Jadi Geng OKC

Join OKC Networkedblog Team

Monday, June 25, 2018

Apasal Sanggup Lompat Parti??

Kenapa sanggup lompat?? Alasan Dan tanggapan, saya melihat perkara ini adalah suatu gejala yang tidak sihat. Kenapa alasan 'demi kebaikan rakyat' digunakan utk menghalalkan tindakan lompat parti?

Jika anda ikhlas mahu Berkhidmat kepada masyarakat setempat, tidak salah pun menjadi adun/mp pembangkang. Malahan langsung tidak salah pun jika tidak menjadi adun atau MP.

Sebagai rakyat biasa pun Anda masih boleh menumpahkan jaksa bakti. Justeru, Kenapa Anda Masuk bertanding, menang dan kemudiannya beralih arah? Mungkin Anda menyatakan keputusan ini dilakukan dgn berat hati Setelah memikirkan segala sudut.  Sudut mana yg anda fikirkan? Adakah anda fikir Anda akan menang jika bertanding seiringan tanpa Bantuan Dan sokongan jentera parti yg berkempen Bagi pihak Anda?

Adakah anda fikir Anda akan menang jika bertanding menggunakan lambang selain Dari lambang parti yg Anda tandingi tersebut? Dan Adakah anda fikir Dari mana sumber kewangan yg dilaburkan bermula dari proses pernamaan calon hingga ke hari Pengundian ( termasuk wang deposit calon, kos memasang poster2 Dan banner2, kos mengadakan ceramah, kos utk berkempen dari rumah je rumah dan lain2 )? Guna duit andakah semua Itu? Ada Anda fikir semua Itu?

Mengambil contoh yg paling dekat, Adun Tambun Tulang, Dato Ismail Kasim yg menyatakan hilang keyakinan kepada pucuk pimpinan sejak tahun 2008. Bagi saya alasan yg digunakan adalah amat dangkal. Selama 10 tahun hilang keyakinan, Dan Selama Itu masih kekal dlm Umno/BN bukan sahaja sebagai ahli,  Tetapi juga sebagai AJK parti samada di peringkat negeri atau pun kebangsaan, Malah sebagai adun BN. Tetapi tiba2 sekarang Baru nak keluar parti. Kenapa Baru sekarang Setelah BN tidak lagi memegang Putrajaya? Kenapa tidak keluar pada tahun 2008? Fikir fikir sendiri lah.

Friday, June 1, 2018

ADAM? Apa Cerita? Wujud Lagi Ke?

Apa jadi dengan Amanah Dana Anak Malaysia  (ADAM)? Masih diteruskan atau dimansuhkan?

Sedangkan kerajaan sekarang sibuk dan ghairah mengutip derma kononnya untuk menampung hutang ber-trillion-trillion ringgit.

Mana2 akaun yang telah dibuat tu, rajin2 la bertanya pada pak menteri baru, manalah tau kut nya dah 'burn' saham anak2 korang.. Masa depan anak kita wajib dipedulikan.

OKC dah tak beranak lagi.. anak pun dah makin membesar, kesian pada mereka yang sudah mempunyai akaun.. Sekadar bertanya untuk pencerahan semua.. Salam Ramadhan..

Thursday, May 31, 2018

Beza kerajaan Educated dulu dengan KERAjaan Uneducated sekarang.


Antara Pengumuman YAB PM Tun Dr. Mahathir Sebaik Selesai Mesyuarat Kabinet Bil.2/2018

1. Bantuan Raya Kakitangan Awam - Gred 42 Ke Bwh
    RM 400.00
    ➡ *BN janji RM500.00*๐Ÿ˜

2. Bantuan Raya Pesara Kerajaan
    RM 200.00
    ➡ *BN janji RM500.00*๐Ÿ˜™

3. Ganti BR1M kepada Bantuan Sara Hidup
    Tidak dimaklumkan jumlah wang
     ➡ *BN janji BR1M RM800 akan dibayar Jun dan Ogos bersama tiga peringkat lagi mengikut amaun berbeza*๐Ÿ˜‰

4. Potongan 50% Bayaran Tol - Dua Hari sebelum Hari Raya
    ➡ *BN janji tol percuma 5 hari cukup untuk pergi dan balik tapi Kerajaan PH umum untuk pergi sahaja. Balik bayar sendiri* ๐Ÿ˜…

5. GST 6%:kepada 0% berkuatkuasa 1 Jun; manakala SST bermula September 2018.
    ➡ *Dulu nak hapuskan GST tapi di 0%, mungkin nak naik balik senang* ๐Ÿ˜‚

6. Program Permata Negara diteruskan tetapi dari di bawah JPM ke Kementerian Pendidikan
    ➡ *Dulu kata bazir dan kaji semula, last2 Kak Mah jugak yang bagus*๐Ÿ˜˜

7. MRT3 dibatalkan.

8. HSR dibatalkan bergantung kepada kajian dengan Kerajaan Singapura.

9. ECRL masih dalam kajian samada diteruskan atau pun tidak.

10. Harga minyak RON95 Kekal RM2.20 manakala R0N97 akan diapungkan mengikut harga pasaran.
      ➡ *Dulu kata nak turunkan harga minyak hingga RM1.50, kononnya atas dasar hutang hingga RM1Trillion - tak jadi turun.*๐Ÿ˜„

11. Mewujudkan Tabung Harapan Negara untuk mengutip derma daripada rakyat.
      ➡ *Kerajaan PH kata nak kurangkan beban rakyat, tapi akhirnya rakyat kena bagi balik*.๐Ÿ˜ญ

Cuba rakyat fikirkan, bagaimana DS Najib boleh memberi lebih banyak bantuan dari segi kewangan dan infrastruktur awam walaupun negara tidak bankrap.

Tapi kini Kerajaan PH buat alasan kononnya disebabkan hutang hampir 1 Trillion, bantuan-bantuan yang dijanjikan dalam manifesto tidak boleh dipenuhi dalam masa terdekat, malah janji Kerajaan BN dulu pun tidak mampu dilaksanakan sekarang.

