dah. Keselamatan saya sekeluarga pun mungkin terancam sebab ni tapi untuk elak yang lebih buruk berlaku, kita ambik mudarat yang lebih kecil.

2. Kuasa mereka terletak pada penguasaan ekonomi. Naik kepala sebab rasa diri kaya. Semua kononnya perlukan mereka. So, senang je. Kempenlah buy muslim first. Eh Tak, saya tak hasut atau suruh boikot. Tak... Saya suruh sokong produk muslim je. Paham² sendiri lah. Saya tak kata sokong produk "Melayu" sahaja, tapi produk Muslim. So kita tak racist kan? Saudara² Islam kita tetap saudara walaupun lain bangsa.

Ni penyelesaiannya.

So macam mana?

Nak kembali bangkit secara aman sebagai bangsa yang hebat macam dulukala atau lancar perang yang akan musnahkan negara, harta dan keluarga kita? Korang nak ke anak perempuan korang dilacurkan kepada tentera Komunis?

Zakuan Faiz Selempang Merah a.k.a "Macai Sultan Dulu Kini Selamanya"
20 Ogos 2019
Tanah Syam

*Gambar sekadar hiasan yang bermakna. Kena tangkap sorang, tumbuh yang lain macam kanser.

*Jangan rasa selesa dengan istilah "majoriti" sebab majoriti akan kalah dengan strategi, lagipun majoriti hanya atas kertas. Pada realiti? Berapa ramai tali barut dan berapa ramai "pelancong hilang"? Ingat diorang tak buat persediaan atau ambik pengajaran dari peristiwa lepas?

*Kalau berlaku perang. Rileks. Biar ATM dan PDRM setelkan, kita jangan keruhkan keadaan. Tunggu arahan ATM dan Sultan apa nak buat.

*Kita hanya bersedia, bukan provokasi dan tambah garam ke luka. Penuhkan diri dengan ilmu dulu.

-syeikh zakuan faiz-

Saturday, December 8, 2018

Pembacaan Khusus Buat Bangsa Melayu #kebangkitan812

1MDB Mainan Politik Dapig!!
TAK DE SEORANG PUN KRONI NAJIB DALAM INI...

///Arahan Ayahanda Arab peguam dan jamaah simpang 3 Bandar Baru Bangi

Bekas PM Malaysia DSN zalimi bangsa Cina asal negara komunis China

tersorok selama ini...rakyat Malaysia kerajaan   DAP  asal negara komunis China

Mahkamah Majistret Kuala Lumpur hari ini mengeluarkan WARAN tangkap terhadap Jho Low dan empat individu lagi...

Empat individu itu ialah Eric Tan Kim Loong, 40, Tang Keng Chee, 53, Geh Chong Heng, 47, yang ketiga-tiganya merupakan pegawai 1MDB dan seorang wanita, Loo Ai Swan, 45, bekas peguam 1MDB.

Rupa2nya yang melantak makan duit 1MDB kebanyakannya orang2 CINA punya kerja...

Tapi mati2 mereka salahkan DS NAJIB seorang sahaja.. Pandai mereka DAPig sorok cerita main wayang, memperdaya dan memperbodoh kan kita semua...

JELAS LAGI TERANG SEBENARNYA DS NAJIB TELAH DI AINAYA OLEH MEREKA...

SEDARLAH WAHAI ORANG MELAYU!!!

