Jadi Geng OKC

Thursday, June 27, 2013

Parah!!! Chegu Bard Mencarut Pada Siapa?

Bangkai & Cibai - Chegu Bard

Sakan betul pemimpin PKR yang dikenali sebagai Chegu Bard ‘membangkaikan dan mencibaikan’ rakan pimpinan sepakatan, agaknya luka kekalahan di DUN Sungai Acheh, Pulau Pinang masih berdarah lagi gamaknya.
Barangkali kemarahannya takkan reda selagi mana masih terbayang di fikiran berikutan tindakan PAS menikam belakang menyebabkan berlakunya pertandingan tiga penjuru yang menjadi punca kekalahannya tempohari.
Sebab itulah agaknya tergamak di’bangkai’kan dan di’cibai’kan dengan selambanya beberapa orang pemimpin PAS yang membuat pengisytiharan menerima keputusan PRU-13.
Biasanya bila disebut bangkai ia https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh8iGPEWEZTuu1PF7nw_hZjl6EJqNRqPGqwHhm5L-whULZvwNDG9nPHUXea6mZUbJqJ-GKyVXy9-x9fSIpopl4IyyWL9pxJthaNKEsYZ3zEJf_l7quDKtYj1RAB97zaN4PKRAzy826lbeRt/s1600/IMG-20130626-WA0003.jpgditujukan pada binatang yang telah mati, misalnya kambing jamnapari yang mati bergelimpangan maka ia dipanggil sebagai bangkai kambing jamnapari.
Dalam konteks bangkai yang disebut oleh Chegu Bard, sahihlah ia tak dituju kepada binatang sebab kambing mana boleh bercakap depan kamera, tak gitu?
Bab cibai pula penulis kurang pasti spesis apa, nak dikatakan sejenis lada nama macam seiras bunyi cabai. Tapi ia pastinya bermaksud maki hamun yang menghiris hati orang yang dikaitkannya.
Siapa yang bangkai dan siapa yang cibai tak pula disebut namanya. Misteri betul untuk seketika.
Walau pun begitu, dikalangan penyokong PAS sudah ada yang membuat andaian si bangkai dan sang cibai itu ditujukan kepada Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasruddin Hassan dan Timbalannya, Nik Abduh Nik Abdul Aziz.
Betul ke tidak tak tahulah, tapi itulah andaian penyokong PAS lebih-lebih lagi kebetulannya Nasruddin Hassan memang pernah keluar di TV3 dengan komennya yang berbunyi seperti berikut;-
“Kita menerima keputusan pilihan raya justeru itu kita datang angkat sumpah dan kita datang sebagai ahli Parlimen.”
Untuk pautan video klik sini.
Apa pun jika itu maksud sebenar Chegu Bard, pada pandangan penulis rasanya amat tak elok seorang bekas guru mem’bangkai’kan dan men’cibai’kan rakan sepakatan, buruk benar kalau bekas anak murid membacanya.
Sudah kalah kalahlah, buat apa meroyan pula, tak gitu?
Nik Abduh Persoal Anwar
Pautan klik sini

No comments:

PENGUMUMAN

Dalam Memperjuangkan Martabat Bangsa dan Maruah Melayu
Jejaka Berharapkan Kepada Rakan-Rakan Sepanji Bersatu Demi "Amar Mak'ruf Nahi Mungkar!!"