KENA KENCINGGG๐Ÿ˜…๐Ÿ˜†๐Ÿ˜‚

Wednesday, May 23, 2018

Jangan Bangga Dengan Undi Yang Korang Bagi Kat PH!!

Kadang2 aku kesian dgn org2 kita... Dah kena kencing hidup2 dgn pakatan harapan masih lagi percaya dan nk tunggu 100 hari. Macam2 alasan di beri utk menghalalkan komentar yg mereka tidak di tipu. Di suruh nya kita bersabar, banyak alasan di beri utk menyejukkan hati diantara nya seperti di bawah ini.

1. Hari ini kawin terus mahu dapat anak ke.?
2. Redha je lah tunggu duit 2.6 billion.
3. Bukan senang nk masuk rumah baru kena cuci dulu dn macam2 lagi lah...bla bla bla..

Kamon lah wake up lah.. korang dah kena tipu hidup2 dgn pemimpin yg juga korup dulu kini dan selamanya. Korang rasa dendam dah berbalas kerana BN tumbang kerana undi korang kepada PH. Zaman BN memerintah korang update macam2 kisah hidup korang dlm FB ini. Semua org baca kisah hidup korang hari2.

Posting makan minum, posting melancung keluar negara yg kerap. Posting shopping disana disini. Beli barang mahal2 tunjuk dlm FB.. Macam korang ni hidup senang mewah. Lepas itu komplen kerajaan BN tak adil & korup, macam lah duit dlm bank korang yg kerajaan ambik.. belum di buktikan kesalahan pun dah kata 2.6 billion Najib songlap macam duit itu ambil drp poket korang..

Kamon lah, wake up lah yg sebenarnya korang tak boleh terima kritikan, korang cepat melenting apabila #KapitanMaya post perkara2 yg menyentuh sensiviti dan pendapat yg tak selari drp korang. Wake up lah... ini baru sikit sahaja #KapitanMaya menulis. Tak kan dah tak tahan.. kami hadap perkara yg macam ini dah bertahun tahun kami kool sahaja menghadap tohmahan dan fitnah terhadap kerajaan BN...

Jangan halang kami nk bersuara utk gulungan kami pulak.. Mintak tolong hadap... nk masuk komen di persilakan.. Tapi jangan mengata org bodoh atau datang menyerang dgn maki hamun.. Memang nk kena balun. Terima kasih dan salam hormat..๐Ÿค”๐Ÿค—๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

#kredit:- MayaKapitanFB

Monday, May 21, 2018

Apa Cer Skandal Seks Muhyiddin?? Tutup Kes Ke Apa?


Setiap orang ada kisahnya.. Weii.. aku nak tanya ler, apa kisahnya dengan skandal Muhyiddin?? Banyak2 melayu kat Malaysia ni, apom si nyonya tua ni jugak yang dia nak jilat.. phuii!!

"Sibuk Tanya Skandal 1MDB, Skandal Muhyiddin Dengan Isteri Orang Dah Lupa?"

Ke dah jadi macam kes LGE gak? Maklumlah bila dah pegang tampuk pemerintahan ni.. Macam2 boleh buat.

Friday, May 18, 2018

Kisah & Tauladan:- Benarkah Melayu Mudah Lupa?

Sejarah kehidupan tak pernah menipu. Hanya yang membuka ruang hati untuk ditipu. Janganlah lagi biarkan diri terus dibohongi hanya kerana satu matlamat peribadi yang hanya mereka-mereka yang mengetahui kerana ianya satu rancangan rapi tersendiri.


Lu pikir la sendiri..

Tuesday, January 3, 2017

Naik Hantu Bila Orang Kampung Tak Sokong!



Selepas menginjak lebih dari 90 tahun, nampaknya daya pemikiran warga emas itu telah jauh merosot. Malah mungkin layak dikatakan dari kebolehannya berfikir menggunakan otak di kepala, daya pemikirannya seolah kini bagai berfikir dengan menggunakan ‘kepala lutut’.

Dia menulis di laman blog, mempertahan kenyataannya yang mengatakan BR1M itu merupakan satu bentuk rasuah. Dia menggunakan alasan dengan menyalahkan orang kampung yang memilih Dato’ Seri Najib Tun Razak yang memberikan wang kepada rakyat, sebaliknya dia tidak memberikan apa-apa.

Nampaknya dia seolah-olah tersinggung dengan perbandingan orang-orang kampung yang dia katakan itu. Mungkin malu untuk zahirkan ‘kesipuannya’ di depan orang ramai, maka dia menuduh kebajikan kerajaan itu sebagai rasuah.

Hendak katakan dia ‘katak di bawah tempurung’, rasanya dia sudah puas naik jet mengelilingi dunia ketika lebih dua dekad menjadi Perdana Menteri dulu. Tapi mungkin benar juga kata orang yang mendakwa warga emas itu kini mengalami penyakit ‘alzheimer’.

Jika dia teropong ke negara-negara luar di dunia, khususnya di negara-negara maju dan berpendapatan tinggi, mereka sudah lama melaksanakan bantuan ‘BR1M’ kepada rakyat di negara mereka. Cuma di sana mereka tidaklah menggunakan nama ‘BR1M’.

Kebanyakkan negara luar menggunakan nama elaun sara hidup. Antara golongan yang menerima elaun sara hidup adalah mereka yang berpendapatan rendah, penganggur, suri rumah sepenuh masa, pelajar, gelandangan, ibu tunggal dan ramai lagi.

Bezanya, di negara-negara tersebut mereka mengenakan kadar cukai yang amat tinggi dan difahamkan ada yang kehilangan hampir separuh wang gaji untuk membayar cukai setiap bulan. Cukai yang dipungut kerajaan itulah yang disalurkan kembali kepada rakyat mereka.

