Jadi Geng OKC

Join OKC Networkedblog Team

Friday, July 26, 2013

HUDUD? Eden Setuju Kalau Koghang Dapek Solosaikan Masalah Nie...

Salam Ramadhan,

Lebih kurang 12 hari lagi umat Islam di seluruh dunia akan menyambut bulan kemenangan iaitu Aidilfitri. So, artikel den kali ni nak kurangkan sikit bab politik ni, cadang eh...tapi tak boleh lari lah dengan topik, mesti nak gak cakap-cakap politik nie, even den ni ahli sajo, bukan ajk dalak jkkk pun.

Heboh pulak dalam facebook sana-sini oghang memperkatakan tentang hudud. Satu hujah yang panjang tu! Tambah-tambah bulan ramadhan ni, kira masing-masing nak point pahala ler cakap pasal hukum hudud ni.

Tapi sayang, tak ramai yang menyedari hakikatnya hudud sukar dilakukan di negara ini kerana kita sebuah majmuk yang berbilang kaum. Kalau dalam Malaysia ni Melayu saja, cinabeng takde, mungkin hudud dapat dilaksanakan.

Barua-barua pembangkang dari PAS, PKR & DAP mempunyai pandangan yang berbeza. Ada yang melalak minta dilaksanakan hudud, ada yang melolong mohon jangan dilaksankan hudud dan ada yang duduk diam saja memikirkan macam mana nak hapuskan hudud di benak sekutu masing-masing.

Den bagi contoh, kito ni rakyat majmuk kan? Okeylah, kalau satu kes berlaku dimana pesalahnya adalah Anwar, Lim Kit Siang dan Karpal Singh. Mereka bertiga didapati bersalah mencuri biskut dipasaraya dengan harga RM4.30.

Setelah disiasat, sah dan memang nyata diorang bertiga ni salah kerana mencuri. Jadi, mengikut hukum hudud kesalahan mencuri hukumnya potong tangan. Jadi, pertanyaan den, tangan sapo yang nak kono potong?
Anwar ka? Kit Siang ka? Karpal ka?

Kalau Anwar yang kena potong kerana curi biskut di pasaraya, berdasarkan agama Anwar Islam, bagaimana pulak dengan dua ekor tu? Takkan lepas gitu je kut? atau dipenjara saja tanpa potong tangan diorang?? So, eden memerlukan jawapan untuk itu..Sesapa yang handal sangat bab hudud dan yakin dapat settlekan masalah tiga samdol yang curi biskut tu, sila msg den..

Eden tak cakap den tolak hudud Islam tapi den tolak hudud PAS sobab, berkaitanlah dengan contoh di atas. Mana keadilannya disitu? Dalam Islam, kalau hudud hendak dijalankan, jalankanlah dengan adil, hukumlah dengan adil..bukan jail kan mangkuk duo ekor tu tapi tangan samdol soghang tu dikerat-kerat..Adil ke tu?
Kalau korang tanya orang yang kene potong tu pun dia akan kata ini tak adil, saya dizalimi! apa salah saya? Reformasi..reformasi..lawan tetap!!! hehehe..

Selamat Berpuasa..

4 comments:

Bukan org PAS said...

Jwpnnya, tiga tiga tak kena potong tgn, tak cukup syarat utk Hudud.

ujang templer said...

ooo..ok

Haji Ahmad said...

Actually, kalau mengikut adil ketiga pesalah kena hukum hudud, kalau potong tangan, potong tanganlah..tapi itulah, susuah nak laksana sbb kita dlm masyarakat majmuk berlainan agama..jawapan saya, tiga2 lepas hukum hudud tp kena dgn hukum negara, penjara@denda..wallahulam

Bukan org PAS said...

Antara syaratnya, nilai barangan melebihi suku dinar emas, nilai skrg rasanya sekitar RM 150. Ada beberapa lg syarat lain.

PENGUMUMAN

Dalam Memperjuangkan Martabat Bangsa dan Maruah Melayu
Jejaka Berharapkan Kepada Rakan-Rakan Sepanji Bersatu Demi "Amar Mak'ruf Nahi Mungkar!!"