Saya nak makan nasi lemak,
beras dibeli dari siapa? – BERNAS!
BERNAS milik siapa? = Tan Sri Lim Goh Tong
Makan nasi lemak, takkan tanpa minuman, so order kopi 0.
Air buat kopi, jika tinggal di Johor beli air dari Aliran Ihsas Resources,
Aliran Ihsas Resources milik siapa? = Tan Sri Lim Goh Tong
Minum kopi mesti campur gula
Gula di Malaysia, dua pengeluar sahaja MSM & MSR.
MSM milik felda, 20% saham dimiliki oleh Robert Kwok ;
MSR milik Robert Kwok sepenuhnya
OK, cakap banyak sekarang nasi sudah sejuk, mahu panaskan
Guna gas stove, Gas Malaysia milik siapa? = Tan Sri Yeow Tiong Lay - YTL
Guna microwave oven, elektrik, TNB beli elektrik dari siapa? = IPP.
IPP terbesar di Malaysia ialah Malakoff.
Malakoff milik siapa? = Tan Sri Yeow Tiong Lay - YTL
Sekarang tak nak makan nasi, pergi McD sahaja la… naik motor
Motor Kriss, keluaran MODENAS.
Modenas milik siapa? = Tan Sri Ananda Krishnan
Tak nak naik motor, naik kereta. Kereta apa? Proton.
Proton milik DRB HICOM.
DRB HICOM milik siapa? = Tan Sri Ananda Krisnan.
Tak nak beli Proton la. Beli Honda saja.
Honda Malaysia milik siapa? = Loh Boon Siew Group
Beli kereta nak buat pinjaman perbankan islam, pergi Bank Muamalat.
Bank Muamalat milik siapa? = Mydeen Group
Kereta kena ada insurans coverage.
Insurance beli dari siapa? = Uni Asia Insurance
Uni Asia Insurance milik siapa?= Tan Sri Vincent Tan
Nak ambil road tax, kena pergi PUSPAKOM.
Puspakom milik siapa? = Loh Boon Siew Group
Ok la tak nak naik kereta. Nak naik keretapi lagi senang
Landasan keretapi siapa buat?= MMC
MMC milik siapa? = Mayland Group
Sekarang, Mayland Group pun nak ambil alih KTMB
Ok tak nak guna keretapi ambil kapal terbang saja la…nak pergi Johor! Senai Airport milik siapa? = Tan Sri Teng Pek Kin
Tak nak ambil keretapi, kapal terbang, naik kapal laut sahaja la.
Pergi Pelabuhan Tanjung Pelepas.
Tanjung Pelepas Port milik siapa? = Keeple Port Pvt ltd.
Tak nak pergi Tanjung Pelepas, pergi Johor Port.
Johor Port milik siapa? = MMC.
MMC milik siapa? = Dato Beh Heng Siong.
Ok la…I orang KL, naik MRT sahaja la…(apabila siap)
Projek MRT, siapa kontraktor terbesar? = MMC.
MMC milik siapa? = Dato Beh Heng Siong
Macam ni la…tak nak keluar rumah langsung!
Duduk rumah, hantar surat sahaja!
Apabila nak hantar surat, kenalekat setem!
Apabila kita lekat setem sahaja, kita sudah bayar Tony Fernandez, kerana POS Malaysia pun sudah diswastakan kepada Tony Fernandez.
Tahniah! Malaysia bukan lagi hak orang Melayu.

Apakah kaitan tokoh-tokoh korporat diatas?

KESEMUA MEREKA ADALAH RAKAN BAIK PM
Dr Madey Kutty

ASI
Bekas penasihat Undang Undang Pekida KL Malaysia

NP advocates and solicitors high court Malaya Peguam Bela dan peguam Cara mahkmah Tinggi Malaya...

MOHON SHARE...


ASI WARASIPRU15 Siri 830

5/12/2018 ///

THE BUSTARD MADEY KUTTY...

Monday, June 25, 2018

Apasal Sanggup Lompat Parti??

Kenapa sanggup lompat?? Alasan Dan tanggapan, saya melihat perkara ini adalah suatu gejala yang tidak sihat. Kenapa alasan 'demi kebaikan rakyat' digunakan utk menghalalkan tindakan lompat parti?

Jika anda ikhlas mahu Berkhidmat kepada masyarakat setempat, tidak salah pun menjadi adun/mp pembangkang. Malahan langsung tidak salah pun jika tidak menjadi adun atau MP.