Penulis yakin, sekiranya kerajaan Malaysia mengenakan cukai yang tinggi seperti di negara luar itu, mungkin ada di kalangan rakyat di negara ini yang akan ‘bunuh diri’ atau setidak-tidaknya ‘gila sebentar’. Kena bayar 6% pun sudah kecoh bagai kebulur tidak mampu beli beras, bukan?

Berbalik pada hujahnya ‘Najib beri wang, dia tak beri wang pada rakyat’ yang dianggap ‘rasuah’ itu, sukalah penulis menjelaskan bahawa pemberian wang itu merupakan sebahagian dari dasar kebajikan kerajaan yang diberikan kepada rakyat.

Untuk pengetahuan dia, penulis melihat Najib bukanlah seorang Perdana Menteri yang suka memberikan projek kepada kroni-kroni, sanak-saudara mahupun mengkayakan anak-anak beliau. Penulis yakin, Najib tidak mengamalkan tabiat ‘purba kala’ peninggalannya itu.

Sebaliknya, Najib lebih cenderung kepada membahagikan kekayaan negara secara holistik dan kepada rakyat yang layak sahaja. Rakyat yang namanya tersenarai sebagai antara 10 yang terkaya di negara ini tidak layak menerima BR1M.

Lagipun, BR1M diberikan bagi membantu meringankan beban kos sara hidup yang meningkat. Walau tidak menghapuskan beban, sekurang-kurangnya ia meringankan beban. Tidak pernah pula kita dengar mereka yang menerima BR1M itu diwajibkan memberi undi pada BN.

Orang kampung yang dia maksudkan itu mungkin cuba menyampaikan rasa terima kasih mereka kepada Najib dengan bahasa kampung. Maksudnya, orang kampung itu cuba menyampaikan ucapan terima kasihnya kepada Najib dengan terus menyokong BN dan menolak ‘bunga raya’.

Mungkin kerana ‘bunga raya’ selama berkuasa dulu tidak pernah memikirkan cara untuk meringankan beban kenaikan kos sara hidup 1980’an yang meningkat ketara pada tahun 1990’an dan awal millenium dulu. Jadi, janganlah terasa hati jika orang kampung enggan menyokong.

Sekiranya kiasan cara bahasa kampung begitu pun gagal difahami oleh seorang ‘pemikir ulung’, maka mungkin boleh dikatakan daya pemikirannya sudah tidak ‘ulung’ lagi. Jadi, usahkan berkecil hati jika majoriti rakyat jadi lebih bijak dan tidak mampu dia perbodohkan lagi dengan serangan ‘sinikal’nya. Cara itu sudah tidak ‘jalan’, harap dia maklum…
-MyKmu

Tuesday, December 27, 2016

Selamatkanlah UMNO Wahai Pemimpin ku..


Wahai pepimpin UMNO.. Handal urus negara bukan tiket selamat untuk terus bertahkta jika urus tadbir dalam parti huru-hara..

Persoalan yang mungkin terlintas bagi mereka yang sinonim dengan arena politik apabila 2017 bakal menjelang adalah "Bilakah PRU14?", "Bolehkah UMNO/BN pertahankan takhta pemerintahan?".. Malah ada yang turut sinis mengatakan "Anwar akan bebas pada 2017!".

Adegan politik di Malaysia makin menarik. Bahkan Jejaka berani mengatakan drama & lakon layar perfileman politik negara berada dalam bahagian klimaks dimana di antara kita pasti sinis beranggapan dengan permasyhuran ke bawah duli Tuanku, Sultan Kelantan sebagai DYMM Yang Dipertuan Agong, maka peluang Anwar untuk mendapat pengampunan melalui rayuan yang dibuat besar kemungkinan menjadi kenyataan. Jangan lupa, Allah bersama orang-orang yang sabar!!

Sepanjang tirai 2016, kita dapat melihat keghairahan Pembangkang. Lupakah kita Anwar pernah mengatakan bahawa terdapat pimpinan Umno yang akan keluar dari parti.. Dan ianya terbukti sekarang..

Apa yang silap dalam pemerintahan Najib??

Rasanya tidak banyak ketirisan yang berlaku biarpun ada. Tetapi itu dalam pengurusan dan pentadbiran dalam kerajaan.. Cuba kita kaji pula dimanakah silap pimpinan Najib dalam parti??

Hebat dalam urusan hal negara tidak menjanjikan kepuasan ahli dalam parti. Kerana yang ditendang keluar mahupun yang menghalalkan diri untuk keluar Umno merupakan individu yang berjasa pada negara oleh kerana tugas yang dipikul.. Kita boleh nampak kan setiap hasil kerja puak-puak yang derhaka pada parti ni? Mereka bukanlah calang-calang orang. Kalau lah yang keluar Umno tu tak boleh harap, makan gaji buta, hampeh, tak jalan tugas dengan baik.. Jejaka rasa takkan terhasil macam-macam kejayaan seperti sekarang ni.. Itu jelas menunjukkan mereka tu berkhidmat kepada rakyat.

Jadinya.. Macam yang Jejaka sebutkan tadi.. Cemerlang dalam pengurusan hal negara tak sama dengan kejayaan dalam parti.. Cuba kita fikir, nyanyuk ke Mahathir? Tamak ke Muhyiddin? Kelahapkan mereka-mereka tu?? Jika betul, maka orang gila mana yang menyokong membabi-buta? Kita ni tahu sangat yang menyokong diorang tu hebat-hebat belaka.. Lawyer, engineer, doctor.. So, bodoh ke diorang tu nak sokong bekas ahli Umno yang dikatakan derhaka waima celaka dalam parti tu???

Jika benar kesilapan yang berlaku berpunca dari dalam parti, patutlah diperbetulkan.. Takut nanti terlambat.. Sebab kita tahu, pembangkang juga pandai menguruskan hal negara.. Pembangkang hebat juga membangunkan wassatiah, pembangkang tahu camne nak mendahulukan rakyat dan pembangkang juga tahu taktik mengutamakan pencapaian..

