Jadi Geng OKC

Sunday, March 30, 2014

COMANGO dan BERSIH bersama wakili asing jahanamkan Islam

Ramai yang masih kabur mengenai isu tuntutan COMANGO dan ramai lagi yang masih tidak tahu apa itu COMANGO. Secara ringkas, COMANGO adalah gabungan NGO Malaysia dalam Proses UPR (Universal Periodic Review) .

Gabungan ini menuduh kerajaan Malaysia sebagai menghalang hak asasi manusia dengan mengharamkan aktiviti seks songsang dan mendiskriminasi golongan LGBT. Ia juga turut mencabar undang-undang menghalang murtad, hak istimewa bumiputera dan juga penggunaan kalimah Allah oleh agama lain. Segala tuntutan ini kini dibawa ke UPR iaitu sebuah badan semakan dunia untuk ‘menghakimi’ Malaysia dari segi amalan hak asasi di negara ini. 

COMANGO pernah dinamakan JAG atau Joint Action Group iaitu sebuah NGO yang menggabungkan semua NGO-NGO yang memperjuangkan feminisme seperti AWAM (All Women’s Action Society), PWW (Perak Women for Women), EMPOWER (Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor), PSWS (Persatuan Sahabat Wanita Selangor), SAWO (Sabah Women’s Action-Resource Group), SIS (Sisters in Islam), WAO (Women’s Aid Organisation), WCC (Women’s Centre for Change) dan Tenaganita.

Semua NGO ini kini bergabung lagi dengan beberapa NGO-NGO lain dan membentuk COMANGO.





No comments:

PENGUMUMAN

Dalam Memperjuangkan Martabat Bangsa dan Maruah Melayu
Jejaka Berharapkan Kepada Rakan-Rakan Sepanji Bersatu Demi "Amar Mak'ruf Nahi Mungkar!!"