Sebagai rakyat biasa pun Anda masih boleh menumpahkan jaksa bakti. Justeru, Kenapa Anda Masuk bertanding, menang dan kemudiannya beralih arah? Mungkin Anda menyatakan keputusan ini dilakukan dgn berat hati Setelah memikirkan segala sudut.  Sudut mana yg anda fikirkan? Adakah anda fikir Anda akan menang jika bertanding seiringan tanpa Bantuan Dan sokongan jentera parti yg berkempen Bagi pihak Anda?

Adakah anda fikir Anda akan menang jika bertanding menggunakan lambang selain Dari lambang parti yg Anda tandingi tersebut? Dan Adakah anda fikir Dari mana sumber kewangan yg dilaburkan bermula dari proses pernamaan calon hingga ke hari Pengundian ( termasuk wang deposit calon, kos memasang poster2 Dan banner2, kos mengadakan ceramah, kos utk berkempen dari rumah je rumah dan lain2 )? Guna duit andakah semua Itu? Ada Anda fikir semua Itu?

Mengambil contoh yg paling dekat, Adun Tambun Tulang, Dato Ismail Kasim yg menyatakan hilang keyakinan kepada pucuk pimpinan sejak tahun 2008. Bagi saya alasan yg digunakan adalah amat dangkal. Selama 10 tahun hilang keyakinan, Dan Selama Itu masih kekal dlm Umno/BN bukan sahaja sebagai ahli,  Tetapi juga sebagai AJK parti samada di peringkat negeri atau pun kebangsaan, Malah sebagai adun BN. Tetapi tiba2 sekarang Baru nak keluar parti. Kenapa Baru sekarang Setelah BN tidak lagi memegang Putrajaya? Kenapa tidak keluar pada tahun 2008? Fikir fikir sendiri lah.

Friday, June 1, 2018

ADAM? Apa Cerita? Wujud Lagi Ke?

Apa jadi dengan Amanah Dana Anak Malaysia  (ADAM)? Masih diteruskan atau dimansuhkan?

Sedangkan kerajaan sekarang sibuk dan ghairah mengutip derma kononnya untuk menampung hutang ber-trillion-trillion ringgit.

Mana2 akaun yang telah dibuat tu, rajin2 la bertanya pada pak menteri baru, manalah tau kut nya dah 'burn' saham anak2 korang.. Masa depan anak kita wajib dipedulikan.

OKC dah tak beranak lagi.. anak pun dah makin membesar, kesian pada mereka yang sudah mempunyai akaun.. Sekadar bertanya untuk pencerahan semua.. Salam Ramadhan..

Thursday, May 31, 2018

Beza kerajaan Educated dulu dengan KERAjaan Uneducated sekarang.


Antara Pengumuman YAB PM Tun Dr. Mahathir Sebaik Selesai Mesyuarat Kabinet Bil.2/2018

1. Bantuan Raya Kakitangan Awam - Gred 42 Ke Bwh
    RM 400.00
    ➡ *BN janji RM500.00*😍

2. Bantuan Raya Pesara Kerajaan
    RM 200.00
    ➡ *BN janji RM500.00*😙

3. Ganti BR1M kepada Bantuan Sara Hidup
    Tidak dimaklumkan jumlah wang
     ➡ *BN janji BR1M RM800 akan dibayar Jun dan Ogos bersama tiga peringkat lagi mengikut amaun berbeza*😉

4. Potongan 50% Bayaran Tol - Dua Hari sebelum Hari Raya
    ➡ *BN janji tol percuma 5 hari cukup untuk pergi dan balik tapi Kerajaan PH umum untuk pergi sahaja. Balik bayar sendiri* 😅

5. GST 6%:kepada 0% berkuatkuasa 1 Jun; manakala SST bermula September 2018.
    ➡ *Dulu nak hapuskan GST tapi di 0%, mungkin nak naik balik senang* 😂