Walaubagaimanapun, Jejaka akui Kerajaan BN hari ni bijak.. Pergunakanlah kebijaksanaan tu.. Fahami maksud "Rakyat Di Dahulukan, Pencapaian Di Utamakan" tu.. Kalau dari akar dah bercelaru, terbelit-belit.. Memang tumbanglah pokok yang rendang.. Gagal dalam parti.. Gagal lah segalanya.. Bila parti keramat UMNO ni sudah tak di ingini.. Jangan mimpilah dapat realisasikan slogan YAB PM tu..

Mana silapnya?? Pentadbiran negara atau pentadbiran Parti? Kerana inilah salah satu punca kehancuran.. Kerana RINGGIT MALAYSIA tak kenal kau parti mana..

Salam 2017.. Sekadar pendapat.... :)

Jejaka Lantang


Wednesday, October 26, 2016

Semua Masalah MB Cakap 'Sabotaj'.. Cara Senang Azmin Buat Duit.

Agak-agak laa bai!! Cermin kelemahan diri tu dulu sebelum memandai nak tembak salah orang lain yang takde kena mengena dalam kamus hidup kau!!!

OKC yakin, ayat-ayat cenggini la yang keluar dari sanubari anak negeri beradat Negeri Sembilan apabila tak pasal-pasal rumahtangga Pakatan Haramjadah Selangor yang berantakan disebabkan kesalahan dan kelalaian sendiri juak-juak Dapig memenangi hati rakyat. Wei.. bai! beradap sikit kalau bercakap tu.. bukan pe'el waghih den nak sabotaj air kat negeri Selangor.

Inilah bukti Selangor punya MB pemalas!! Bukannya nak bersungguh bantu rakyat.. masalah air dituduh sabotaj, masalah jalan tuduh sabotaj, masalah Anwar pun dikata sabotaj.

Senang tul MB Selangor buat duit.. Dah la.. malas nak ceghabih panjang lebar.. Buat sahabt sebangsa seagama OKC di Kajang waima di Semenyih tu.. Buatlah pilihan bijak PRU ni nanti. Korang ada otak, korang ada akal.. biar cerdik sikit kalau nak pilih kerajaan tu..

Mana Mak???

Jam 6.30 petang.
Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.

Ayah baru balik dari sawah.
Ayah tanya Mak, “Along mana?’
Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.”
Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”
Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”
Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”
Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”
Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”
Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”

Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

Dua puluh tahun kemudian
Jam 6.30 petang

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.

Ayah tanya Along, “Mana Mak?”
Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”
Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”
Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”
Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”
Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.
Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”
Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.
Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”
Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.

Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.
Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.
Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nomor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.

Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.

Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”

Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.
Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian
Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”. Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”
Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.

Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak yang kadang-kadang lupa persaan ibu. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah. Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil.

P/S OKC:- Sharekan pada yg lain andai anda sayang ibu anda..
Bagi anak anak baca...๐Ÿ˜ญ ๐Ÿ˜ญ ๐Ÿ˜ญ ๐Ÿ‘

Monday, May 23, 2016

Komeng Dedah PAS Sebenarnya Sekutu Umno?



DAP Nga Komeng kata PAS adalah sekutu sulit Umno-BN? Sebabnya PAS degil nak jugak bertanding di PRK K.Kangsar & Sg. Besar.

PAS pulak bagitau DAP jangan nak biadap tunjuk ajar PAS yang dulu beranak dari puak2 komunis ni.

Sape sangka, pertikaian inilah bakal menjadikan impian BN untuk menang.

Tapi jangan tak tahu, PKR juga bijak merancang. Biar la bertimbun isu skandal dan macam2.. PKR yakin mereka mampu bertahan dan merampas kembali kawasan.

Bila bab berebut tempat ni, PAS la hero nya sebab jangan tak tahu saat2 cenggini l

UMNO Perlu Ingat 'Pesan Orang Lama'



Masihkah kau ingat wahai ahli UMNO?
Apakah sudah tak relevan atau memang dah tak boleh pakai lagi pesanan 'otai2' UMNO terdahulu?

Jom laa..wahai Pemuda,Puteri semua kita refresh semula pesanan atuk2 dalam UMNO yang masih ada mahupun yan telah meninggalkan kita..

TUN ABD RAZAK:-

Inilah saya fikir khidmat bakti yang masih ada pada kita, iaitu KEJUJURAN AHLI-AHLI SEKALIAN mendukung cita-cita murni UMNO; KEJUJURAN PIMPINAN UMNO MENJALANKAN TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB. 

Inilah sebabnya saya menggariskan khidmat KEJUJURAN kerana selagi kita jujur dan ikhlas terhadap parti dan rakyat, sudah tentu Allah akan memberkati segala usaha kita itu." - 21 Jun 1975 (Hotel Hilton, Kuala Lumpur).

"Pimpinan UMNO hari ini menyedari benar-benar bahawa PARTI MEMERLUKAN PEMIMPIN YANG JUJUR, YANG BERSIH, YANG BERDEDIKASI kepada parti dan rakyat." - 21 Jun 1975 (Hotel Hilton, Kuala Lumpur).

"Oleh itu amatlah mustahak kita mendapat PEMIMPIN YANG JUJUR, DEDIKASI dan BERSIH PERIBADINYA yang mendapat keyakinan ahli-ahli UMNO dan lebih penting sekali KEPERCAYAAN dan KEYAKINAN seluruh rakyat." - 21 Jun 1975 (Hotel Hilton, Kuala Lumpur).

"Saya pernah katakan dulu dan saya suka mengulangi iaitu kekuatan sesebuah parti politik seperti UMNO ini bergantung kepada KEKUATAN dan INTEGRITI SETIAP AHLINYA. Selagi ahli-ahli UMNO patuh kepada perjuangan parti dan sentiasa menjaga serta mengawasi perjuangan parti dan TIDAK MENYELEWENG, sudah tentulah UMNO akan terus kuat dan teguh." - 21 Jun 1975 (Hotel Hilton, Kuala Lumpur).

