Jadi Geng OKC

Join OKC Networkedblog Team

Monday, June 15, 2015

Nukilan Rasa Buat Islam Umno, Pas, Pkr


Kadang - kadang sahabat yang suka belanja kita makan, bukan kerana mereka berharta tapi sebab mereka meletakkan persahabatan melebihi duit......

Kadang - kadang sahabat yang rajin bekerja, bukan kerana mereka tunjuk pandai tapi sebab mereka memahami maksud tanggungjawab.......

Kadang - kadang sahabat yang memohon maaf dulu selepas pergaduhan, bukan kerana mereka salah tapi sebab mereka menghargai orang di sekeliling mereka......

Kadang - kadang yang sukarela membantu kita, bukan kerana mereka berhutang apa-apa tapi sebab mereka lihat kita sebagai seorang sahabat......

Kadang-kadang sahabat yang selalu SMS DAN WATTSAPP anda, bukan kerana mereka tak de benda lain nak buat tapi sebab mereka INGAT PADA ANDA.......

Satu hari, kita semua akan terpisah, kita akan terkenangkan pelbagai perbualan dan impian yang kita ada.

Hari berganti hari, bulan, tahun, hingga hubungan ini menjadi asing........

Satu hari anak2 kita akan jumpa gambar kita dan bertanya,
"Siapa mereka semua tu?".....
Dan kita tersenyum dengan air mata yang tidak kelihatan kerana hati ini terusik dengan kata yang sayu, lalu berkata,
"DENGAN MEREKALAH SAYA ADA HARI YANG PALING INDAH DALAM HIDUP SAYA." .... ..

TERIMA KASIH SAHABAT
Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak boleh kembali :      
          1. Waktu        
          2. Kata-kata      
          3 . Kesempatan        

Ada 3 Hal yg dapat menghancurkan hidup seseorg:
          1. Kemarahan      
          2. Keangkuhan      
          3. Dendam  

 Ada 3 Hal yg tidak boleh hilang:
          1. Harapan        
          2. Keikhlasan        
          3. Kejujuran        

 Ada 3 Hal yg plg berharga:
          1. Kasih Sayang ..        
          2. Cinta        
          3. Kebaikan        

 Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak pernah pasti :        
          1. Kekayaan      
          2. Kejayaan        
          3. Mimpi        

 Ada 3 Hal yg membentuk watak seseorg :        
          1. Komitmen        
          2. Ketulusan        
          3. Kerja keras        

 Ada 3 Hal yg membuat kita sukses :
          1. Tekad        
          2. Kemahuan        
          3. Fokus

 Ada 3 Hal yg tidak pernah kita tahu :
          1. Rezeki ..        
          2. Umur        
          3. Jodoh        

TAPI, ada 3 Hal dalam hidup yg PASTI :    
          1. Tua        
          2. Sakit        
          3. Kematian.  

Ya  Tuhan, insan yg membaca ini adalah insan yg kuat, sabar, pengasih & penyayang - maka sayangilah dia serta kasihilah dia, bantulah dia meningkatkan taraf kehidupannya, murahkan rezekinya, sihatkan tubuh badannya, jika dia melangkah, selamatkanlah dia, permudahkan & lancarkan segala pekerjaannya..        
Salam Ramadhan Kosong-Kosong:
OrangKampungCyber

Thursday, May 21, 2015

Kalaulah Melayu Milenium Sedar Agenda DAP/MCA.. Pasti Tak Sampai Hajat Mereka


Salam ukhuwah.. Telah lama OKC tak menulis, inin kerana masalah kesihatan. Namun, disebalik permasalahan itu, masih sempat mencari bukti bahawa Malaysia makin hampir diambang kemusnahan kemelayuan.

Ini lah hakikat setelah saya menemui sekeping risalah, dimana ianya adalah risalah asal dlm bahasa Cina yg telah saya alihkan ke dlm bahasa Melayu. Saya terima risalah ini semasa saya berada di Melaka. Oleh kerana saya boleh bertutur dlm bahasa Cina dan bergauldgn org Cina mereka mengedarkan risalah ini kerana menyangka saya org Cina…

Petikan dari risalah ini yang diterjemahkan ke dalam Bahasa MelayuTajuk : MALAYSIA, RAKYAT CINA, DAP DAN SELURUHNYA.

Rencana ini akan mengingatkan kita semua supaya menyedari hakikat matlamat perjuangan bangsa Cina Malaysia. Malaysia harus berada dalam didikan Cina mulai masa ini telah meningkat maju hingga dapat menguasai pelbagai aspek pembangunan dan ini diakui oleh pemimpin Melayu sendiri. Orang Cina telah banyak mencapai kejayaan dan kekayaan.

Wang ringgit sudah tidak menjadi masalah lagi. Kita dapat MEMBELI KERAKYATAN DENGAN HARGA RM50 SAHAJA. Saya ingin menyatakan bahawa kaum Cina patut bersepadu DEMI MERUNTUHKAN BANGSA MELAYU.

Dahulu kini atau masa akan datang Malaysia akan berada di dlaam tangan bangsa kita, bangsa kita bangsa Cina. PEMIMPIN MELAYU AMAT LEMAH DAN BANYAK YANG PANDAI BERLAGAK DARIPADA MENJAGA KEPENTINGAN BANGSA SENDIRI.

Maka dengan adanya kesempatan ini perjuangan kita berhasil dan kemenangan dalam 20 arena politik dan tenaga sukarela kita.

Ayuh... kita hapuskan hasrat murni sesetengah pemimpin Melayu agar kedudukan kita tidak terjejas dan bangsa MELAYU TERUS MUNDUR DI BAWAH TELUNJUK KITA.

Kita tanamkan sikap boros, murah hati dan suka memberikan pinjaman wang kepada bangsa Melayu agar mereka akan memuji tindakan kita dan mereka memuji orang Cina kaya dengan ilmu psikologi dan wang ringgit yang dapat menenggelami mata orang Melayu.

Hingga kini undang-undang diberi dan dibubarkan suara kita adalah utama. Pada masa ini, ramai pemimpin yang takut akan suara-suara kita tetapi orang yang paling kita takuti ialah DR MAHATHIR yang sekarang ini di belakang kerajaan.

Mari kita bersatu padu demi keuntungan dan perniagaan yg menjadi bidang bangsa Cina mulia.

MULA-MULA KITA TUMPANG NEGARA ORG KEMUDIAN KITA JAJAH DENGAN CARA YG BERKESAN DAN RAPI. SEMUA PEMIMPIN DAP ADA MATLAMATNYA. INI MUNGKIN DALAM DUA ATAU TIGA PILIHANRAYA LAGI. KEMUDIAN KITA AKAN BERKUASA SEPENUHNYA DAN AKAN MEMECAH-BELAHKAN PEMIMPIN MELAYU YANG BODOH ITU.