6. Program Permata Negara diteruskan tetapi dari di bawah JPM ke Kementerian Pendidikan
    ➡ *Dulu kata bazir dan kaji semula, last2 Kak Mah jugak yang bagus*😘

7. MRT3 dibatalkan.

8. HSR dibatalkan bergantung kepada kajian dengan Kerajaan Singapura.

9. ECRL masih dalam kajian samada diteruskan atau pun tidak.

10. Harga minyak RON95 Kekal RM2.20 manakala R0N97 akan diapungkan mengikut harga pasaran.
      ➡ *Dulu kata nak turunkan harga minyak hingga RM1.50, kononnya atas dasar hutang hingga RM1Trillion - tak jadi turun.*😄

11. Mewujudkan Tabung Harapan Negara untuk mengutip derma daripada rakyat.
      ➡ *Kerajaan PH kata nak kurangkan beban rakyat, tapi akhirnya rakyat kena bagi balik*.😭

Cuba rakyat fikirkan, bagaimana DS Najib boleh memberi lebih banyak bantuan dari segi kewangan dan infrastruktur awam walaupun negara tidak bankrap.

Tapi kini Kerajaan PH buat alasan kononnya disebabkan hutang hampir 1 Trillion, bantuan-bantuan yang dijanjikan dalam manifesto tidak boleh dipenuhi dalam masa terdekat, malah janji Kerajaan BN dulu pun tidak mampu dilaksanakan sekarang.

KENA KENCINGGG😅😆😂

Wednesday, May 23, 2018

Jangan Bangga Dengan Undi Yang Korang Bagi Kat PH!!

Kadang2 aku kesian dgn org2 kita... Dah kena kencing hidup2 dgn pakatan harapan masih lagi percaya dan nk tunggu 100 hari. Macam2 alasan di beri utk menghalalkan komentar yg mereka tidak di tipu. Di suruh nya kita bersabar, banyak alasan di beri utk menyejukkan hati diantara nya seperti di bawah ini.

1. Hari ini kawin terus mahu dapat anak ke.?
2. Redha je lah tunggu duit 2.6 billion.
3. Bukan senang nk masuk rumah baru kena cuci dulu dn macam2 lagi lah...bla bla bla..

Kamon lah wake up lah.. korang dah kena tipu hidup2 dgn pemimpin yg juga korup dulu kini dan selamanya. Korang rasa dendam dah berbalas kerana BN tumbang kerana undi korang kepada PH. Zaman BN memerintah korang update macam2 kisah hidup korang dlm FB ini. Semua org baca kisah hidup korang hari2.

Posting makan minum, posting melancung keluar negara yg kerap. Posting shopping disana disini. Beli barang mahal2 tunjuk dlm FB.. Macam korang ni hidup senang mewah. Lepas itu komplen kerajaan BN tak adil & korup, macam lah duit dlm bank korang yg kerajaan ambik.. belum di buktikan kesalahan pun dah kata 2.6 billion Najib songlap macam duit itu ambil drp poket korang..

Kamon lah, wake up lah yg sebenarnya korang tak boleh terima kritikan, korang cepat melenting apabila #KapitanMaya post perkara2 yg menyentuh sensiviti dan pendapat yg tak selari drp korang. Wake up lah... ini baru sikit sahaja #KapitanMaya menulis. Tak kan dah tak tahan.. kami hadap perkara yg macam ini dah bertahun tahun kami kool sahaja menghadap tohmahan dan fitnah terhadap kerajaan BN...

Jangan halang kami nk bersuara utk gulungan kami pulak.. Mintak tolong hadap... nk masuk komen di persilakan.. Tapi jangan mengata org bodoh atau datang menyerang dgn maki hamun.. Memang nk kena balun. Terima kasih dan salam hormat..🤔🤗😊😊😊

#kredit:- MayaKapitanFB

Monday, May 21, 2018

Apa Cer Skandal Seks Muhyiddin?? Tutup Kes Ke Apa?