Camne plak dgn pesanan Tun M?
To be continue laaa.. Saje nk share.

Tuesday, May 17, 2016

Abang Kastam kena sound pak guard bila tunjuk pistol depan tetamu hotel!!



Salam Dunia..

Lama tul Jejaka tak menaip.. Busy dengan rutin harian. Namun, la ni Jejaka nak share skit la pengalaman Jejaka gi bercuti baru-baru ni. Lokasi dalam negara jer.. Mana la mampu kita nak gi oversea kalo gaji tak setaraf orang2 menteri..

Berbalik pada kesahnya.. Jejaka bercuti la di sebuah kawasan peranginan negara yg cukup popular.. Bila sampai dekat hotel..macam biasa kerja check in bermula.. Dalam masa yg sama ada ler sekeluarga singh turut check in kat hotel tu.. Tetiba si anak singh tu cakap kat ayah dia ada orang bawak pistol masuk hotel.

Jejaka pun tercari-cari la jugak malaun mana yg bengong bawak senjata masuk resort ni.. Laaaa.. Rupa-rupanya mamat beruniform dari Kastam DiRaja Malaysia..

Jejaka difahamkan diorg ada meeting day kat resort tu.. Okaylah, tapi persoalannya ape kejadahnya ko nak bawak dan pamerkan pistol ko tu depan budak2 yang ramai kat lobby resort?? Ketua Jabatan yg ada pun buat tak tahu..

Nak jadikan cerita, ada la satu uncle cina tu yg perasan situasi yg sedang berlaku..terus pergi mengadu kepada pihak security..

Jejaka tabik springgg toink toink toink kat pakcik guard tu yg selamba sound ketua penolong pengarah Kastam.. ( aku x sure KP bahagian mana..).
"Encik, peraturan hotel x bleh bawak senjata.. Kalo bwk pun mintak tolong sorok2 kan skit.. Ade guest kami yg mula rasa x selesa" kata pakcik guard tu..

Moralnya kat sini, kalo ye pun ada kuasa pegang senjata, ikut logik akal la bro.. Tak payah la nk poyo tunjuk pistol depan orang ramai.. Polis yg escort menteri tu pun tau nk cover pistolnya.. Sekali aku bagi pistol aku sumbat mulut ko baru ko tau!!

Nyembang....

Monday, June 15, 2015

Nukilan Rasa Buat Islam Umno, Pas, Pkr


Kadang - kadang sahabat yang suka belanja kita makan, bukan kerana mereka berharta tapi sebab mereka meletakkan persahabatan melebihi duit......

Kadang - kadang sahabat yang rajin bekerja, bukan kerana mereka tunjuk pandai tapi sebab mereka memahami maksud tanggungjawab.......

Kadang - kadang sahabat yang memohon maaf dulu selepas pergaduhan, bukan kerana mereka salah tapi sebab mereka menghargai orang di sekeliling mereka......

Kadang - kadang yang sukarela membantu kita, bukan kerana mereka berhutang apa-apa tapi sebab mereka lihat kita sebagai seorang sahabat......

Kadang-kadang sahabat yang selalu SMS DAN WATTSAPP anda, bukan kerana mereka tak de benda lain nak buat tapi sebab mereka INGAT PADA ANDA.......

Satu hari, kita semua akan terpisah, kita akan terkenangkan pelbagai perbualan dan impian yang kita ada.

Hari berganti hari, bulan, tahun, hingga hubungan ini menjadi asing........

Satu hari anak2 kita akan jumpa gambar kita dan bertanya,
"Siapa mereka semua tu?".....
Dan kita tersenyum dengan air mata yang tidak kelihatan kerana hati ini terusik dengan kata yang sayu, lalu berkata,
"DENGAN MEREKALAH SAYA ADA HARI YANG PALING INDAH DALAM HIDUP SAYA." .... ..

TERIMA KASIH SAHABAT
Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak boleh kembali :      
          1. Waktu        
          2. Kata-kata      
          3 . Kesempatan        

Ada 3 Hal yg dapat menghancurkan hidup seseorg:
          1. Kemarahan      
          2. Keangkuhan      
          3. Dendam  

 Ada 3 Hal yg tidak boleh hilang:
          1. Harapan        
          2. Keikhlasan        
          3. Kejujuran        

 Ada 3 Hal yg plg berharga:
          1. Kasih Sayang ..        
          2. Cinta        
          3. Kebaikan        

 Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak pernah pasti :        
          1. Kekayaan      
          2. Kejayaan        
          3. Mimpi        

 Ada 3 Hal yg membentuk watak seseorg :        
          1. Komitmen        
          2. Ketulusan        
          3. Kerja keras        

 Ada 3 Hal yg membuat kita sukses :
          1. Tekad        
          2. Kemahuan        
          3. Fokus

 Ada 3 Hal yg tidak pernah kita tahu :
          1. Rezeki ..        
          2. Umur        
          3. Jodoh        

TAPI, ada 3 Hal dalam hidup yg PASTI :    
          1. Tua        
          2. Sakit        
          3. Kematian.  

Ya  Tuhan, insan yg membaca ini adalah insan yg kuat, sabar, pengasih & penyayang - maka sayangilah dia serta kasihilah dia, bantulah dia meningkatkan taraf kehidupannya, murahkan rezekinya, sihatkan tubuh badannya, jika dia melangkah, selamatkanlah dia, permudahkan & lancarkan segala pekerjaannya..        
Salam Ramadhan Kosong-Kosong:
OrangKampungCyber

Thursday, May 21, 2015

Kalaulah Melayu Milenium Sedar Agenda DAP/MCA.. Pasti Tak Sampai Hajat Mereka


Salam ukhuwah.. Telah lama OKC tak menulis, inin kerana masalah kesihatan. Namun, disebalik permasalahan itu, masih sempat mencari bukti bahawa Malaysia makin hampir diambang kemusnahan kemelayuan.