Pemimpin orang Melayu itu sama seperti mereka berniaga iaitu modal banyak tetapi bodoh tidak mendapat keuntungan.

Rancangan bangsa Melayu bodoh dan dikatakan tidak berjaya lembab, kerja lambat dan banyak menggunakan wang dan ini merugikan mereka sendiri SIKAP DENGKI ORANG MELAYU SENDIRI SEMAKIN MENINGKAT DAN MENYERONOKKAN KITA.

Kita bangsa Cina jangan sayang wang ringgit kerana ini SENJATA KITA UTK MENGUASAI EKONOMI MALAYSIA dan kita cuba sedaya upaya utk menjatuhkan perniagaan mereka.

Sehingga kini kita telah menjatuhkan 15% daripada perniagaan mereka.Kita mesti berjuang dan menjaga kaum kita.

Kita jadikan orang Melayu kolot dan bodoh macam Papua New Guinea (macam org asli, macam orang binatang).

Kemudian kita beri ubat dan racun agar mereka khayal dan asyik serta lahap pada orang Melayu. Biar kita bertolak ansur secara bangsa kita dan berpura2 hormat kepada mereka dan memanggil mereka Tuan atau Encik agar mereka kembang bontot (bangga).

Apatah lagi kalau kita memuji-muji mereka. KALAU PERLU MASUK ISLAM PUN TAK MENGAPA…Ini boleh jadi lebih baik kerana dapat menjalankan dakyah dalam diam-diam tanpa disyaki.

Kita buat-buat percaya kepada agama mereka dan membiarkan mereka merasa bahawa kita menghormati mereka.

Inilah senjata kita iaitu menjaga anak-anak kita dan generasi kita dari lembah DADAH kerana dadahlah yang merosakkan akhlak manusia.

KITA GUNAKAN DADAH UNTUK MEROSAKKAN ORANG MELAYU yang BAKAL MEMIMPIN NEGARA MEREKA HINGGA…sahaja hampir 60% kemajuan ini tercapai dgn selamat dari ilmu orang Melayu akan pudar dan tidak akan berguna lagi kerana dipengaruhi dadah yg kita beri.

Dalam 10 hingga 15 tahun lagi cerdik, pandai Melayu akan hilang dan generasi akan datang semuanya akan lemah dan hilang ilmu mereka.

SAYA RASA TAKUT, DENGAN ILMU TAUHID DAN BATIN, TETAPI TELAH HILANG DAN DISEBABKAN FITRAH KITA.

BIAR ILMU MEMPERTAHANKAN MEREKA YANG HANDAL-HANDAL ITU AKAN BERPECAH BELAH DAN SETERUSNYA KITA BUNUH ORANG MELAYU DAN KITA PECAH-BELAHKAN MEREKA DGN MENGGUNAKAN DAKWAH KERANA MEREKA BERPEGANG KEPADA DAKWAH AJARAN MEREKA YANG MUDAH DIPESONGKAN.

Ternyata kita telah Berjaya melakukan dgn mengelirukan pemimpin ABIM dan melagakan dengan “PAS”.

Dengan ini kita dapat memecahkan parti PAS dan UMNO. Mungkin. Kita memecahkan pemimpin sama-sama mereka dalam kelompok yang lebih kecil lagi. Sabah dan Sarawak akan berpecah dari Malaysia atas angkara kita dan di bawah pimpinan Mahathir yg telah tua dan mementingkan diri sendiri.

Maka kita akan menjadikan Malaysia Negara kita apabila beliau tiada dan di sinilah berlakunya punca keruntuhan mereka seperti mana TUN ABDUL RAZAK DAN TUN DR. ISMAIL ORANG KUAT MELAYU yang telah tiada.

Kita harus aktif dengan persatuan kita dan dari persatuan kita berdamping dan dapat tahu apa yg harus berlaku demi cita-cita kita.

Di sekolah sudahpun Guru-guru Cina memupuk rasa benci kalau boleh membunuh bangsa Melayu. Sepandai-pandai Melayu akhirnya Melayu hilang.

Dari pandai-pandai murid melayu, hanya 20% hingga 30% yg berjaya. Lihat di hospital lebih 80% terdiri dair kaum Cina. Oleh itu ramai dapat menolong kita bergembira dan berusaha lagi supaya tidak terbuang peluang ini.

RAHSIA KERAJAAN, RAHSIA POLIS MAHUPUN TENTERA, KITA USAH RISAU, KERANA KITA ADA ORG DALAM. PEREMPUAN, JUDI, ARAK DAN DADAH SEMUA DAPAT MEMBANTU KITA…

Adakah saudara Cina tidak bersemangat berganding bahu dgn saya? Saya yakin ini adalah benar. Orang Cina terkenal dengan sikap bersatu padu dan berkelompok dari dulu lagi.

Marilah kita sama-sama berjuang di samping pemimpin Cina yg berkaliber.

DAP akan menjadi kuat, jadi kita akan mewujudkan semua semangat datuk nenek kita terulung di Malaysia.

Pemimpin-pemimpin hebat kita sedang berusaha mahu menawan negeri Melayu yang kuat.

Contoh seperti Johor. Bila yang paling kuat berjaya ditawan, negeri yang lain akan lagi senang. Kita pun sudah diberi bantuan Singapore.

Kita dahulu yg pandai bersyarah di Melaka dahulu. Marilah kita memuji perjuangan Hang Li Poh dan laksamana Shing Ho Yang berjaya memikat dan membuktikan ada raja melayu dahulu yg senang diperdayakan dengan ramai orang Cina ke Melaka.

Inilah perjuangan kita.Saya sangat berharap agar semua orang Cina menumpaskan hak orang Melayu kepada hak org Cina.

Bangunlah bangsa Cina dengan apa sekalipun walaupun terpaksa melakukannya dalam paksaan.

Kejayaan kita berasaskan kerjasama serta persefahaman bangsa Cina yang sememangnya cerdik pandai….Ke arah matlamat kita:….

MALAYSIA HAK ORANG CINA 10 TAHUN LAGI. PERHATIAN Org2 Melayu insaflah dgn catatan ini, drpd hamba Allah yg cintakan agama, bangsa dan tanahair.

Wallahualam.

Monday, March 16, 2015

Buat Program Agama Pun Juak PAS Kata Membazir??


Nak di maki kang..Orang Islam..Tapi kalo dibiarkan rosak Islam dimata kafir lahanat yan lapar melihat kehancuran Islam..
Ni la payahnya kalo berkiblatkan Bulan dan Roket..

Beri Laluan Siasatan Audit 1MDB - MBNS


Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan meminta mana-mana pihak atau individu supaya berhenti memfitnah 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

“Cukuplah tu…serahkan kepada Ketua Audit Negara menjalankan tugasnya dan selepas itu serahkan laporan yang diperolehi kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) untuk diteliti sebelum diumumkan.