Setiap orang ada kisahnya.. Weii.. aku nak tanya ler, apa kisahnya dengan skandal Muhyiddin?? Banyak2 melayu kat Malaysia ni, apom si nyonya tua ni jugak yang dia nak jilat.. phuii!!

"Sibuk Tanya Skandal 1MDB, Skandal Muhyiddin Dengan Isteri Orang Dah Lupa?"

Ke dah jadi macam kes LGE gak? Maklumlah bila dah pegang tampuk pemerintahan ni.. Macam2 boleh buat.

Friday, May 18, 2018

Kisah & Tauladan:- Benarkah Melayu Mudah Lupa?

Sejarah kehidupan tak pernah menipu. Hanya yang membuka ruang hati untuk ditipu. Janganlah lagi biarkan diri terus dibohongi hanya kerana satu matlamat peribadi yang hanya mereka-mereka yang mengetahui kerana ianya satu rancangan rapi tersendiri.


Lu pikir la sendiri..

Tuesday, January 3, 2017

Naik Hantu Bila Orang Kampung Tak Sokong!



Selepas menginjak lebih dari 90 tahun, nampaknya daya pemikiran warga emas itu telah jauh merosot. Malah mungkin layak dikatakan dari kebolehannya berfikir menggunakan otak di kepala, daya pemikirannya seolah kini bagai berfikir dengan menggunakan ‘kepala lutut’.

Dia menulis di laman blog, mempertahan kenyataannya yang mengatakan BR1M itu merupakan satu bentuk rasuah. Dia menggunakan alasan dengan menyalahkan orang kampung yang memilih Dato’ Seri Najib Tun Razak yang memberikan wang kepada rakyat, sebaliknya dia tidak memberikan apa-apa.

Nampaknya dia seolah-olah tersinggung dengan perbandingan orang-orang kampung yang dia katakan itu. Mungkin malu untuk zahirkan ‘kesipuannya’ di depan orang ramai, maka dia menuduh kebajikan kerajaan itu sebagai rasuah.

Hendak katakan dia ‘katak di bawah tempurung’, rasanya dia sudah puas naik jet mengelilingi dunia ketika lebih dua dekad menjadi Perdana Menteri dulu. Tapi mungkin benar juga kata orang yang mendakwa warga emas itu kini mengalami penyakit ‘alzheimer’.

Jika dia teropong ke negara-negara luar di dunia, khususnya di negara-negara maju dan berpendapatan tinggi, mereka sudah lama melaksanakan bantuan ‘BR1M’ kepada rakyat di negara mereka. Cuma di sana mereka tidaklah menggunakan nama ‘BR1M’.

Kebanyakkan negara luar menggunakan nama elaun sara hidup. Antara golongan yang menerima elaun sara hidup adalah mereka yang berpendapatan rendah, penganggur, suri rumah sepenuh masa, pelajar, gelandangan, ibu tunggal dan ramai lagi.

Bezanya, di negara-negara tersebut mereka mengenakan kadar cukai yang amat tinggi dan difahamkan ada yang kehilangan hampir separuh wang gaji untuk membayar cukai setiap bulan. Cukai yang dipungut kerajaan itulah yang disalurkan kembali kepada rakyat mereka.

Penulis yakin, sekiranya kerajaan Malaysia mengenakan cukai yang tinggi seperti di negara luar itu, mungkin ada di kalangan rakyat di negara ini yang akan ‘bunuh diri’ atau setidak-tidaknya ‘gila sebentar’. Kena bayar 6% pun sudah kecoh bagai kebulur tidak mampu beli beras, bukan?

Berbalik pada hujahnya ‘Najib beri wang, dia tak beri wang pada rakyat’ yang dianggap ‘rasuah’ itu, sukalah penulis menjelaskan bahawa pemberian wang itu merupakan sebahagian dari dasar kebajikan kerajaan yang diberikan kepada rakyat.