Ini lah hakikat setelah saya menemui sekeping risalah, dimana ianya adalah risalah asal dlm bahasa Cina yg telah saya alihkan ke dlm bahasa Melayu. Saya terima risalah ini semasa saya berada di Melaka. Oleh kerana saya boleh bertutur dlm bahasa Cina dan bergauldgn org Cina mereka mengedarkan risalah ini kerana menyangka saya org Cina…

Petikan dari risalah ini yang diterjemahkan ke dalam Bahasa MelayuTajuk : MALAYSIA, RAKYAT CINA, DAP DAN SELURUHNYA.

Rencana ini akan mengingatkan kita semua supaya menyedari hakikat matlamat perjuangan bangsa Cina Malaysia. Malaysia harus berada dalam didikan Cina mulai masa ini telah meningkat maju hingga dapat menguasai pelbagai aspek pembangunan dan ini diakui oleh pemimpin Melayu sendiri. Orang Cina telah banyak mencapai kejayaan dan kekayaan.

Wang ringgit sudah tidak menjadi masalah lagi. Kita dapat MEMBELI KERAKYATAN DENGAN HARGA RM50 SAHAJA. Saya ingin menyatakan bahawa kaum Cina patut bersepadu DEMI MERUNTUHKAN BANGSA MELAYU.

Dahulu kini atau masa akan datang Malaysia akan berada di dlaam tangan bangsa kita, bangsa kita bangsa Cina. PEMIMPIN MELAYU AMAT LEMAH DAN BANYAK YANG PANDAI BERLAGAK DARIPADA MENJAGA KEPENTINGAN BANGSA SENDIRI.

Maka dengan adanya kesempatan ini perjuangan kita berhasil dan kemenangan dalam 20 arena politik dan tenaga sukarela kita.

Ayuh... kita hapuskan hasrat murni sesetengah pemimpin Melayu agar kedudukan kita tidak terjejas dan bangsa MELAYU TERUS MUNDUR DI BAWAH TELUNJUK KITA.

Kita tanamkan sikap boros, murah hati dan suka memberikan pinjaman wang kepada bangsa Melayu agar mereka akan memuji tindakan kita dan mereka memuji orang Cina kaya dengan ilmu psikologi dan wang ringgit yang dapat menenggelami mata orang Melayu.

Hingga kini undang-undang diberi dan dibubarkan suara kita adalah utama. Pada masa ini, ramai pemimpin yang takut akan suara-suara kita tetapi orang yang paling kita takuti ialah DR MAHATHIR yang sekarang ini di belakang kerajaan.

Mari kita bersatu padu demi keuntungan dan perniagaan yg menjadi bidang bangsa Cina mulia.

MULA-MULA KITA TUMPANG NEGARA ORG KEMUDIAN KITA JAJAH DENGAN CARA YG BERKESAN DAN RAPI. SEMUA PEMIMPIN DAP ADA MATLAMATNYA. INI MUNGKIN DALAM DUA ATAU TIGA PILIHANRAYA LAGI. KEMUDIAN KITA AKAN BERKUASA SEPENUHNYA DAN AKAN MEMECAH-BELAHKAN PEMIMPIN MELAYU YANG BODOH ITU.

Pemimpin orang Melayu itu sama seperti mereka berniaga iaitu modal banyak tetapi bodoh tidak mendapat keuntungan.

Rancangan bangsa Melayu bodoh dan dikatakan tidak berjaya lembab, kerja lambat dan banyak menggunakan wang dan ini merugikan mereka sendiri SIKAP DENGKI ORANG MELAYU SENDIRI SEMAKIN MENINGKAT DAN MENYERONOKKAN KITA.

Kita bangsa Cina jangan sayang wang ringgit kerana ini SENJATA KITA UTK MENGUASAI EKONOMI MALAYSIA dan kita cuba sedaya upaya utk menjatuhkan perniagaan mereka.

Sehingga kini kita telah menjatuhkan 15% daripada perniagaan mereka.Kita mesti berjuang dan menjaga kaum kita.

Kita jadikan orang Melayu kolot dan bodoh macam Papua New Guinea (macam org asli, macam orang binatang).

Kemudian kita beri ubat dan racun agar mereka khayal dan asyik serta lahap pada orang Melayu. Biar kita bertolak ansur secara bangsa kita dan berpura2 hormat kepada mereka dan memanggil mereka Tuan atau Encik agar mereka kembang bontot (bangga).

Apatah lagi kalau kita memuji-muji mereka. KALAU PERLU MASUK ISLAM PUN TAK MENGAPA…Ini boleh jadi lebih baik kerana dapat menjalankan dakyah dalam diam-diam tanpa disyaki.

Kita buat-buat percaya kepada agama mereka dan membiarkan mereka merasa bahawa kita menghormati mereka.

Inilah senjata kita iaitu menjaga anak-anak kita dan generasi kita dari lembah DADAH kerana dadahlah yang merosakkan akhlak manusia.

KITA GUNAKAN DADAH UNTUK MEROSAKKAN ORANG MELAYU yang BAKAL MEMIMPIN NEGARA MEREKA HINGGA…sahaja hampir 60% kemajuan ini tercapai dgn selamat dari ilmu orang Melayu akan pudar dan tidak akan berguna lagi kerana dipengaruhi dadah yg kita beri.

Dalam 10 hingga 15 tahun lagi cerdik, pandai Melayu akan hilang dan generasi akan datang semuanya akan lemah dan hilang ilmu mereka.

SAYA RASA TAKUT, DENGAN ILMU TAUHID DAN BATIN, TETAPI TELAH HILANG DAN DISEBABKAN FITRAH KITA.