Kita beri pada pihak yang benar-benar mempunyai kelayakan dan kewibawaan. Biar PAC yang umumkan keputusan laporan audit itu ‘tanpa rasa takut atau pilih kasih’,” katanya kepada pemberita di Port Dickson, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tohmahan yang didakwa dibuat oleh pihak tertentu mengenai 1MDB walaupun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini telah mengarahkan Ketua Audit Negara untuk mengaudit secara bebas akaun 1MDB.

Mohamad ditemui selepas merasmikan Pusat Internet 1Malaysia (PI1M) Linggi dekat sini yang dijayakan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Katanya jika terbukti ada salah laku, biar undang-undang yang menentukan.

Ketika berucap pada majlis itu, beliau berkata kecanggihan teknologi dan kemudahan internet haruslah dimanfaatkan sepenuhnya oleh orang ramai terutamanya golongan belia.

“Gunakanlah kemudahan yang disediakan dengan penuh rasa tanggungjawab. Oleh itu, jangan jadikan internet sebagai medium untuk menyebarkan maklumat yang tidak tepat, berunsur fitnah, memburukkan imej seseorang dan mengganggu-gugat keselamatan orang awam dan juga negara,” katanya.

Katanya penyebaran berita palsu juga boleh mencetuskan panik dalam kalangan masyarakat, boleh menyebabkan berlakunya pergaduhan dan perpecahan dalam kalangan masyarakat yang berbilang kaum.

“Justeru, kita perlulah sensitif dan menghormati orang lain,” katanya.

PI1M Linggi merupakan pusat yang pertama dibangunkan di daerah Port Dickson. Sehingga kini, terdapat sebanyak 29 PI1M beroperasi di Negeri Sembilan. -Bernama

Kita tunggulah siasatan , kalau bab KETUM sampai nak masuk 7 tahun boleh tunggu ! 

Tuesday, February 24, 2015

Sekor Baghal PAS Akan Sertai Sepahtu Dalam MLM 2015??




Mujurlah musim Maharaja Lawak Mega (MLM) 2014 sudah pun melabuhkan tirainya baru baru ini.....

Fenomena hiburan segmen komedi telah mendominasikan industri hiburan tanahair semenjak MLM diadakan bermula beberapa tahun yang lalu.

MLM 2014 sepanjang tempoh bersiaran yang memakan masa hampir 12 minggu membuatkan pengikut pengikut setianya melekat dihadapan set telivisyen setiap Jumaat dari jam 10.00 malam dan rancangan berbentuk hiburan ini menyumbangkan keakraban dalam famili kerana diminati oleh setiap peringkat usia....

Sebut sahaja MLM sudah pasti nama nama seperti Sepahtu, Nabil, SYJ, Bocey, Shiro sentiasa dibibir para penonton setia rancangan ini. Pada tahun ini gelaran Juara MLM menjadi milik kumpulan dari Sabah iaitu ZERO.

Sewaktu peringkat Final MLM 2014 ramai yang menyaksikan saingan sengit diantara Sepahtu selaku juara bertahan dengan ZERO kumpulan tiga beradik dari negeri dibawah bayu.

Jelas terbukti keupayaan Sepahtu yang terdiri dari Jepp dan Shuib tidak menyengat kerana mereka lebih "menjadi" jika beraksi tiga orang. Pada musim yang lepas Sepahtu membawa Rahim R2 untuk menggantikan Mamat Sepah dan mereka berjaya menjadi Juara.

Pada musim kali ini Rahim R2 membuat keputusan meninggalkan Sepahtu untuk menyertai kumpulan baru JALOR bersama Joey dan Along.

Sebenarnya pada peringkat awal MLM 2014 dari minggu pertama sehingga minggu ke tiga, Sepahtu tampil sebagai peserta kumpulan yang dianggotai oleh 3 orang : Jepp, Shuib dan Ilya Senario seorang bertaraf Otai dalam industri hiburan komedi sejak awal tahun 90an.

Namun begitu disebabkan masalah kesihatan, Ilya terpaksa mengundurkan diri maka perjuangan Sepahtu hanya diteruskan oleh Jepp dan Shuib. Sehubungan dengan itu, pemerhati industri dunia hiburan akur dengan hakikat Sepahtu hanya ada "UMPHH" jika beraksi 3 orang....

Semalam persada politik tanahair telah menyaksikan seorang Ahli Politik dari PAS berjaya membuat lawak yang cukup hebat...! Punchline komedi yang dipersembahkan siang tadi berjaya mendapat 5 Bintang...!!

Malah kehebatan Ahli Politik PAS itu berlawak dan berjenaka siang tadi telah berjaya juga mendapat anugerah Man Of The Match.

Sejajar dengan mengisi kekosongan kumpulan Sepahtu, adalah satu solusi yang sangat baik jika Ahli Politik dari parti PAS ini menyertai Jepp dan Shuib. Kehebatan Ahli Politik dari PAS yang kaya dengan pelbagai Punchline yang lucu sudah pasti dapat melengkapi rencah komedi bersama Jepp dan Shuib.

Monday, February 23, 2015

PAS Kena Halau Dari Pakatan Oleh DAPigs


PAS dilihat bukan lagi sebahagian daripada gabungan Pakatan Rakyat jika terus membentangkan rang undang-undang pindaan hudud pada 18 Mac depan, kata anggota parlimen DAP.

Gobind Singh berkata, ini kerana, ia bukan sebahagian daripada dasar bersama gabungan tiga parti pembangkang itu.

“PAS tidak patut memberi amaran kepada DAP untuk tidak mencampuri urusan Kelantan,” kata Gobind yang juga pemimpin DAP Selangor.

“PAS harus ingat bahawa selagi ia memilih kekal dalam Pakatan, DAP bukan sahaja mempunyai hak tetapi terikat dengan tanggungjawab untuk memastikan PAS tidak bertindak menjejaskan kerangka dasar bersama Pakatan.”

Dalam kenyataannya hari ini, Gobind berkata PAS harus menghormati keputusan yang dibuat oleh mesyuarat kepimpinan tertinggi sebelum ini.

Jika pindaan itu diteruskan, katanya, pemimpin PAS harus berani mengakui bahawa mereka memaksa parti itu menjauhi Pakatan, sekali gus menyebabkan kewibawaannya memperkukuh Pakatan dipersoal.

Wednesday, February 11, 2015

Siapa Ketua Umum PKR Yang Baru??



Selesailah siri perbicaraan Anwar Ibrahim dgn rekod penangguhan perbicaraan 115 kali dlm jangka masa melebihi 5 tahun. Kalau kerusi mahkamah tersebut boleh bercakap pasti dia pun minta anwar ibrahim bertaubat dan jangan lagi datang ke situ.