Untuk pengetahuan dia, penulis melihat Najib bukanlah seorang Perdana Menteri yang suka memberikan projek kepada kroni-kroni, sanak-saudara mahupun mengkayakan anak-anak beliau. Penulis yakin, Najib tidak mengamalkan tabiat ‘purba kala’ peninggalannya itu.

Sebaliknya, Najib lebih cenderung kepada membahagikan kekayaan negara secara holistik dan kepada rakyat yang layak sahaja. Rakyat yang namanya tersenarai sebagai antara 10 yang terkaya di negara ini tidak layak menerima BR1M.

Lagipun, BR1M diberikan bagi membantu meringankan beban kos sara hidup yang meningkat. Walau tidak menghapuskan beban, sekurang-kurangnya ia meringankan beban. Tidak pernah pula kita dengar mereka yang menerima BR1M itu diwajibkan memberi undi pada BN.

Orang kampung yang dia maksudkan itu mungkin cuba menyampaikan rasa terima kasih mereka kepada Najib dengan bahasa kampung. Maksudnya, orang kampung itu cuba menyampaikan ucapan terima kasihnya kepada Najib dengan terus menyokong BN dan menolak ‘bunga raya’.

Mungkin kerana ‘bunga raya’ selama berkuasa dulu tidak pernah memikirkan cara untuk meringankan beban kenaikan kos sara hidup 1980’an yang meningkat ketara pada tahun 1990’an dan awal millenium dulu. Jadi, janganlah terasa hati jika orang kampung enggan menyokong.

Sekiranya kiasan cara bahasa kampung begitu pun gagal difahami oleh seorang ‘pemikir ulung’, maka mungkin boleh dikatakan daya pemikirannya sudah tidak ‘ulung’ lagi. Jadi, usahkan berkecil hati jika majoriti rakyat jadi lebih bijak dan tidak mampu dia perbodohkan lagi dengan serangan ‘sinikal’nya. Cara itu sudah tidak ‘jalan’, harap dia maklum…
-MyKmu

Tuesday, December 27, 2016

Selamatkanlah UMNO Wahai Pemimpin ku..


Wahai pepimpin UMNO.. Handal urus negara bukan tiket selamat untuk terus bertahkta jika urus tadbir dalam parti huru-hara..

Persoalan yang mungkin terlintas bagi mereka yang sinonim dengan arena politik apabila 2017 bakal menjelang adalah "Bilakah PRU14?", "Bolehkah UMNO/BN pertahankan takhta pemerintahan?".. Malah ada yang turut sinis mengatakan "Anwar akan bebas pada 2017!".

Adegan politik di Malaysia makin menarik. Bahkan Jejaka berani mengatakan drama & lakon layar perfileman politik negara berada dalam bahagian klimaks dimana di antara kita pasti sinis beranggapan dengan permasyhuran ke bawah duli Tuanku, Sultan Kelantan sebagai DYMM Yang Dipertuan Agong, maka peluang Anwar untuk mendapat pengampunan melalui rayuan yang dibuat besar kemungkinan menjadi kenyataan. Jangan lupa, Allah bersama orang-orang yang sabar!!

Sepanjang tirai 2016, kita dapat melihat keghairahan Pembangkang. Lupakah kita Anwar pernah mengatakan bahawa terdapat pimpinan Umno yang akan keluar dari parti.. Dan ianya terbukti sekarang..

Apa yang silap dalam pemerintahan Najib??

Rasanya tidak banyak ketirisan yang berlaku biarpun ada. Tetapi itu dalam pengurusan dan pentadbiran dalam kerajaan.. Cuba kita kaji pula dimanakah silap pimpinan Najib dalam parti??