BIAR ILMU MEMPERTAHANKAN MEREKA YANG HANDAL-HANDAL ITU AKAN BERPECAH BELAH DAN SETERUSNYA KITA BUNUH ORANG MELAYU DAN KITA PECAH-BELAHKAN MEREKA DGN MENGGUNAKAN DAKWAH KERANA MEREKA BERPEGANG KEPADA DAKWAH AJARAN MEREKA YANG MUDAH DIPESONGKAN.

Ternyata kita telah Berjaya melakukan dgn mengelirukan pemimpin ABIM dan melagakan dengan “PAS”.

Dengan ini kita dapat memecahkan parti PAS dan UMNO. Mungkin. Kita memecahkan pemimpin sama-sama mereka dalam kelompok yang lebih kecil lagi. Sabah dan Sarawak akan berpecah dari Malaysia atas angkara kita dan di bawah pimpinan Mahathir yg telah tua dan mementingkan diri sendiri.

Maka kita akan menjadikan Malaysia Negara kita apabila beliau tiada dan di sinilah berlakunya punca keruntuhan mereka seperti mana TUN ABDUL RAZAK DAN TUN DR. ISMAIL ORANG KUAT MELAYU yang telah tiada.

Kita harus aktif dengan persatuan kita dan dari persatuan kita berdamping dan dapat tahu apa yg harus berlaku demi cita-cita kita.

Di sekolah sudahpun Guru-guru Cina memupuk rasa benci kalau boleh membunuh bangsa Melayu. Sepandai-pandai Melayu akhirnya Melayu hilang.

Dari pandai-pandai murid melayu, hanya 20% hingga 30% yg berjaya. Lihat di hospital lebih 80% terdiri dair kaum Cina. Oleh itu ramai dapat menolong kita bergembira dan berusaha lagi supaya tidak terbuang peluang ini.

RAHSIA KERAJAAN, RAHSIA POLIS MAHUPUN TENTERA, KITA USAH RISAU, KERANA KITA ADA ORG DALAM. PEREMPUAN, JUDI, ARAK DAN DADAH SEMUA DAPAT MEMBANTU KITA…

Adakah saudara Cina tidak bersemangat berganding bahu dgn saya? Saya yakin ini adalah benar. Orang Cina terkenal dengan sikap bersatu padu dan berkelompok dari dulu lagi.

Marilah kita sama-sama berjuang di samping pemimpin Cina yg berkaliber.

DAP akan menjadi kuat, jadi kita akan mewujudkan semua semangat datuk nenek kita terulung di Malaysia.

Pemimpin-pemimpin hebat kita sedang berusaha mahu menawan negeri Melayu yang kuat.

Contoh seperti Johor. Bila yang paling kuat berjaya ditawan, negeri yang lain akan lagi senang. Kita pun sudah diberi bantuan Singapore.

Kita dahulu yg pandai bersyarah di Melaka dahulu. Marilah kita memuji perjuangan Hang Li Poh dan laksamana Shing Ho Yang berjaya memikat dan membuktikan ada raja melayu dahulu yg senang diperdayakan dengan ramai orang Cina ke Melaka.

Inilah perjuangan kita.Saya sangat berharap agar semua orang Cina menumpaskan hak orang Melayu kepada hak org Cina.

Bangunlah bangsa Cina dengan apa sekalipun walaupun terpaksa melakukannya dalam paksaan.

Kejayaan kita berasaskan kerjasama serta persefahaman bangsa Cina yang sememangnya cerdik pandai….Ke arah matlamat kita:….

MALAYSIA HAK ORANG CINA 10 TAHUN LAGI. PERHATIAN Org2 Melayu insaflah dgn catatan ini, drpd hamba Allah yg cintakan agama, bangsa dan tanahair.

Wallahualam.

Monday, March 16, 2015

Buat Program Agama Pun Juak PAS Kata Membazir??


Nak di maki kang..Orang Islam..Tapi kalo dibiarkan rosak Islam dimata kafir lahanat yan lapar melihat kehancuran Islam..
Ni la payahnya kalo berkiblatkan Bulan dan Roket..

Beri Laluan Siasatan Audit 1MDB - MBNS


Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan meminta mana-mana pihak atau individu supaya berhenti memfitnah 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

“Cukuplah tu…serahkan kepada Ketua Audit Negara menjalankan tugasnya dan selepas itu serahkan laporan yang diperolehi kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) untuk diteliti sebelum diumumkan.

Kita beri pada pihak yang benar-benar mempunyai kelayakan dan kewibawaan. Biar PAC yang umumkan keputusan laporan audit itu ‘tanpa rasa takut atau pilih kasih’,” katanya kepada pemberita di Port Dickson, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tohmahan yang didakwa dibuat oleh pihak tertentu mengenai 1MDB walaupun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini telah mengarahkan Ketua Audit Negara untuk mengaudit secara bebas akaun 1MDB.

Mohamad ditemui selepas merasmikan Pusat Internet 1Malaysia (PI1M) Linggi dekat sini yang dijayakan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Katanya jika terbukti ada salah laku, biar undang-undang yang menentukan.

Ketika berucap pada majlis itu, beliau berkata kecanggihan teknologi dan kemudahan internet haruslah dimanfaatkan sepenuhnya oleh orang ramai terutamanya golongan belia.

“Gunakanlah kemudahan yang disediakan dengan penuh rasa tanggungjawab. Oleh itu, jangan jadikan internet sebagai medium untuk menyebarkan maklumat yang tidak tepat, berunsur fitnah, memburukkan imej seseorang dan mengganggu-gugat keselamatan orang awam dan juga negara,” katanya.

Katanya penyebaran berita palsu juga boleh mencetuskan panik dalam kalangan masyarakat, boleh menyebabkan berlakunya pergaduhan dan perpecahan dalam kalangan masyarakat yang berbilang kaum.

“Justeru, kita perlulah sensitif dan menghormati orang lain,” katanya.

PI1M Linggi merupakan pusat yang pertama dibangunkan di daerah Port Dickson. Sehingga kini, terdapat sebanyak 29 PI1M beroperasi di Negeri Sembilan. -Bernama

Kita tunggulah siasatan , kalau bab KETUM sampai nak masuk 7 tahun boleh tunggu ! 