Saya pasti selepas ini Azmin Ali akan mencabar Wan Azizah dalam untuk kerusi terpenting PKR kerana ianya bukan lagi parti untuk anwar menjadi perdana menteri.

Seperkara lagi, saya harap tiada lagi perdana menteri yang akan poyo poyonya membebaskan Anwar dari penjara. Kesian kat Anwar nak kena berceramah sana sini lagi. Kalau dibebaskan lagi Anwar pun tepuk dahi tak percaya dengan kerajaan BN. Hormatilah mahkamah. Tak perlulah juga mana-mana menteri yg sibuk-sibuk nak apply passport untuk Anwar…

Thursday, January 22, 2015

JAKIM Perjelas Isu Halal Haram Percukaian & GST




Seksyen Muamalat, Bahagian Perancangan dan Penyelidikan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah tampil memberi penjelasan berikut;

1. Sistem percukaian adalah salah satu mekanisme untuk menjana kemakmuran ekonomidalam sesebuah negara. Oleh yang demikian, salah satu sumber negara yang telah diamalkan hampir seluruh negara di dunia hingga ke hari ini ialah melalui konsep percukaian. Percukaian dalam pelbagai bentuk yang dirasakan sesuai akan dikenakan kepada rakyat jelata demi kepentingan mereka.



2. Dalam Islam, sesebuah kerajaan mempunyai hak untuk mengadakan dasar percukaian dalam memungut hasil kepada negara, asalkan dasar tersebut digubal menepati prinsip yang adil dan tidak membebankan individu rakyat (sektor swasta). Hak ini diasaskan kepada hadis Nabi SAW:



3. Mengikut Marghinani, jika sumber pendapatan negara tidak mencukupi, negara perlu memungut cukai daripada rakyat untuk membiayai kepentingan umum (al-Marghinani: 1996). Begitu juga pandangan Imam Abu Yusuf yang menjelaskan bahawa kadar cukai negara boleh menaik atau menurun mengikut kemampuan rakyat (Abu Yusof:1979).



4. Jika disingkap tentang sejarah percukaian dalam Islam, ia telah bermula sejak zaman Nabi Muhammad SAW apabila cukai yang dikenali sebagai jizyah telah diperkenalkan pada ketika itu. Jizyah merupakan cukai kepala yang dikenakan kepada golongan bukan Islam yang menetap di bawah pemerintahan Islam (al-Mausuah al-Fiqhiyyah: 2001). Dengan cukai jizyah, mereka berhak mendapat perlindungan dan penjagaan terhadap segala aspek sama ada harta, keluarga, darah dan sebagainya.



5. Pada zaman Umar al-Khattab pula, beliau telah mewujudkan cukai tanah (kharaj), cukai perdagangan (ushur) dan lain-lain cukai telah dikembang serta diselaraskan agar dapat memberikan dana yang mencukupi bagi pembangunan negara. Dalam konteks cukai tanah (kharaj), ia dikenakan ke atas tanah-tanah yang dibuka oleh orang Islam secara peperangan. Cukai kharaj mula dilaksanakan dengan meluas apabila Khalifah Umar al-Khattab berdasarkan ijtihadnya dan beliau telah mengarahkan supaya tanah yang diperolehi daripada hasil peperangan tidak lagi dibahagikan kepada tentera yang berperang secara ghanimah. Sebaliknya tanah tersebut dijadikan wakaf bagi kepentingan orang-orang Islam dan bukan Islam. (Abu Yusuf: 1952)



6. Pada asalnya, cukai bukanlah suatu perkara yang dibebankan secara berterusan kepada rakyat dan bukan sesuatu yang fardhu iaitu sama seperti kefardhuan zakat yang tanggungjawabnya secara berterusan dan dikeluarkan dengan kadar yang tetap setiap tahun. Sebaliknya, ia ialah satu pungutan yang diperlukan, sesuai dengan kehendak dan keperluan negara semasa serta selari dengan konsep siyasah syari’yyah yang digariskan oleh Islam.


ASAS-ASAS PERTIMBANGAN


7. Cukai didefinisikan sebagai pungutan berbentuk wang oleh kerajaan terhadap individu dan organisasi yang berkaitan dengan negara untuk kegunaan negara secara langsung atau secara tidak langsung kepada pembayar cukai sebenar yang menerima beban cukai itu (Kamus Dewan: 2010).



8. Manakala cukai langsung ialah cukai yang dikenakan terhadap pembayar cukai secara langsung atau terus dan tidak boleh dipindahkan kepada orang lain. Contohnya ialah cukai pendapatan. Cukai tidak langsung ialah tanggungan beban cukai yang boleh dipindah oleh pembayar cukai kepada pihak ketiga atau penerima manfaat akhir terhadap barangan atau perkhidmatan itu. Contohnya cukai kastam, cukai jualan. (Wang Leng Whatt: 2013)



9. Terdapat pelbagai pandangan yang dikemukakan oleh ulama mengenai cukai antaranya:


a. Ibn Hazim
Ketika membahaskan tentang permasalahan cukai, beliau tidak menggunakan perkataan cukai (dharibah) tetapi menggunakan perkataan yang sama erti dengan cukai. Beliau telah menggunakan perkataan penetapan pemerintah dalam bentuk kewangan ke atas rakyatapabila berlaku sebab tertentu. (Ibn Hazim: 2003). Pandangan ini bersandarkan kepada dalil-dalil al-Quran, hadis dan pendapat sahabat.


b. Imam Haramain al-Juwaini


Penetapan pembayaran cukai mengikut Imam al-Haramain al-Juwaini adalah berdasarkan oleh ijmak ulama yang menyebut bahawa menjadi kewajipan pemerintah dalam mempertahankan daulah. Maka apabila baitulmal tidak mampu menampung perbelanjaan ketenteraan, maka pemerintah boleh mengenakan sistem pembayaran cukai ke atas mereka yang berkemampuan.


c. Imam al-Ghazali
Menurut Imam al-Ghazali di dalam kitabnya al-Mustasfa (al-Ghazali:1992), tidak harus dikenakan cukai ke atas rakyat jika sekiranya harta benda yang berada di tangan adalah mencukupi. Namun begitu, jika sekiranya unit ketenteraan Islam tidak memiliki wang yang cukup dan baitulmal tidak mampu menanggung perbelanjaan ketenteraan, maka harus kepada pemerintah mengenakan cukai kepada golongan yang kaya sekadar jumlah yang dapatmenampung perbelanjaan ketenteraan. Pemerintah Islam harus memberi tanah kerajaan kepada tentera sebagai ganti cukai.