Hebat dalam urusan hal negara tidak menjanjikan kepuasan ahli dalam parti. Kerana yang ditendang keluar mahupun yang menghalalkan diri untuk keluar Umno merupakan individu yang berjasa pada negara oleh kerana tugas yang dipikul.. Kita boleh nampak kan setiap hasil kerja puak-puak yang derhaka pada parti ni? Mereka bukanlah calang-calang orang. Kalau lah yang keluar Umno tu tak boleh harap, makan gaji buta, hampeh, tak jalan tugas dengan baik.. Jejaka rasa takkan terhasil macam-macam kejayaan seperti sekarang ni.. Itu jelas menunjukkan mereka tu berkhidmat kepada rakyat.

Jadinya.. Macam yang Jejaka sebutkan tadi.. Cemerlang dalam pengurusan hal negara tak sama dengan kejayaan dalam parti.. Cuba kita fikir, nyanyuk ke Mahathir? Tamak ke Muhyiddin? Kelahapkan mereka-mereka tu?? Jika betul, maka orang gila mana yang menyokong membabi-buta? Kita ni tahu sangat yang menyokong diorang tu hebat-hebat belaka.. Lawyer, engineer, doctor.. So, bodoh ke diorang tu nak sokong bekas ahli Umno yang dikatakan derhaka waima celaka dalam parti tu???

Jika benar kesilapan yang berlaku berpunca dari dalam parti, patutlah diperbetulkan.. Takut nanti terlambat.. Sebab kita tahu, pembangkang juga pandai menguruskan hal negara.. Pembangkang hebat juga membangunkan wassatiah, pembangkang tahu camne nak mendahulukan rakyat dan pembangkang juga tahu taktik mengutamakan pencapaian..

Walaubagaimanapun, Jejaka akui Kerajaan BN hari ni bijak.. Pergunakanlah kebijaksanaan tu.. Fahami maksud "Rakyat Di Dahulukan, Pencapaian Di Utamakan" tu.. Kalau dari akar dah bercelaru, terbelit-belit.. Memang tumbanglah pokok yang rendang.. Gagal dalam parti.. Gagal lah segalanya.. Bila parti keramat UMNO ni sudah tak di ingini.. Jangan mimpilah dapat realisasikan slogan YAB PM tu..

Mana silapnya?? Pentadbiran negara atau pentadbiran Parti? Kerana inilah salah satu punca kehancuran.. Kerana RINGGIT MALAYSIA tak kenal kau parti mana..

Salam 2017.. Sekadar pendapat.... :)

Jejaka Lantang


Wednesday, October 26, 2016

Semua Masalah MB Cakap 'Sabotaj'.. Cara Senang Azmin Buat Duit.

Agak-agak laa bai!! Cermin kelemahan diri tu dulu sebelum memandai nak tembak salah orang lain yang takde kena mengena dalam kamus hidup kau!!!

OKC yakin, ayat-ayat cenggini la yang keluar dari sanubari anak negeri beradat Negeri Sembilan apabila tak pasal-pasal rumahtangga Pakatan Haramjadah Selangor yang berantakan disebabkan kesalahan dan kelalaian sendiri juak-juak Dapig memenangi hati rakyat. Wei.. bai! beradap sikit kalau bercakap tu.. bukan pe'el waghih den nak sabotaj air kat negeri Selangor.

Inilah bukti Selangor punya MB pemalas!! Bukannya nak bersungguh bantu rakyat.. masalah air dituduh sabotaj, masalah jalan tuduh sabotaj, masalah Anwar pun dikata sabotaj.

Senang tul MB Selangor buat duit.. Dah la.. malas nak ceghabih panjang lebar.. Buat sahabt sebangsa seagama OKC di Kajang waima di Semenyih tu.. Buatlah pilihan bijak PRU ni nanti. Korang ada otak, korang ada akal.. biar cerdik sikit kalau nak pilih kerajaan tu..

Mana Mak???

Jam 6.30 petang.
Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.

Ayah baru balik dari sawah.
Ayah tanya Mak, “Along mana?’
Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.”
Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”
Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”
Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”
Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”
Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”
Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”

Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

Dua puluh tahun kemudian
Jam 6.30 petang

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.