Tuesday, February 24, 2015

Sekor Baghal PAS Akan Sertai Sepahtu Dalam MLM 2015??




Mujurlah musim Maharaja Lawak Mega (MLM) 2014 sudah pun melabuhkan tirainya baru baru ini.....

Fenomena hiburan segmen komedi telah mendominasikan industri hiburan tanahair semenjak MLM diadakan bermula beberapa tahun yang lalu.

MLM 2014 sepanjang tempoh bersiaran yang memakan masa hampir 12 minggu membuatkan pengikut pengikut setianya melekat dihadapan set telivisyen setiap Jumaat dari jam 10.00 malam dan rancangan berbentuk hiburan ini menyumbangkan keakraban dalam famili kerana diminati oleh setiap peringkat usia....

Sebut sahaja MLM sudah pasti nama nama seperti Sepahtu, Nabil, SYJ, Bocey, Shiro sentiasa dibibir para penonton setia rancangan ini. Pada tahun ini gelaran Juara MLM menjadi milik kumpulan dari Sabah iaitu ZERO.

Sewaktu peringkat Final MLM 2014 ramai yang menyaksikan saingan sengit diantara Sepahtu selaku juara bertahan dengan ZERO kumpulan tiga beradik dari negeri dibawah bayu.

Jelas terbukti keupayaan Sepahtu yang terdiri dari Jepp dan Shuib tidak menyengat kerana mereka lebih "menjadi" jika beraksi tiga orang. Pada musim yang lepas Sepahtu membawa Rahim R2 untuk menggantikan Mamat Sepah dan mereka berjaya menjadi Juara.

Pada musim kali ini Rahim R2 membuat keputusan meninggalkan Sepahtu untuk menyertai kumpulan baru JALOR bersama Joey dan Along.

Sebenarnya pada peringkat awal MLM 2014 dari minggu pertama sehingga minggu ke tiga, Sepahtu tampil sebagai peserta kumpulan yang dianggotai oleh 3 orang : Jepp, Shuib dan Ilya Senario seorang bertaraf Otai dalam industri hiburan komedi sejak awal tahun 90an.

Namun begitu disebabkan masalah kesihatan, Ilya terpaksa mengundurkan diri maka perjuangan Sepahtu hanya diteruskan oleh Jepp dan Shuib. Sehubungan dengan itu, pemerhati industri dunia hiburan akur dengan hakikat Sepahtu hanya ada "UMPHH" jika beraksi 3 orang....

Semalam persada politik tanahair telah menyaksikan seorang Ahli Politik dari PAS berjaya membuat lawak yang cukup hebat...! Punchline komedi yang dipersembahkan siang tadi berjaya mendapat 5 Bintang...!!

Malah kehebatan Ahli Politik PAS itu berlawak dan berjenaka siang tadi telah berjaya juga mendapat anugerah Man Of The Match.

Sejajar dengan mengisi kekosongan kumpulan Sepahtu, adalah satu solusi yang sangat baik jika Ahli Politik dari parti PAS ini menyertai Jepp dan Shuib. Kehebatan Ahli Politik dari PAS yang kaya dengan pelbagai Punchline yang lucu sudah pasti dapat melengkapi rencah komedi bersama Jepp dan Shuib.

Monday, February 23, 2015

PAS Kena Halau Dari Pakatan Oleh DAPigs


PAS dilihat bukan lagi sebahagian daripada gabungan Pakatan Rakyat jika terus membentangkan rang undang-undang pindaan hudud pada 18 Mac depan, kata anggota parlimen DAP.

Gobind Singh berkata, ini kerana, ia bukan sebahagian daripada dasar bersama gabungan tiga parti pembangkang itu.

“PAS tidak patut memberi amaran kepada DAP untuk tidak mencampuri urusan Kelantan,” kata Gobind yang juga pemimpin DAP Selangor.

“PAS harus ingat bahawa selagi ia memilih kekal dalam Pakatan, DAP bukan sahaja mempunyai hak tetapi terikat dengan tanggungjawab untuk memastikan PAS tidak bertindak menjejaskan kerangka dasar bersama Pakatan.”

Dalam kenyataannya hari ini, Gobind berkata PAS harus menghormati keputusan yang dibuat oleh mesyuarat kepimpinan tertinggi sebelum ini.

Jika pindaan itu diteruskan, katanya, pemimpin PAS harus berani mengakui bahawa mereka memaksa parti itu menjauhi Pakatan, sekali gus menyebabkan kewibawaannya memperkukuh Pakatan dipersoal.

Wednesday, February 11, 2015

Siapa Ketua Umum PKR Yang Baru??



Selesailah siri perbicaraan Anwar Ibrahim dgn rekod penangguhan perbicaraan 115 kali dlm jangka masa melebihi 5 tahun. Kalau kerusi mahkamah tersebut boleh bercakap pasti dia pun minta anwar ibrahim bertaubat dan jangan lagi datang ke situ.

Saya pasti selepas ini Azmin Ali akan mencabar Wan Azizah dalam untuk kerusi terpenting PKR kerana ianya bukan lagi parti untuk anwar menjadi perdana menteri.

Seperkara lagi, saya harap tiada lagi perdana menteri yang akan poyo poyonya membebaskan Anwar dari penjara. Kesian kat Anwar nak kena berceramah sana sini lagi. Kalau dibebaskan lagi Anwar pun tepuk dahi tak percaya dengan kerajaan BN. Hormatilah mahkamah. Tak perlulah juga mana-mana menteri yg sibuk-sibuk nak apply passport untuk Anwar…

PENGUMUMAN

Dalam Memperjuangkan Martabat Bangsa dan Maruah Melayu
Jejaka Berharapkan Kepada Rakan-Rakan Sepanji Bersatu Demi "Amar Mak'ruf Nahi Mungkar!!"