Oleh itu, penetapan cukai ke atas golongan yang kaya adalah mudharat yang lebih ringan jika dibandingkan dengan tentera yang meninggalkan tugas ketenteraan kerana mencari keperluan hidup.


d. Ibn Taimiyyah

Dalam membincangkan tentang keharusan sistem pembayaran cukai, Ibnu Taimiyyah berdalilkan dengan qias aulawi di mana beliau berkata Jika sekiranya Allah mewajibkan ke atas para sahabat yang berjihad dengan harta dan jiwa raga mengeluarkan usyur dari hasil tanaman mereka, maka sepatutnya lebih diwajibkan ke atas golongan yang berkemampuan yang tidak keluar berjihad mengeluarkan kewangan untuk menampung perbelanjaan jihad (maslahah umum).

e. Al-Shatibi

Mengikut al-Shatibi (al-Shatibi: 2008), pengambilan cukai menjadi keharusan apabila pemerintah itu seorang yang adil dan membelanjakan harta tersebut pada jalan yang diharuskan syarak.


f. Ibn Khaldun


Mengikut Ibn Khaldun pula dalam karyanya al-Muqaddimah (Ibn Khaldun: 2010), beliau telah menggariskan dasar khusus dalam penggubalan percukaian sesebuah negara. Antara saranan yang dinyatakan beliau tentang dasar percukaian ialah:



“Apabila taksiran cukai dan kewajipan membayar cukai ke atas rakyat adalah sedikit, mereka mempunyai kesungguhan dan semangat untuk mengusahakan sesuatu. Budaya keusahawanan menjadi berkembang dan meningkat, sebab pengenaan cukai yang rendah itu mendorong kepada suatu kepuasan hati. Apabila budaya keusahawanan meningkat, jumlah kewajipan terhadap orang perseorangan dan taksiran cukai akan berlipat ganda. Sebagai akibatnya, hasil pendapatan cukai yang merupakan jumlah keseluruhan daripada (taksiran terhadap orang perseorangan) akan meningkat.”



Daripada pandangan Ibn Khaldun ini, antara yang ditekankan dalam isu percukaian ialah pembentukan cukai terhadap rakyat hendaklah pada kadar yang rendah kerana ia akanmerangsang semangat keusahawanan dan jika jumlah cukai perlu ditingkatkan, maka ia hendaklah pada kadar yang minimum.



Selain itu, pemerintah juga perlu sentiasa berwaspada agar kemewahan yang mengakibatkan perbelanjaan negara meningkat perlu sentiasa dikawal.


g. Ulama Kontemporari
Bagi ulama kontemporari seperti Dr. Yusuf al-Qaradawi, Sheikh Ali Muhyiddin Al-Qurrah Daghi, dan Syeikh Mahmud Syaltut, mereka berpendapat harus pengambilan cukai sebagai tambahan kepada zakat, sedekah, jizyah dan ushur bagi memastikan kerajaan dapat mengurus kemaslahatan ummah seperti membangunkan kebajikan rakyat, bayaran gaji pegawai-pegawai kerajaan dan penyediaan infrastuktur untuk kemudahan rakyat. (Yusuf al-Qaradawi: 2000) Ini berasaskan kaedah fekah yang masyhur.




Baca Perincian Lanjut :SUMBER

Monday, January 12, 2015

Ganas Budak-Budak Malaysia Sekarang Ni..Maklumlah..Bukan Lahir Zaman Komunis



Walaupun dilihat sebagai gurauan, ayat berkenaan tidak wajar dimuat naik didalam media sosial kerana ia boleh menimbulkan ketidak selesaan kepada masyarakat di Negara ini.

Individu berkenaan dikecam hebat oleh pengguna media social yang lain, yang menuntut permohonan maaf secara terbuka atau memadamkan komen yang dilakukan.

Ia satu cabaran secara terbuka kepada pihak berkuasa dinegara ini.

Bukan masa untuk bergurau dengan melemparkan ayat-ayat sensitif sebegitu, pihak berkuasa perlu ambil tindakan.

Diharapkan pengerusi baharu SKMM , Datuk Seri Dr Halim Shafie dapat memainkan peranan yang penting dengan idea-idea baru dalam menangani kesalahan seperti ini berulang lagi di media sosial.

Monday, December 22, 2014

Kit Siang Cabar Tun M Debat.... Jadi Ke?



DAP parliamentary leader Lim Kit Siang has challenged Tun Dr Mahathir Mohamad to a public debate following the former prime minister’s claims that the Malays’ grip on politics was weak due to disunity, prompting them to beg support from other races to remain in power.

Mungkin inilah klimaks politik Malaysia jika dua orang heavyweight politik negara sedia membuka gelanggang untuk berdebat.

Tokoh komunis, Lim Kit Siang cabar Tun Mahathir berdebat dalam isu melayu pengemis politik undi cina.

Jika debat ini berlaku, ia pasti akan menjadi tumpuan jutaan rakyat Malaysia dan seluruh dunia, akan pertembungan debat terhebat abad ini antara 2 player politik berlainan pemikiran dan ideologi.

OKC mohon Tun terima cabaran bapak komunis tu dan ianya mestilah diadakan secara LIVE di kaca tv.


Tak perlu ada penyokong kedua pihak, pasal aktiviti berok yang low class akan menggangu kualiti perdebatan. 2 moderator, satu pro-bn dan satu pro-pakatan, yang rasional sudah cukup.

Harap-harap benda ni jadi kenyataan... biar bukak sikit mata melayu yang tertutup dek keterujaan DAPigs al komunisme tu...

Friday, December 19, 2014

Flashback: Peringatan Buat Kepimpinan UMNO



PERINGATAN BUAT SEMUA PRO-KERAJAAN:-

KERAJAAN MALAYSIA SEKARANG MESTI BANGKIT SERTA-MERTA!

KERAJAAN MESTI TEGAS, BERANI DAN ADIL WALAUPUN TAMPAK ZALIM!

SINDROM KERAJAAN LEMBIK MESTI DIHENTIKAN!

SINDROM TAKUT KEPADA DESAKAN PEMBANGKANG MESTI DIHENTIKAN!

SINDROM TAKUT DENGAN MEDIA DAN INTERNET MESTI DIHENTIKAN!

SINDROM KERAJAAN FLIP-FLOP DAN PAK TURUT MESTI DIHAPUSKAN!

JIKA TIDAK MALAYSIA AKAN JADI REPUBLIK!

DAN PRESIDEN REPUBLIK MALAYSIA PERTAMA IALAH ANWAR IBRAHIM!!!!



TANDA-TANDA AWAL MALAYSIA AKAN JADI REPUBLIK:-

1. Keistimewaan dan hak peribumi bumiputera dipertikai.

2. Kedaulatan Raja Melayu dipersoal

3. Kedudukan Agama Islam dipertikai

4. Keluhuran undang-undang diperlekeh

5. Penguasa Undang-undang Polis, SPRM, Peguam Negara, Badan Kehakiman, dll dihina dan dicemuh dan sekarang dikatakan tidak professional dan bersifat perkauman.