Ayah tanya Along, “Mana Mak?”
Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”
Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”
Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”
Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”
Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.
Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”
Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.
Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”
Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.

Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.
Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.
Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nomor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.

Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.

Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”

Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.
Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian
Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”. Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”
Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.

Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak yang kadang-kadang lupa persaan ibu. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah. Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil.

P/S OKC:- Sharekan pada yg lain andai anda sayang ibu anda..
Bagi anak anak baca...😭 😭 😭 👍

Monday, May 23, 2016

Komeng Dedah PAS Sebenarnya Sekutu Umno?



DAP Nga Komeng kata PAS adalah sekutu sulit Umno-BN? Sebabnya PAS degil nak jugak bertanding di PRK K.Kangsar & Sg. Besar.

PAS pulak bagitau DAP jangan nak biadap tunjuk ajar PAS yang dulu beranak dari puak2 komunis ni.

Sape sangka, pertikaian inilah bakal menjadikan impian BN untuk menang.

Tapi jangan tak tahu, PKR juga bijak merancang. Biar la bertimbun isu skandal dan macam2.. PKR yakin mereka mampu bertahan dan merampas kembali kawasan.

Bila bab berebut tempat ni, PAS la hero nya sebab jangan tak tahu saat2 cenggini l

UMNO Perlu Ingat 'Pesan Orang Lama'



Masihkah kau ingat wahai ahli UMNO?
Apakah sudah tak relevan atau memang dah tak boleh pakai lagi pesanan 'otai2' UMNO terdahulu?

Jom laa..wahai Pemuda,Puteri semua kita refresh semula pesanan atuk2 dalam UMNO yang masih ada mahupun yan telah meninggalkan kita..

TUN ABD RAZAK:-

Inilah saya fikir khidmat bakti yang masih ada pada kita, iaitu KEJUJURAN AHLI-AHLI SEKALIAN mendukung cita-cita murni UMNO; KEJUJURAN PIMPINAN UMNO MENJALANKAN TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB. 

Inilah sebabnya saya menggariskan khidmat KEJUJURAN kerana selagi kita jujur dan ikhlas terhadap parti dan rakyat, sudah tentu Allah akan memberkati segala usaha kita itu." - 21 Jun 1975 (Hotel Hilton, Kuala Lumpur).

"Pimpinan UMNO hari ini menyedari benar-benar bahawa PARTI MEMERLUKAN PEMIMPIN YANG JUJUR, YANG BERSIH, YANG BERDEDIKASI kepada parti dan rakyat." - 21 Jun 1975 (Hotel Hilton, Kuala Lumpur).

"Oleh itu amatlah mustahak kita mendapat PEMIMPIN YANG JUJUR, DEDIKASI dan BERSIH PERIBADINYA yang mendapat keyakinan ahli-ahli UMNO dan lebih penting sekali KEPERCAYAAN dan KEYAKINAN seluruh rakyat." - 21 Jun 1975 (Hotel Hilton, Kuala Lumpur).

"Saya pernah katakan dulu dan saya suka mengulangi iaitu kekuatan sesebuah parti politik seperti UMNO ini bergantung kepada KEKUATAN dan INTEGRITI SETIAP AHLINYA. Selagi ahli-ahli UMNO patuh kepada perjuangan parti dan sentiasa menjaga serta mengawasi perjuangan parti dan TIDAK MENYELEWENG, sudah tentulah UMNO akan terus kuat dan teguh." - 21 Jun 1975 (Hotel Hilton, Kuala Lumpur).

Camne plak dgn pesanan Tun M?
To be continue laaa.. Saje nk share.

PENGUMUMAN

Dalam Memperjuangkan Martabat Bangsa dan Maruah Melayu
Jejaka Berharapkan Kepada Rakan-Rakan Sepanji Bersatu Demi "Amar Mak'ruf Nahi Mungkar!!"