6. Sejarah Kemerdekaan Negara ditafsir sesedap rasa sesuka hati

7. Pejuang Kemerdekaan tidak dihormati tetapi pengkhianat komunis pula cuba disanjung.

8. Sejarah asal Tanah Melayu cuba dinafi dan dipersenda.

9. Lagu kebangsaan dipermainkan tanpa sebarang hukuman.

10. Sekarang sejarah pemerintahan bekas-bekas PM diperlekeh. Semua kejayaan negara semasa pemerintahan mantan PM dipersenda. Seorang negarawan cuba diketepikan dan jasanya hendak dinafikan….


HAKIKATNYA PEMIMPIN UMNO SENDIRI YANG MENGHANCURKAN UMNO:-

1. Orang melayu sendiri semakin ramai menjauhi UMNO.

2. Pemimpin UMNO telah lama lupa membela nasib Melayu

3. Pemimpin UMNO leka menjaga kepentingan diri sendiri, keluarga dan kroni.

4. Pemimpin UMNO lebih sibuk menjaga hati bukan melayu dari menjaga hati orang melayu     bangsanya sendiri.

5. Pemimpin UMNO suka mengambil kesempatan ke atas bangsanya sendiri.

6. Pemimpin UMNO lebih sibuk mengumpul harta dari mengumpul jasa.

7. Pemimpin UMNO bila berkuasa jadi Gila Kuasa tetapi bila hilang kuasa jadi Gila Talak.

8. Satu demi satu tembelang pemimpin UMNO pecah.

9. Satu demi satu temberang pemimpin UMNO terdedah

10. Satu demi satu Pemimpin UMNO sedang dibogelkan

11. UMNO sendiri sedang ditelanjangkan

12. UMNO sedang menuju ke arah kehancuran!!!!

Orang Melayu semakin menjauhi UMNO. Rakyat semakin percaya Malaysia akan lebih baik tanpa UMNO. Kejatuhan UMNO semakin tidak boleh dielakkan. Sudah semakin terlambat untuk UMNO bangkit semula.

Rakyat semakin bersedia menerima Malaysia menjadi sebuah republik. Tetapi apakah orang melayu akan terbela bila Malaysia menjadi republik? Cuba lihat Republik Singapura dan cari jawapannya…

PEMIMPIN YANG TAHU MALU ....
BELAJARLAH KEPEMIMPINAN DARI FALSAFAH ALAT KEMALUAN LELAKI

"Prof. Idrus Shahab, pakar management Universitas Indonesia jurusan psikologi anatomis berkata :

Jika ingin menjadi pemimpin yang baik & berjaya, maka belajarlah dari Alat Kemaluan Lelaki:

1). Tidak pernah menonjolkan diri tapi tampil paling depan saat diperlukan.

2). Ada ketikanya keras, ada ketikanya lembut (menahan diri - tahu situasi).

3). Dapat membantu Melahirkan Generasi penerus baru.

4). Boleh"menyerang" pihak lawan dengan tetap memberi kenikmatan.

5). Walau terjadi gesekan2 antara kedua belah pihak, namun pada akhirnya semua bahagia.

6). Setelah berjaya mencapai sasaran, posisi dan kedudukan, tidak berbesar kepala atau sombong namun selalu mengecilkan diri...

Tuesday, December 16, 2014

Kenapa Melayu Berasa Terancam?



Semua pejuang dan NGO Melayu anti-pindaan Akta Hasutan 1948 pasti berasa lega dan berpuas hati dengan keputusan ini. Namun, seperti diperingatkan Tun Abdul Hamid, cabaran lebih hebat sedang menanti: “Masalah yang dihadapi oleh orang Melayu sekarang bukan sekadar melibatkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Akta Hasutan 1948… Masalahnya adalah orang Melayu menghadapi ancaman akan menjadi ‘Red Indian’ di tanah air sendiri!”

Prospek Melayu menghadapi masa depan serupa Red Indian, iaitu Bumiputera yang kehilangan hak di bumi sendiri mesti dianggap ancaman serius.

Sebelum merdeka lagi, kuasa pemerintahan di tanah Melayu dan Malaysia cuba dirampas pengganas komunis menggunakan senjata dan kekerasan. Setelah gagal, tidak hairan jika selepas merdeka terdapat pula kelompok yang menggunakan saluran politik untuk mencapai matlamat sama, menyelimutkan strategi halus dengan menggunakan undang-undang dan kaedah legitimis demokrasi.

Justeru, bagi Melayu musuh kali ini payah dikenal pasti. Mereka datang dari sudut tidak disedari, mengguna senjata tidak dikenali. Apa pun, jika gagal, tragedi lebih buruk pasti menanti, kerana tidak seperti Red Indian, Melayu warga majoriti pemegang teraju pemerintahan negara.

Persoalannya: Sekali pun warga majoriti dan raja-raja Melayu bertakhta sejak berabad, kenapa Melayu berasa terancam? Hak dan kepentingan Melayu termaktub dalam Perlembagaan.

Perdana Menteri sejak merdeka semuanya Melayu, dan kemungkinan bukan Melayu dilantik PM atau Menteri Besar di negeri Melayu beraja hampir mustahil terjadi. Namun kenapa ramai Melayu masih cemas, resah dan gelisah, tidak yakin terhadap masa depan anak cucu?

Apakah kerana ramai melihat kuasa dan takhta di tangan tidak memanfaatkan Melayu? Apakah kerana semuanya mudah “dibeli” orang lain yang lebih kaya dan berharta, atau diperalat seumpama takhta dan istana raja-raja Melayu diguna dan diperalat penjajah British di zaman penjajahan?

Atau apakah kerana Melayu berasakan semua peruntukan undang-undang, juga institusi untuk melindungi kepentingan Melayu, termasuk hak keistimewaan Melayu, tanah rizab Melayu dan seumpamanya, semuanya dikompromi setelah terlalu lama dilupai, terketepi, atau dipandang sepi oleh pemimpin Melayu sendiri yang diamanahkan dengan pangkat dan kuasa?

Awasi “selimut nafsu-nafsi”

Jika kelemahan Melayu berkelangsungan, yang wajib dipersoalkan kerana telah gagal menjalankan tugas dan menyempurnakan kewajipan ialah pemimpin dan penguasa Melayu sendiri yang selama ini gagal membawa pembaharuan bermakna.

Apakah kerana pemimpin Melayu melampau kecil jiwa, takut kepada bayang-bayang lalu tunduk kepada semua orang lain yang kelihatan lebih sofistikated, lebih tinggi darjat dan lebih berharta, lalu dianggap lebih mulia?

Saya bertanggapan antara punca kelemahan pemimpin Melayu berlaku apabila ramai lupa jati diri, hilang semangat kepahlawanan bangsa dan terhakis roh Islam serta jiwa jihad dalam hati sanubari.

Semua ini mudah hilang dan lenyap terutama apabila Melayu terlalu lama memakai “selimut” warisan penjajahan ditenun mengikut corak kapitalis Barat, mengakibatkan suburnya sikap Melayu melampau individualistik nafsu-nafsi.

Lalu keutamaannya ialah memperjuangkan kepentingan diri dan peribadi, merebut pangkat dan mengaut harta, langsung membunuh jiwa ijtimaai dan mematikan semangat mengutamakan kepentingan besar agama bangsa dan negara.

Lepas Jepun, Thai... New Zealand Pula Tak Nak Ketum Masuk Negara Mereka



Malang sungguh nasib peliwat, mungkin inilah balasan kecil dari Tuhan. Anwar dan keluarga sepatutnya bercuti di New Zealand semalam, tapi tak dapat kerana kerajaan New Zealand tidak benarkan Anwar masuk ke negara mereka kerana Ketum masih dalam kes liwat ll dan banyak kes lagi.

Kalau ketum nak masuk juga, kena dapatkan pas Visa Khas dari kedutaan New Zealand di Kuala Lumpur.

Bertambah malang dan bersebablah Anwar tak dapat ke mana-mana. Biarpun dia ada tiket Zionist, itu tak bermakna semua negara setuju dengan kabel zionist yang Anwar ada.

Jika sebelum ni Jepun, Thailand tak bagi dia masuk, sekarang New Zealand pula, lepas ni tentu ramai lagi negara yang takut nak bagi Anwar ni masuk, maklumlah, nanti timbul huru-hara pula di negara mereka....aduhai ketum..

Monday, December 15, 2014

Mudahnya Umno Tertipu Dek Pembangkang



Pihak pembangkang tidak pernah sekuat kini dalam sejarah politik negara. PKR yang tidak pernah menyumbang apa-apa kepada negara boleh muncul bagi menyatukan PAS dan DAP yang semestinya musuh ketara dari segi ideologi. Keretakkan mereka hanya menunggu rebah dan kini kita dapat melihat betapa gagalnya perkahwinan mu’taah mereka.

Kegagalan pemimpin tertinggi PKR, DAP dan PAS untuk mengadakan perjumpaan sejak bulan Mei akibat pergolakkan krisis Menteri Besar Selangor dan kes liwat ketua pembangkang sememangnya telah melemahkan Pakatan Rakyat. Tetapi UMNO tidak sedar bahawa dalam pergolakkan mereka telah lahirnya idea bahawa cara terbaik untuk selindung kelemahan pembangkan adalah dengan mencipta pergolakkan dalam UMNO.

PKR ini bukan sebarang parti, lebih 70 peratus kepimpinan mereka bekas ahli UMNO. Mereka juga tahu siapa dalam UMNO boleh diguna pakai untuk melemahkan parti. Yang amat sedih adalah ahli-ahli itu sendiri telah tertipu dengan agenda mereka.

Kita dapat lihat dengan penggunaan kes 1MDB, dimana pihak pembangkang berjaya menghebohkan kes ini sehingga timbalan ketua bahagian UMNO sendiri melakukan laporan polis terhadap 1MDB, malah pihak pembangkang pun tidak pernah melakukan sedemikian.

Sedarlah bahawa kemenangan UMNO pada PRU-14 tidak terjamin dan paling menyedihkan adalah di waktu pembangkang begitu lemah dengan pelbagai masalah, UMNO tertipu dengan permainan mereka.

Sedarlah bahawa bangsa-bangsa lain melihat dengan penuh gelak ketawa dengan penikaman UMNO tersendiri.

Sedarlah diwaktu ekonomi negara tidak menentu dan sokongan pengundi baru harus dimenangi, UMNO masih berpolitik semasa sendiri. Cukuplah dengan niat jatuh-menjatuhkan pemimpin kita. Sedarlah bahawa ahli UMNO harus memahami pelan transformasi ekonomi dan politik kerajaan bagi meyakinkan rakyat bahawa Malaysia dilandasan yang betul dan boleh menangangi krisis ekonomi yang bakal melanda.

Janganlah kita tertipu dengan muslihat pembangkang dengan isu-isu seperti menyoalkan institusi raja-raja Melayu, kedudukan Islam dan 1MDB. Satukanlah perjuangkan kami, ingatlah musuh kami sebenar di luar sana, pihak pembangkang senyum melihat UMNO menunding jari dan menikam sesama sendiri.

Sudahlah, tiada masa lagi untuk parti keramat UMNO ini berpolitik semasa sendiri dan janganlah kita tertipu dengan sandiwara pihak lawan.

Thursday, December 11, 2014

Isu RTC Bukan Boleh Tarik Undi Pun...



Salam to all,

Sepanjang minggu ini, heboh memperkatakan soal  RTC@Rural Transformation Centre. Pertikaman dalam Facebook berebut nakkan RTC tu dibina di kawasan memasing.. Isu ni timbul bila Adun Palong, YB Dato' Lilah bertanya bila lagi nak bina RTC di Jempol dan kenapa tak jadi bina...bina di Rembau pulak??

Jawapan tu sepatutnya di jawab dan di panjangkan kepada pihak kementerian..bukan menyalahkan MB dengan tuduhan kononnya MB berbohong kepada rakyat Jempol...Alaahaiiii...mana bukti MB bohong dengan rakyat Jempol?? Ke Lilah sengaja memalukan MB dalam Dewan Undangan Negeri?

Lagi satu, apakah dengan wujudnya RTC di Jempol kan menutupi segala kecacatan yang masih mengharapkan perubahan? Apakah RTC mampu memikat undi dan memperkukuhkan parti Umno sehingga mampu menawan DUN Bahau daripada DAP?

Anak melayu dahagakan RTC, tapi anak cina tak hairan pun RTC sebab kemudahan yang selama ini tidak menyusahkan mereka pun.

Hentikanlah propaganda menyalahkan orang...RTC satu perkhidmatan yang baik dari kerajaan, di mana sahaja ianya dibina, kita manfaatkan..tak pelru nak bertekak berebut suruh bina di kawasan sendiri..Adun perlu muhasabah..

Jika Adun pemimpin bijak, wujudkan satu pusat khidmat yang mempunyai pelbagai kemudahan menyerupaikan RTC melalui kerjasama kementerian dan kerajaan negeri,.


Tuesday, December 9, 2014

PANAS!!!! Bila Adun Bodoh Pengetahuan, Salahkan MB Tutup Kesalahan...

Sebelum ni OKC dedahkan tentang perangai gampang bekas ketua bahagian yang angkut bawak lari semua perabot dalam pejabat Umno Bahagian.. kini sekali lagibekas Ketua Bahagian tu meroyan bilamana melalak menuduh MB berbohong dengannya mengenai isu RTC.

Semalam sewaktu Sidang Dewan Undangan Negeri berlangsung, bekas Ketua Bahagian yang kini menjawat sebagai ADUN, beria-ia menuduh MB berbohong kerana tidak membina RTC di kawasan Jempol sebaliknya di Rembau.

Weii..taik lalat!! ko faham ke tidak? RTC dibina oleh Kementerian bukan kerajaan negeri. dan kerajaan negeri tak layak pun nak tentukan lokasi pembinaannya. Apalah bangang sangat!!

Disebabkan kebodohan kau la, maka ko diletak di ceruk kampung jadi ADUN. Itupun kau kena ingat!! Jempol bukan kawasan Palong.. Jadi yang sibuk sangat hal Jempol kenapa?? Jaga Palong tu baik-baik..Orang Palong pun dah fed up la....


Monday, December 8, 2014

Ditangkap Kerana Ajar Anak Baca Quran...


Nauzubillahiminzalik.... Apa nak jadi dengan kita umat Islam hari ini? Islam makin diperlekehkan dunia biarpun Islam adalah anutan agama nombor dua terbesar di dunia, namun kafir laknatullah langsung tidak hormat dengan Islam.

Hari ini, usaha mendidik anak-anak Islam membaca dan mendekati Al-Quran mendapat tentangan. Kerajaan Uzbekistan memang sudah gila dan memang gila. Kita fikir dan renungkanlah... hari ini di negara orang berlaku..apatah tidak mungkin di bumi Malaysia ini boleh terjadi sedemikian??? Pandanglah ke hadapan masa depan Islam ini....

Tashkent: Pihak berkuasa Uzbekistan menahan sekumpulan wanita Islam di daerah Yangiyul di bandar raya ini selepas mendapati mereka bersalah mengajar kanak-kanak perempuan membaca kitab suci al-Quran.

Menurut laporan World Bulletin baru-baru ini, wanita berkenaan mengajar kanak-kanak itu di rumah mereka apabila mereka ditahan Khamis lalu.

Stesen televisyen milik kerajaan pula melaporkan mereka didakwa atas tuduhan ‘radikalism’ kerana mengajar kitab suci itu.

Antara yang ditahan ialah Hanaife Mirganieva yang didakwa mengetuai kumpulan berkenaan.

Pegawai Uzbekistan berkata, beberapa wanita berjaya melepaskan diri dan dijangka mendapatkan perlindungan di Turki.

Kumpulan hak asasi manusia sudah sekian lama menuduh Uzbekistan menindas kebebasan beragama sebagai sebahagian daripada kempen menentang kebangkitan Islam di negara itu.

Penindasan itu termasuk menahan dan mendera masyarakat Islam yang mengamalkan suruhan agama.

Pada Mac 2012, kerajaan mengharamkan penjualan pakaian menutup aurat.
Negara itu pada 1998 meluluskan undang-undang mendenda dan memenjara mereka yang mengenakan pakaian bercirikan keagamaan, termasuk hijab. - Agensi

Wednesday, December 3, 2014

Mahasewel Pro Pakatan Belajar Pandai Kalau Tak Mampu Bayar PTPTN

Rupanya Kerajaan BN Malaysia bijak. Bijak kerana sanggup memberi pinjaman PTPTN kepada anak bangsa demi melihat mereka berjaya dalam hidup, seterusnya menjadi rakyat yang berbakti pada agama, bangsa dan negara.

Dengan adanya skim pinjaman PTPTN, sedikit sebanyak meringankan beban kepala hotak mak bapak macam gua ni, untuk jadi giler fikir pasal duit bila anak dapat belajar IPT.

Mana tidaknya, bukan ratus-ratus..tapi puluhan ribu kos perlu ditanggung.

Ramai pula yang liat tak bayar hutang PTPTN. Tambahan bila mahasewel pro pembangkang kata tindakan zalim apabila pihak PTPTN blacklist nama diorang yang tak bayar hutang.

Kemudian gerembolan mahasewel tidor diatas jalan bantah dan mahukan pendidikan percuma .

Nak free senang jer bai! Belajar pandai-pandai. Capai CGPA.. tak payah nak bayar hutang.

Tapi budak budak pro pakatan bukan nak belajar..tapi kecanduan Ketum hingga tidor atas jalan dan ada yang sanggup tinggalkan pelajaran demi Ketum..

Tuesday, December 2, 2014

Meroyan Ke Masyitah? Hukum Allah Jangan Memain..



Masya Allah...Gua xtau la nak cakap pe dah dengan orang yang rasa bijak pandai ni.. Gua pun musykil gak ni..Samada kenyataan dia ni real disebut atau trick pembangkang memecah-belahkan parti keramat Umno.

Tapi kalau betul apa diungkapkan, gua mintak la sangat-sangat dia ni perbetulkan keadaan.. Kalau sebaliknya, kedepan la tuntut keadilan.. #wakonpiusbeb

Chong Wei Saman Razif Bila Tuduh Hisap Dadah



Kerana mulut macam sial, jawab la sendiri akibatnya. Itulah sebabnya jika tidak tahu hujung pangkal kisah disebalik atau perihal sesuatu itu.

Sekarang jawab la sendiri bila si cina tetap nak bantai melayu...

Kuala Lumpur: Pemain badminton nombor satu negara, Lee Chong Wei mengesahkan bahawa beliau kini sedang memfailkan saman terhadap Razif Sidek yang mendakwanya menggunakan bahan terlarang sejak dari dulu lagi.
Bekas pemain badminton kebangsaan Razif Sidek sebelum ini memberitahu Kosmo pada 11 Nov lalu bahawa beberapa pegawai BAM menyedari Chong Wei telah mengambil bahan terlarang sejak dulu lagi, tetapi rahsia itu disimpan kerana Chong Wei adalah pemain badminton terkemuka dunia.
Selain itu dia juga mendakwa Chong Wei pernah mengupah seorang doktor asing untuk merawat dia.
“Peguam saya sudah menghantar surat kepadanya beberapa hari yang lalu dan kami akan menyelesaikan perkara ini di mahkamah. Beliau (Razif) telah menelefon saya untuk meminta maaf selepas menerima surat itu, tetapi apa yang terjadi sudah terjadi, “kata Chong Wei yang marah dengan perkara tersebut.
“Saya tidak boleh membiarkan perkara ini kerana dia memfitnah saya.

PENGUMUMAN

Dalam Memperjuangkan Martabat Bangsa dan Maruah Melayu
Jejaka Berharapkan Kepada Rakan-Rakan Sepanji Bersatu Demi "Amar Mak'ruf Nahi Mungkar!!"